X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Christophe Rousset: Ciemne Jutrznie ściągały tłumy do kościołów

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2019 13:00
- W różnych świadectwach można znaleźć opisy scen, w których walczono o miejsce i szansę uczestniczenia w takim nabożeństwie - o fenomenie francuskich Leçons de ténebres opowiadał w Dwójce szef Les Talens Lyriques.
Audio
  • Christophe Rousset o fenomenie francuskich Leçons de ténebres (Filharmonia Dwójki)
Christoph Rousset
Christoph RoussetFoto: Ignacio Barrios Martinez/mat. prom.

Actus 1200.jpg
Actus Humanus Resurrectio 2019 w radiowej Dwójce

Christophe Rousset mówił w przerwie transmisji z festiwalu Actus Humanus o specyfice francuskiej muzyki barokowej komponowanej dla kościołów na okres Wielkiego Tygodnia. Leçons de ténebres, czyli lekcje ciemności, były we Francji niezwykle popularną praktyką związaną ze świętami, choć nie dotykały one bezpośrednio tematu ostatnich chwil Chrystusa: - W istocie celem tekstów Leçons, czyli w Lamentacj Proroka Jeremiasza, było stworzenie perspektywy dla męki Jezusa poprzez cierpienie Jeremiasza.

Dyrygent podkreślił, że muzykę na Ciemne Jutrznie tworzyli najlepsi kompozytorzy. Przyciągała ona do kościołów Paryża prawdziwe tłumy. - Trzeba pamiętać, że w tym czasie opera była zamknięta, a publiczność paryska, która była niezwykle spragniona opery, udawała się do kościoła na tę liturgię, nawet jeśli czasem udział ten nie wynikał zawsze ze szczerej religijnej potrzeby.

Christophe Rousset opowiadał w Dwójce o najpiękniejszych francuskich przykładach Leçons de ténebres autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera oraz François’a Couperina. Muzyk mówił też o specyfice świąt Wielkiejnocy w zlaicyzowanej Francji.

***

Tytuł audycji: Filharmonii Dwójki 

Prowadziła: Magdalena Łoś

Gość: Christophe Rousset (muzyk, dyrygent)

Data emisji: 20.04.2019

Godzina emisji: 19.30

jp/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prof. Szymon Paczkowski: najlepszą Pasję Janową nagrał Gardiner

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2019 17:25
- Był to pierwszy utwór w tym gatunku, który poznałem i pokochałem. W szczególności, kiedy w 1985 roku nagrał go John Eliot Gardiner. Do dziś jest to dla mnie wzorcowe nagranie, ciągle nie potrafię odnaleźć lepszego - mówił w Dwójce muzykolog.
rozwiń zwiń

Czytaj także

William Christie: pasje Bacha to kamienie milowe cywilizacji

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2019 13:06
- Pasję wg św. Jana po raz pierwszy prezentowałem ponad 30 lat temu w Paryżu. Należy ona do kompozycji, które są jednym z największych monumentów w całym kanonie muzyki poważnej. Cały chrześcijański świat ma możliwość dzielić tę wielkość – mówił w Dwójce znakomity dyrygent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Daucé: Ensemble Correspondances zmienia gust i wiedzę przyszłych pokoleń

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 11:00
Zespół specjalizuje się we francuskiej muzyce epoki Króla Słońce. W Gdańsku z sopranistką Sophie Karthäuser wykonał "Ciemne jutrznie" Michela-Richarda de Lalande’a.
rozwiń zwiń