Arte dei Suonatori na Festiwalu Muzyki Barokowej [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 20:50
Festiwal Muzyki Barokowej w tym roku w całości poświęcony został twórczości Antonia Vivaldiego. Podczas tego koncertu dzieła przedstawiciela włoskiego baroku w muzyce usłyszeliśmy w wykonaniu orkiestry Arte dei Suonatori pod kierunkiem Marcina Świątkiewicza. Zapraszamy do oglądania wideo.

Źródło - serwis YouTube.com - oficjalny kanał Dwójki Polskiego Radia 


Zamek Królewski w Warszawie FREE 1200.jpg
Festiwal Muzyki Barokowej. Cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Program:

Koncert na smyczki i basso continuo C-dur RV 114

Allegro, Ciaccona

Koncert na flet, smyczki i basso continuo G-dur RV 436

Allegro, Largo, Allegro

Koncert na flet, smyczki i basso continuo F-dur op. 10  nr 1 RV 433 La tempesta di mare

Allegro, Largo, Presto

Koncert na flet, smyczki i basso continuo g-moll op. 10 nr 2 RV 439 La notte

Largo, Presto - Largo, Presto, Il sonno / Largo, Allegro

przerwa

Koncert na smyczki i basso continuo g-moll RV 157

Allegro, Largo, Allegro

Carl Philipp Emanuel Bach - Koncert na flet i smyczki d-moll Wq 22

Allegro, Un poco andante, Allegro di molto

Wykonanie:

Jadwiga Kotnowska – flet

Arte dei Suonatori Orkiestra:

Marcin Świątkiewicz – klawesyn, kierownictwo artystyczne

I skrzypce

Aureliusz Goliński, Małgorzata Malke, Izabela Kozak

II skrzypce

Ewa Golińska, Michał Marcinkowski, Łukasz Strzelczyk

Natalia Reichert – altówka

Maciej Łukaszuk, Anna Cierpisz – wiolonczela

Anna Bator – kontrabas

Maria Wilgos – lutnia, gitara


Transmisja z Zamku Królewskiego (początek o godz. 19.00)

Festiwal odbywa się pod patronatem Programu 2 Polskiego Radia >>>>

***

Główne motywy koncertów skrzypcowych z cyklu Cztery pory roku zna każdy. Należą do ścisłego kanonu standardów muzyki klasycznej. Nie wszyscy jednak wiedzą, że te urzekające melodie są zaledwie kroplą w morzu, jeśli chodzi o dorobek Antonia Vivaldiego, największego z włoskich przedstawicieli muzycznego baroku. Był on twórcą niezwykle płodnym, a liczba samych tylko skomponowanych koncertów oscyluje wokół pięciuset. Do tego dochodzą liczne sonaty, suity i opery. Choć znaczna część tej niebagatelnej spuścizny zaginęła, wiele spośród zachowanych utworów Vivaldiego stale przewija się w repertuarze filharmonii i oper na całym świecie.

Antonio Lucio Vivaldi, do którego z powodu rudych włosów przylgnął przydomek Il Prete Rosso (Rudy Ksiądz), urodził się w 1678 roku w Wenecji jako syn skrzypka z orkiestry bazyliki św. Marka. Wprawdzie jako jedyny z dziewięciorga rodzeństwa przyjął święcenia kapłańskie, jednak to muzyka, poznawana dzięki ojcu, stać się miała jego prawdziwym powołaniem. Był dla włoskiego baroku tym, kim Jan Sebastian Bach dla baroku niemieckiego. Genialny Niemiec nigdy zresztą nie odżegnywał się od inspiracji utworami Vivaldiego i wiele z jego utworów osobiście transkrybował na instrumenty klawiszowe.

Los nie rozpieszczał Rudego Księdza. Przez całe życie borykał się z wątłym zdrowiem, a po stosunkowo krótkim okresie dobrej passy czekała go gorycz utraty popularności i łask możnych mecenasów. Zmarł w biedzie, a jego twórczość popadła w zapomnienie, i to na bardzo długo, bo aż do lat dwudziestych XX w.. Wtedy to bowiem odnaleziono i poddano pogłębionym studiom dużą część rękopisów kompozytora.

Źródło: www.zamek-krolewski.pl

***

Koncert transmitowaliśmy w środę (16.06) od godz. 19.00 na antenie PR2, stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku Dwójki i kanale YouTube Dwójki. Audycję prowadziła Joanna Grotkowska.

Czytaj także

Concerto Köln. Zdeklarowani muzyczni demokraci

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2021 18:56
- To istota tożsamości naszego zespołu. Nie tylko decyzje natury organizacyjnej czy finansowej podejmowane są wspólnie. Chodzi też o rozstrzygnięcia muzyczne i mam nadzieję, że to słychać na estradzie. To specyficzne, demokratyczne brzmienie. Głęboko w to wierzymy - mówił w Dwójce Alexander Scherf, wiolonczelista i kierownik artystyczny Concerto Köln.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prof. Wojciech Fałkowski: Kongres Polska Wielki Projekt jest związany z ideą Zamku jako symbolu

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2021 18:50
- Zamek zmartwychwstał, możemy powiedzieć, że pojawił się jak feniks z popiołów. A pojawił się dlatego, że nie udało się go wykorzenić z serc i umysłów Polaków. Pamięć trwała, była szeroko odczuwalna również dla rządzących, którzy przez ćwierć wieku nie chcieli odbudowywać Zamku aż w końcu musieli skapitulować - mówił dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, gdzie odbywa się XI Kongres Polska Wielki Projekt.
rozwiń zwiń