Yasuaki Shimizu: nie wiem dlaczego wybrałem saksofon

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2018 08:46
- Fascynacja brzmieniem i muzyczna intuicja to dla mnie podstawa. Próbowałem gry na różnych instrumentach i sam nie wiem, dlaczego wybrałem saksofon. Może dlatego, że czułem go najlepiej – mówił w Dwójce japoński multiinstrumentalista.
Audio
  • Yasuaki Shimizu o fascynacji naturą dźwięku i ulubionych instrumentach (Nokturn/Dwójka)
  • Yasuaki Shimizu w rozmowie i nieznanych nagraniach (Nokturn/Dwójka)
Yasuaki Shimizu
Yasuaki ShimizuFoto: Darek Gackowski

Yasuaki Shimizu 1200.jpg
Bach na saksofony, japońskie reklamy i muzyczne eksperymenty

To była druga audycja poświęcona japońskiemu kompozytorowi, który od ponad 40 lat nie rozstaje się z saksofonem. W latach 80. był jedną z czołowych postaci japońskiej nowej fali. Sięgał po jazz, muzykę elektroniczną, pop i ambient. Zasłynął też jako twórca eksperymentalnej muzyki do japońskich reklam telewizyjnych oraz autor saksofonowych opracowań suit wiolonczelowych Jana Sebastiana Bacha. Ostatnio jego nagrania z lat 80. (dokonane m.in. z zespołem Mariah) po raz pierwszy ujrzały światło dzienne poza granicami Japonii i nic dziwnego, że budzą tak duże zainteresowanie – nadal brzmią zaskakująco świeżo.

W związku z falą płytowych reedycji muzyka Yasuakiego Shimizu (ta sprzed 35 lat) przeżywa drugą młodość. Artysta odbywa właśnie swoje drugie europejskie tournée w tym roku. Zaczął od bydgoskiego Festiwalu Fonomo, gdzie udało nam się z nim spotkać.

- Od kiedy pamiętam, fascynowały mnie brzmienie i barwa dźwięków. W dzieciństwie uwielbiałem przysłuchiwać się odgłosom natury. Potem zacząłem interesować się śpiewem i grą na różnych instrumentach. Pierwszym jest dziś saksofon. Często grywam na fortepianie, który jest moim drugim instrumentem. Na trzecim miejscu postawiłbym perkusję. Poza tym bardzo często wykorzystuję elektronikę - powiedział Yasuaki Shimizu.

Zapraszamy do wysłuchania nagrania wywiadu z kompozytorem, z którym rozmawialiśmy m.in. o jego fascynacji muzyką Jana Sebastiana Bacha i czasach spędzonych w zespole Mariah. W audycji sięgneliśmy również po płyty z muzyką Yasuakiego Shimizu do japońskich filmów i anime, a także muzykę tego autora stworzoną do instalacji dźwiękowej. Nie zabrakło też nagrań z lat 80. i Jana Sebastiana Bacha w ujęciu japońaskiego artysty i The Saxophonettes.

Pełna lista odtworzonych utworów:

