X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Niedostępna, obiecująca, przygnębiająca. Warszawa w biografii Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2019 09:46
- W 1827 roku ośmioletni Staś po raz pierwszy, wraz z rodzicami, przyjechał do Warszawy, żeby uczyć się w Kolegium Pijarskim. Ze względów zdrowotnych trzymać musiano go jednak w domu, nie miał więc kontaktu z kolegami ani z nauczycielami - mówiła w Dwójce prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Audio
  • Warszawskie okresy w biografii Stanisława Moniuszki (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Pomnik Mickiewicza. Warszawa, Krakowskie Przedmieście
Pomnik Mickiewicza. Warszawa, Krakowskie PrzedmieścieFoto: Polona/domena publiczna

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

Życie muzyczne XIX-wiecznej Warszawy toczyło się wartkim nurtem, który jednak dość często zwalniał z powodów politycznych. Centrum życia muzycznego był Teatr Wielki, nad którym władzę sprawowali oficerowie wojska lub policji carskiej. Rząd wychodził ze słusznego założenia, że "ludzie, którzy spędzają czas w teatrze, mniej spiskują", dlatego na operę środków nie szczędził. Z kolei życie koncertowe toczyło się od przypadku do przypadku, a każdy okres niepokojów politycznych sprawiał, że miasto omijali nawet rodzimi artyści, choć zdarzało się, że odwiedzali Warszawę wielcy wirtuozi tamtych czasów, najczęściej robiąc sobie przystanek w drodze do Rosji.

Zapóźnienia w poznawaniu repertuaru, nawet jeszcze XVIII-wiecznego, były jednak duże. Tak – bardzo ogólnie – można opisać życie muzyczne Warszawy w XIX wieku. Ale był to wiek "długi' i bogaty w wydarzenia polityczne, które kładły się cieniem na kulturze polskiej, a więc i na życiu muzycznym. Dlatego w kontekście Stanisława Moniuszki trzeba mówić o kilku Warszawach. Mimo, że twórca "Halki" osiadł tutaj na dobre jesienią 1858 roku, to bywał w mieście również dużo wcześniej. 

Jak przekonywała prof. Magdalena Dziadek w Dwójkowym cyklu poświęconym kompozytorowi, w jego biografii można mówić o trzech Warszawach: niedostępnej, obiecującej i przygnębiającej. Dlaczego? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa 

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: prof. Magdalena Dziadek (Uniwersytet Jagielloński)

Data emisji: 24.04.2019

Godzina emisji: 22.00

pg/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Anna Hop: wyzwaniem było zestawienie Moniuszki z Fredrą

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 14:00
- Musiałam znaleźć sposób, jak połączyć dramaturgicznie "Męża i żonę" Fredry i muzycznie "Na kwaterze" Moniuszki – tłumaczyła Anna Hop, choreografka i reżyserka jednego z dwóch baletów, które złożą się na "Fredrianę", nowy spektakl Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Łukasz Borowicz: niechęć do "Parii" Moniuszki jest archaiczna

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2019 14:45
- "Parię" spotkał niezasłużony los. Niechęć do niej zasadza się na niechęci awangardy artystycznej współczesnej Moniuszce do opery w ogóle. W modzie było wówczas brzydzenie się tym gatunkiem, wieszczono jego koniec, Verdiego odsądzano od czci i wiary. Moniuszkę spotkało to samo. Ten trend na szczęście dawno się skończył – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń