Odchodzenie wg Pawła Heindricha na festiwalu Warszawska Jesień

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2019 16:09
Zapraszamy na retransmisję koncertu z 62 Międzynarodowego festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" 2019. W programie wydarzenia znalazło się prawykonanie utworu "Absusurrus" znakomitego polskiego kompozytora.
Baldur Brnnimann i Basel Sinfonietta
Baldur Brönnimann i Basel SinfoniettaFoto: materiały prasowe festiwalu Warszawska Jesień

Paweł Heindrich zwraca uwagę, że tytuł jego utworu składa się z dwóch członów, obrazujących główną ideę kompozycji: łacińskie słowo susurrus można przetłumaczyć jako szept, szmer, brzęczenie, szelest. Przedrostek ab– również pochodzący z łaciny – oznacza z kolei ruch, oddzielenie się od czegoś, nieobecność czy różnicę. Całość tytułu kieruje więc odbiorcę w stronę przeplatających się dźwięków o niskiej i wysokiej dynamice, przenikającej się zmiennej barwie i fakturze. Obecne w utworze odchodzenie od rozumieć należy także szerzej – jako przejścia pomiędzy planami solisty, orkiestry i elektroniki. 

Program:

Cecile Marti Seeing Time I (światowa premiera); Piotr Roemer Fantasma (zamówienie Warszawskiej Jesieni); Katharina Rosenberg Rein; Paweł Heindrich Absusurrus (zamówienie Warszawskiej Jesieni); Oscar Bianchi Exordium; 

wyk. Łukasz Długosz – flet, Paweł Hendrich – elektronika, Basel Sinfonietta, dyr. Baldur Brönnimann

(Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 22.09.2019)

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" w poniedziałek (23.09) w godz. 19.00-21.30 zaprasza Joanna Grotkowska.

materiały prasowe/bch

Czytaj także

Zygmunt Krauze: do komponowania zawsze potrzebuję tematu

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019 13:10
- Kiedy spojrzę na swoje pierwsze utwory, pisane jeszcze w 1958 roku i dalsze, to można zauważyć, że ta muzyka jest coraz bardziej ekspresyjna, dramatyczna, kanciasta - opowiadał w Dwójce kompozytor, którego utwór zabrzmiał podczas koncertu inaugurującego 62. Festiwal Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń