X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Pasja" Metastasia i "Stabat Mater" Vivaldiego głosem Sonii Priny

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2019 15:07
Znakomitą kontraltcistkę usłyszymy w koncercie transmitowanym z kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie w ramach festiwalu Misteria Paschalia. Towarzyszyć będzie jej {oh!} Orkiestra Historyczna.
Audio
  • Maciej Łukasz Gołębiowski zapowiada wtorkowy (16.04) koncert w ramach Festiwalu Misteria Paschalia
Sonia Prina
Sonia Prina Foto: materiały prasowe

Misteria.jpg
Misteria Paschalia 2019 na antenie Dwójki

Program koncertu "Arie i uwertury do Pasji Chrystusowej Metastasia":

Johann Georg Pisendel Sonata skrzypcowa c-moll – Adagio, Sonata orkiestrowa c-moll, Aria G-dur ze zbioru 6 Entracts for Orchestra; Antonio Caldara Passione di Gesù Cristo (Wien 1730) - Introduzione, Recitativo: Dove son? Dove corro?, Aria (Pietro): Giacchè mi tremi in seno; Niccolò Jommelli Passione di Gesù Cristo (Roma 1749) - Ouverture, Aria (Giovanni): Come a vista di pene si Fiere; Filippo Benna Sonata f-moll na skrzypce i basso continuo; Stanislao Mattei Passione di Gesù Cristo (Bologna 1792) - Aria (Maddalena): Ai passi erranti; Alessandro Scarlatti Concerto grosso F-dur; Diego Naselli Passione di Gesù Cristo (London 1772?) - Aria (Giovanni): Come a vista di pene; Antonio Vivaldi Stabat Mater

wyk. Sonia Prina - kontralt, {oh!} Orkiestra Historyczna, dyr. Martyna Pastuszka

***

Na transmisję w audycji "Filharmonia Dwójki" we wtorek (16.04) w godz. 19.00-22.00 zaprasza Maciej Łukasz Gołębiowski.

***

Pietro Metastasio (1698-1782) był najbardziej wpływowym poeta per musica i librecistą XVIII wieku. Bezpośrednio po przeprowadzce do Wiednia w 1730 roku, już jako dworski poeta cesareo otrzymał od cesarza Karola VI zlecenie opracowania tekstu La Passione di Gesù Cristo, do którego muzykę skomponował następnie Antonio Caldara – utwór został wykonany w Wielkim Tygodniu tegoż roku w kaplicy dworskiej. Metastasio zdecydował się porzucić tradycję pisania utworów pasyjnych opartych na tekście czterech Ewangelii i zastosował bardziej teatralne podejście. Do dzieła wprowadził cztery postaci: Święty Jan, Maria Magdalena i Józef z Arymatei odpowiadają na pytania Świętego Piotra dotyczące Ukrzyżowania – ten zabieg upodobnił jego dzieło do produkcji operowej. Przez następne sto lat Passione di Cristo Metastasia należał do najbardziej udanych i znanych tekstów oratoryjnych, które muzyką zilustrowali wybitni kompozytorzy, m.in. Nicolò Conti (1739), Nicolò Jommelli (1749), Josef Mysliveček (1773), Pietro Maria Crispi (1775), Francesco Baldassarre Uttini i Antonio Salieri (1776), Stanislao Mattei (1792), a także Francesco Morlacchi (1812). Wykorzystując fragmenty partytur tych mistrzów (wykonywanych niegdyś w całej Europie, od Wiednia po Drezno, od Rzymu po Bolonię i Londyn), koncert La Passionerekonstruuje pasticcio charakteryzujące się ogromną intensywnością i dramatyzmem.

mat. KBF/pg

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Adam Bałdych: muzyka sakralna jest balsamem na pędzący świat

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2019 11:11
- Jako artysta, chciałbym muzyką wnieść jakąś wartość w życie ludzi, którzy mnie otaczają. Odnalazłem tę wartość w muzyce sakralnej - opowiadał ceniony skrzypek o swoim najnowszym albumie "Sacrum Profanum".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Misteria Paschalia 2019. Kierunek Włochy

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2019 12:00
- Do Krakowa przywieźliśmy głównie Neapol w osobie Antonia Floria i w repertuarze, który przygotował na festiwal - mówił Paweł Szczepanik, koordynator artystyczny i programowy Festiwalu Misteria Paschalia, o dyrektorze-rezydencie tegorocznych Misteriów.
rozwiń zwiń