Muzyczna wizytówka Ludwiga van Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2020 09:47
W audycji mówiliśmy o III Koncercie fortepianowym c-moll op. 37, jednym z najbardziej charakterystycznych dzieł Beethovena.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: shutterstock/ Africa Studio

Posłuchaj
56:48 2020_09_28 22_02_00_PR2_Beethoven_2020.mp3 Muzyczna wizytówka Ludwika van Beethovena (Beethoven 2020/Dwójka)

Sama tonacja jest jak wizytówka jego twórczej natury, bo w c-moll komponował Beethoven muzykę poważną, targaną namiętnościami, gwałtowną, dramatyczną i pełną patosu. Dla Charlesa Rosena – wybitnego znawcy stylu klasycznego – "tonacja c-moll stała się symbolem jego artystycznego charakteru".

III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 zaczął powstawać między późną jesienią 1799 i wiosną roku 1800, a wykrystalizował się ostatecznie dopiero przed wydaniem drukiem – w 1804 roku. Oficjalna premiera dzieła zaplanowana została na 2 kwietnia 1800 roku w Hofburgu, ale Beethoven nie zdążył (miał ukończoną prawie część pierwszą i ledwie naszkicowane pomysły drugiej). Wrócił do III Koncertu w roku 1802, przed następną planowaną prezentacją, ale także i wtedy nie udało się ukończyć utworu. Dopiero 5 kwietnia 1803 roku Koncert c-moll usłyszała wiedeńska publiczności. Ale dzieło wcale nie było wtedy ukończone! Beethoven grał partię solową z własnego rękopisu. Kartki przewracał mu Ignaz von Seyfried i wspominał później: "Nie widziałem prawie nic oprócz pustych stron; co najwyżej, na jednej lub kilku kartach zostało zapisanych zupełnie niezrozumiałych dla mnie kilka egipskich hieroglifów, by służyć mu jako wskazówki; ponieważ grał prawie całą partię solową z pamięci; jak to często bywa, nie miał czasu, by wszystko zapisać na papierze".

O fascynujących perypetiach III Koncertu c-moll op. 37, który obok II Symfonii D-dur op. 36, jest najważniejszą orkiestrową kompozycją z samego początku XIX wieku oraz o Pieśniach op. 48 toczyła się opowieść w audycji z cyklu "Beethoven 2020".

Zapraszał Marcin Majchrowski.

***

Data emisji: 28.09.2020

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

Matthias Goerne: Beethoven był absolutnym geniuszem

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2020 18:16
- Każdy jego utwór to arcydzieło: kwartety smyczkowe, jedyna opera, sonaty fortepianowe, msze, symfonie. Ale co do pieśni pojawiają się wątpliwości, czy rzeczywiście są dobre i jak to możliwe, że geniusz nie odniósł sukcesu w tym jednym gatunku. Tymczasem ja jestem pewny, że Beethoven nie zawiódł nas także jako autor pieśni - mówił w Dwójce znakomity niemiecki baryton.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wariacje Eroika. Beethoven nowatorski

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2020 14:53
Jesienna seria audycji w 250. rocznicę urodzin Ludwika van Beethovena i powrót do przeglądu jego twórczości rozpocznie się od dzieła niezwykłego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wokół II Symfonii Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2020 23:00
Można spotkać się ze stwierdzeniem, że pierwsze dwie symfonie Beethovena są pewnym przedłużeniem klasycyzmu spod znaku Haydna i Mozarta. Nie do końca, ponieważ można jednocześnie dowieść, że wyraźnie odchodzą one od klasycznych wzorców. 
rozwiń zwiń