1. Yasuaki Shimizu – Destiny No. 1 [CD „Seventh Garden”, Invitation 2004]
2. Yasuaki Shimizu – Yume Dewa [LP „Kakashi”, Better Days 1982/Palto Flats/We Release Whatever The Fuck We Want Records 2017]
3. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – As Time Goes By [CD „L'Automne À Pékin”, Better Days 1983/Nippon Columbia 2017]
4. Yasuaki Shimizu – Semi Tori No Hi [LP „Kakashi”, Better Days 1982/Palto Flats/We Release Whatever The Fuck We Want Records 2017]
5. Mariah – Sokokara [CD „Utakata No Hibi”, Better Days 1983/Nippon Columbia 2018]
6. Mariah – Rim Of Time [CD „Marginal Love”, B&M 1981/B&M 2015]
7. Mariah – Shisen [CD „Utakata No Hibi”, Better Days 1983/Nippon Columbia 2018]
8. Yasuaki Shimizu – Mamawasotode [LP „(Re)Subliminal”, HMV Record Shop 2018]
9. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – J.S. Bach I Suita wiolonczelowa cz. I Preludium (nagranie: Consipio Studio, Tokyo) [CD „Cello Suites”, Invitation 2007]
10. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – J.S. Bach VI Suita wiolonczelowa cz. V Gawot I i II (nagranie: Palazzo Papafava, Padwa) [CD „Cello Suites”, Invitation 2007]
11. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – J.S. Bach IV Suita wiolonczelowa cz. VI Gigue (nagranie: kopalnia Kamaishi) [CD „Cello Suites”, Invitation 2007]
12. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – J.S. Bach Wariacje Goldbergowskie – Wariacje nr XVI-XX [CD „Goldberg Variations”, Avex-Classics 2015]
13. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – Menuet 2 English Suites No. 4 [CD „Bach Box”, Invitation 1997]
14. Yasuaki Shimizu & The Saxophonettes – Stir-Fried Ice, Seven Screen Fix "Blade Runner-Love Theme-" [CD „Time & Again”, Polystar 1993]
15. Yasuaki Shimizu – Tachikawa [CD „Music for Commercials”, Crammed Discs 1987/2016]
16. Yasuaki Shimizu – Seiko 1 [CD „Music for Commercials”, Crammed Discs 1987/2016]
17. Yasuaki Shimizu – Honda [CD „Music for Commercials”, Crammed Discs 1987/2016]
18. Yasuaki Shimizu – Bridgestone 1 [CD „Music for Commercials”, Crammed Discs 1987/2016]
19. Yasuaki Shimizu – Bridgestone 2 [CD „Music for Commercials”, Crammed Discs 1987/2016]
20. Yasuaki Shimizu – Cinefil Imagica Jingle – French [CD „Cinefil. Film Lover’s TV Channel – The Music”, DML Classics 2001]
21. Yasuaki Shimizu – Hollywood [CD „Cinefil. Film Lover’s TV Channel – The Music”, DML Classics 2001]
22. Yasuaki Shimizu – Antonioni [CD „Cinefil. Film Lover’s TV Channel – The Music”, DML Classics 2001]
23. Yasuaki Shimizu – Prelude 55 [CD „55 Sai Kara No Hello Life”, NHK Publishing 2014]
24. Yasuaki Shimizu – Tsubomi [CD „55 Sai Kara No Hello Life”, NHK Publishing 2014]
25. Yasuaki Shimizu – Ma [CD „55 Sai Kara No Hello Life”, NHK Publishing 2014]
26. Yasuaki Shimizu – J.S. Bach Kantata BWV 140 „Wachet auf” [CD „55 Sai Kara No Hello Life”, NHK Publishing 2014]
27. Yasuaki Shimizu – Intoxicating Blossoms [CD „X Original Soundtrack”, Victor 1996]
28. Yasuaki Shimizu – Domino Fallout I [CD „X Original Soundtrack”, Victor 1996]
29. Mariah – Shinzo No Tobira [CD „Utakata No Hibi”, Better Days 1983/Nippon Columbia 2018]

Yasuaki Shimizu w rozmowie z Krzysztofem Dziubą Yasuaki Shimizu w rozmowie z Krzysztofem Dziubą

*** 

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 30.10.2018

Godzina emisji: 22.30

bch/pg

Czytaj także

Muzyka trzech Koreanek

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2018 12:17
Współczesna muzyka z Korei w ujęciu Park Jiha, Unsuk Chin i Okkyung Lee – tak wyglądał repertuar "Nokturnu".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Takehisa Kosugi in memoriam

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2018 11:41
W "Nokturnie" przypomnieliśmy dorobek niedawno zmarłego Takehisy Kosugiego – czołowego przedstawiciela japońskiej awangardy muzycznej i ruchu Fluxus.
rozwiń zwiń