Łańcuch XVII. Szukanie nieznanych pokrewieństw

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2020 13:00
Na drugim koncercie festiwalu Łańcuch XVII, dotyczącym dialogu skrzypiec i orkiestry, wystąpiła Anna Maria Staśkiewicz. - Niesamowita różnorodność i duże wyzwanie dla solisty i orkiestry - oceniła repertuar koncertu.
Audio
  • Rozmowa z Anną Marią Staśkiewicz i Katarzyną Naliwajek z festiwalu Łańcuch XVII (Filharmonia Dwójki)
Anna Maria Staśkiewicz w Dwójce, 2017 r.
Anna Maria Staśkiewicz w Dwójce, 2017 r. Foto: Grzegorz Śledź/PR2

łańcuch XVII 1200.jpg
Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch XVII"

W programie drugiego koncertu w ramach tegorocznego festiwalu znalazły się utwory:

  • Witold Lutosławski Mała suita na orkiestrę,
  • Sergiusz Prokofiew I Koncert skrzypcowy D-dur op. 19, i
  • Charles Ives A Set of Pieces for Theatre or Chamber Orchestra, Witold Lutosławski Łańcuch II – Dialog na skrzypce i orkiestrę.

Jako solistka z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy zagrała Anna Maria Staśkiewicz. - To rzeczywiście niecodzienne, że solista wykonuje w koncercie więcej niż jedną kompozycję - przyznała skrzypaczka, laureatka m.in. XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, w tym Nagrody Słuchaczy Programu Drugiego Polskiego Radia dla najlepszego uczestnika finałów.

W przerwie zaprezentowaliśmy rozmowę z solistką koncertu – Anną Marią Staśkiewicz oraz Katarzyną Naliwajek z Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

- I koncert Sergiusza Prokofiewa jest cudownym dziełem, pełnym bajkowości śpiewności. Momenty kantylenowe zderzają się z bardzo zróżnicowaną artykulacją, momentami ostrzejszymi, nawet groteskowymi - opisywała I Koncert skrzypcowy D-dur op. 19. - W Polsce nadal jest rzadko wykonywany, ma momenty romantyczne i słucha się go z przyjemnością, mimo że to muzyka XX-wieczna, współczesna, wymagająca. 

W audycji artystka podzieliła się spojrzeniem na szczegóły repertuary, metody pracy, rozumienie granych dzieł i rolę skrzypiec w nich. - Główna rolę odgrywają tu barwy oraz emocje. U Lutosławskiego wszystko jest bardzo ściśle opisane i muzyk musi się mocno kontrolować, ale mimo wszystko "Łańcuch" emanuje emocjami. Z kolei u Prokofiewa emocje wylewają się wręcz z każdej frazy. 

W audycji słuchaliśmy także o miejscu Charlesa Ivesa w repertuarze festiwalu. - Za życia niedoceniany, był wielki odkrywcą, modernistą, muzycznym prowokatorem. na festiwalu możemy usłyszeć jego mało znane utwory - opowiadała Katarzyną Naliwajek z Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, nawiązując także do najważniejszej idei festiwalu. - Chodzi o szukanie nieoczywistych pokrewieństw, patrzenie, jak pewne utwory mogą z siebie wydobywać ukryte wątki i wzajemne inspiracje. Kluczowe są barwy. 

Festiwal Łańcuch XVII potrwa do 8 lutego br.

***

Rozmawiała: Beata Stylińska

Goście: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypaczka), Katarzyną Naliwajek (Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego)

Data emisji: 26.01.2020

Godzina emisji: 18.00

Materiał wyemitowano w audycji Filharmonia Dwójki.

at/pg


Czytaj także

Muzyka i młodość Witolda Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2019 18:12
W audycji "O wszystkim z kulturą" wysłuchaliśmy archiwalnych nagrań z udziałem jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.
rozwiń zwiń