X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

William Christie: pasje Bacha to kamienie milowe cywilizacji

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2019 13:06
- Pasję wg św. Jana po raz pierwszy prezentowałem ponad 30 lat temu w Paryżu. Należy ona do kompozycji, które są jednym z największych monumentów w całym kanonie muzyki poważnej. Cały chrześcijański świat ma możliwość dzielić tę wielkość – mówił w Dwójce znakomity dyrygent.
Audio
  • William Christie: pasje Bacha to kamienie milowe cywilizacji (Filharmonia Dwójki)
William Christie
William ChristieFoto: Denis Rouvre/mat. prasowe

Z Williamem Christie rozmawialiśmy w przerwie koncertu inaugurującego gdański festiwal Actus Humanus Resurrectio. W jego programie znalazło się arcydzieło Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Les Arts Florissants.

- Wielkanoc jest takim wspaniałym okresem w roku, kiedy wszystkie Pasje, nie tylko te Bacha, ale również Telemanna, czy Haendla, są wykonywane na całym świecie: w Niemczech, w Stanach, w Anglii, Holandii, a nawet we Francji. Ten repertuar jest niezwykły. To właśnie moja ulubiona muzyka i cały rok z niecierpliwością wyczekuję tych kilku dni, podczas których będę mógł ją wykonywać. Mam tak już od dziecka. To było piękne, że tam, gdzie się urodziłem, niemal we wszystkich miasteczkach, nawet tych najmniejszych wykonywano Pasje, szczególnie Bacha – opowiadał William Christie. 

Jakiego klucza do rozumienia Pasji wg św. Jana używa znakomity dyrygent i na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę słuchając tego utworu? - Najważniejsze jest to, że mamy do czynienia z ewangelistą, zatem musimy zastanowić się nad jego charakterystyką. Św. Jan jest bardzo inteligentny, ma przejrzysty styl wypowiedzi, ale również zauważmy, że narracja Pasji jest bardzo dynamiczna, ma charakter dramatyczny - przekonywał William Christie. - Mamy więc muzykę o potencjale teatralnym, która dotrzymuje kroku tej wartkiej akcji, ale również opiera się na niezwykłych emocjach, bardzo sentymentalnych. Bach był w tym mistrzem. Mamy do czynienia z bardzo prostą muzyką, ale przez to jeszcze bardziej poruszającą - dodał.

Wybór między Pasją wg św. Mateusza a Pasją wg św. Jana był dla Williama Christie bardzo osobistą decyzją. Wykonywanie której z tych kompozycji daję mu więcej satysfakcji i dlaczego? Zapraszamy do wysłuchania nagrania wywiadu z wybitnym dyrygentem.

***

Rozmawiała: Milena Gąsienica

Data emisji: 17.04.2019

Godzina emisji: 20.40

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mko/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Szymon Nehring: myślę o orkiestrze jak o atłasowej chustce

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2018 08:00
- Jest to koncert napisany głównie pianistycznie i ta orkiestracja żartobliwie bywa nawet przyrównywana do harmonizacji - ceniony pianista opowiadał w Dwójce o swoim stosunku do Koncertu f-moll Fryderyka Chopina.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lorenzo Coppola: potrzeba nam muzyki powszedniej

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2018 13:52
- Nie możemy codziennie raczyć się wykwintnymi daniami kuchni francuskiej. Potrzeba nam też potraw mniej wyszukanych. Czy zawsze musimy słuchać cenionego kompozytora? Czy każdego dnia chcemy zjeść wykwintny posiłek? Nie! – przekonywał w Dwójce znakomity klarnecista.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Louis Lortie: to jeden z najlepszych koncertów napisanych po II wojnie

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2019 15:00
Mowa o koncercie fortepianowym Witolda Lutosławskiego, który pianista wykonał na koncercie z NOSPR pod batutą Antoniego Wita w 25. rocznicę śmierci kompozytora.
rozwiń zwiń