X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

David Krakauer: "Lament" brzmiał jak muzyczny portret strachu

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2019 20:00
- Połowa partii klarnetu to przejmujące zawodzenie i krzyk rozpaczy, do tego motywy z Symfonii fantastycznej Berlioza, nagranie śpiewu jego babci i ludowych ukraińskich lamentów – całość dała zadziwiający efekt - znakomity klarnecista mówił w Dwójce o utworze Mathew Rosenbluma, który zabrzmiał podczas koncertu otwarcia festiwalu "Eufonie".
Audio
David Krakauer
David KrakauerFoto: PAP/Adam Warżawa

"Lament" Mathew Rosenbluma to dzieło bardzo osobiste, związane z trudnymi, wojennymi losami rodziny kompozytora. David Krakauer, który zmierzył się z tą kompozycją mówił, że jej historia sięga stu lat wstecz, do roku 1919. - To wtedy w ukraińskiej wsi, w której żyła babka Mathew Rosenbluma, doszło do pogromu Żydów. Cudem udało się jej uciec z siódemką dzieci, będąc w zaawansowanej ciąży. W czasie tej ucieczki, w lesie urodziła się matka kompozytora. Jest to więc utwór niezwykle nasycony emocjami, opowiadający o ucieczce, o przymusowej migracji, o tym jak ta dzielna kobieta niosła na sobie rodowe srebra, które potem sprzedała by wyżywić dzieci i by ostatecznie przez Palestynę trafić do Stanów Zjednoczonych.

David Krakauer, który był pierwszym wykonawcą "Lamentu", zwrócił uwagę na nieustającą aktualność tego dzieła. - Żyjemy w czasach ogromnego światowego przewrotu. Ciągle słychać o nowych konfliktach, których efektem często jest śmierć i ucieczka ludności cywilnej. Jeśli spojrzeć na zdjęcia z syryjskiego, kompletnie zrujnowanego Aleppo i ludzi, których na nich widać, to są obrazy rozdzierające serce. A przecież wiele złego dzieje się też w Afryce, Środkowym Wschodzie czy Ameryce Centralnej. Myślę, że mówienie światu wprost o tych wydarzeniach, o emigracji, wygnaniu jest bardzo ważne dla nas jako ludzkości. Być może dzięki temu odnajdziemy w sobie szczerą empatię, którą znakomicie opisuje pewne słowo w jidisz

W audycji klarnecista opowiadał też, jak łączy w swojej działalności klasykę, jazz i muzykę tradycyjną oraz o swoich związkach z Europą Centralną i Wschodnią.

***

Rozmawiał: Maciej Łukasz Gołębiowski

Gość: David Krakauer (muzyk)

Data emisji: 15.11.2019

Godzina emisji: 

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Grzegorz Nowak: "Strasznego dworu" jeszcze nikt tak nie wykonał

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2019 12:00
- Oprócz samego Moniuszki! Cieszę się, że po raz pierwszy mogę tę operę wykonać tak, jak ją napisał kompozytor - mówił dyrygent w przerwie wykonania słynnego dzieła kompozytora podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" 2019. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Kosendiak: Leopoldinum gwarantuje wysoką jakość wykonawczą

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2019 15:30
- Trzeba znaleźć swoje miejsce na tej artystycznej mapie, starać się stworzyć jakąś koncepcję programową i repertuarową, taką, która by przyciągnęła publiczność i zainteresowała wszystkich. I Leopoldinum było taką inicjatywą - opowiadał dyrygent i dyrektor Narodowego Forum Muzyki.
rozwiń zwiń