X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Actus Humanus Resurrectio. Ensemble Correspondances i cykl de Lalande'a

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2019 16:42
W audycji wysłuchaliśmy transmisji koncertu z udziałem zespołu prowadzonego przez Sébastiena Daucé oraz sopranistki Sophie Karthäuser w gdańskim Dworze Artusa.
Ensemble Correspondances
Ensemble CorrespondancesFoto: Josep Molina/materiały prom.

świecie kościół 1200.jpg
Filip Berkowicz: Actus Humanus opiera się na jutrzniach

Program:

Michel-Richard de Lalande Miserere Troisièmes Leçon du Mercredy, du Jeudy, du Vendredy, Cantique quatrièmeSur le Bonheur des Justes; snonim Plange quasi virgoTristis est anima meaEcce vidimus eumVinea mea electaO mors; Marc-Antoine Charpentier Salve Regina H 18,

wyk. Sophie Karthäuser – sopran, Ensemble Correspondances, Sébastien Daucé – dyrygent, klawesyn

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki 

Prowadzi: Magdalena Łoś

Data emisji: 18.04.2019

Godzina: 19.00

***

Ensemble Correspondances pod kierunkiem Sébastiena Daucé ponownie w Gdańsku! Ta znakomita grupa wokalno-instrumentalna, słynąca z wysmakowanych interpretacji barokowej muzyki francuskiej, tym razem przedstawi dramatyczne Ciemne jutrznie Michela-Richarda de Lalande’a. Gwiazdą wieczoru będzie jedna z najwybitniejszych na świecie sopranistek, Sophie Karthäuser.

"Uczynił dla ołtarza tyle, co Lully dla teatru", miał powiedzieć o swoim nauczycielu Colin de Blamont, następca wielkiego kompozytora na stanowisku kapelmistrza kaplicy królewskiej. Z pewnością miał rację, a chodziło mu zapewne nie tylko o słynne, typowo francuskie grands motets Michela-Richarda de Lalande’a, lecz także o Miserere i Leçons de Ténèbres. Utwory te znalazły się w opublikowanej pośmiertnie kolekcji dzieł Lalande’a. Od pompatycznych, pełnych przepychu, wielkoobsadowych motetów Ciemne jutrznie różnią się skromną formą i niewielką obsadą. Ale dramaturgiczna i emocjonalna strona tej muzyki robi piorunujące wrażenie. Wzmacniała je teatralizowana forma nabożeństw odprawianych przed świtem podczas Triduum Paschalnego – zapalanie, a następnie gaszenie symbolicznych piętnastu świec. Pod względem muzycznym Ciemne jutrznie to trzy nokturny, które dzielą się na trzy psalmy z antyfonami i responsoriami. Z arcydzieła Lalande’a zachowały się do naszych czasów tylko ostatnie trzy leçons na każdy dzień oraz psalm pokutny Miserere. I te utwory zabrzmią na koncercie w Gdańsku.

Trudno wyobrazić sobie dziś lepszych wykonawców głęboko poruszającej, momentami wręcz wstrząsającej, muzyki Lalande’a, niż Ensemble Correspondances – grupa założona przez klawesynistę i organistę Sébastiena Daucé’a. Zaledwie kilka lat zajęło młodym muzykom wkroczenie do ścisłej światowej czołówki wykonawców specjalizujących się w muzyce barokowej. O wyjątkowym powodzeniu świadczy częstotliwość publikowania płyt (do dziś wydali ich aż jedenaście!) i najważniejsze na świecie wyróżnienia, jakie nagrania zdobyły. Potwierdzeniem klasy zespołu są patronat francuskiego ministerstwa kultury i trzyletnia (od 2018 roku) rezydencja w londyńskiej Wigmore Hall. Doceniony został również sam Sébastien Daucé, który otrzymał stanowisko dyrektora artystycznego London Festival of Baroque Music. Specjalnością Ensemble Correspondances i ulubionym repertuarem, do którego regularnie powraca, jest muzyka Charpentiera. Ala artyści lubią również eksplorować twórczość innych pierwszoplanowych lub pomniejszych rodzimych twórców barokowych: Antoine’a Boësseta, Étienne’a Moulinié, Henry’ego Dumonta, wreszcie Michela-Richarda de Lalande’a.

Leçons de Ténèbres francuskiego mistrza Ensemble Correspondances nagrał i wydał na płycie – wspólnie ze zjawiskową belgijską śpiewaczką Sophie Karthäuser – w 2015 roku. Po trzech latach od premiery fonograficznej program ten jest w ich wykonaniu jeszcze doskonalszy technicznie i pogłębiony emocjonalnie. Podczas gdańskiego koncertu w Wielki Czwartek (18 kwietnia) zabrzmi ze zdwojoną siłą w Dworze Artusa.

materiały pras./pg

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bezsenność Becketta i nocne modlitwy mnichów

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2019 17:34
- Myślę, ze możemy nauczyć się czegoś od Becketta. To zresztą niemal średniowieczne idee: obraz bohaterów w krańcowych stanach, kiedy ich ciała są właściwie jak przedmioty – mówił Björn Schmelzer, dyrygent i założyciel zespołu Graindelavoix, o spektaklu, który znalazł się w tegorocznym programie festiwalu Nowe Epifanie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Adam Bałdych: muzyka sakralna jest balsamem na pędzący świat

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2019 11:11
- Jako artysta, chciałbym muzyką wnieść jakąś wartość w życie ludzi, którzy mnie otaczają. Odnalazłem tę wartość w muzyce sakralnej - opowiadał ceniony skrzypek o swoim najnowszym albumie "Sacrum Profanum".
rozwiń zwiń