X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Miloš Karadaglić najlepszy w "Fantazji" Rodrigo

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2016 19:00
Michał Nagy, Krzysztof Komarnicki i Adam Suprynowicz za najlepsze wykonanie "Fantazji dla szlachcica" Joaquína Rodrigo uznali nagranie, w którym czarnogórskiemu gitarzyście towarzyszy London Philharmonic Orchestra pod batutą Yannicka Nézeta-Séguina.
Audio
  • Miloš Karadaglić najlepszy w "Fantazji" Rodrigo (Płytowy Trybunał Dwójki)
Adam Suprynowicz i Michał Nagy podczas obrad Płytowego Trybunału Dwójki
Adam Suprynowicz i Michał Nagy podczas obrad Płytowego Trybunału DwójkiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

"Concierto de Aranjuez" powstało na początku 1939 roku w Paryżu. Był to pierwszy utwór Rodriga przeznaczony na gitarę i orkiestrę. Kompozytor miał wówczas 38 lat i poza sobą studia w klasie Paula Dukas i studia muzykologiczne na Sorbonie.

Druga tak bardzo popularna kompozycja Rodriga, czyli "Fantazja dla szlachcica", powstała w 1954 roku na zamówienie hiszpańskiego gitarzysty Andresa Segovii. I to on dał premierę tego dzieła: 5 marca 1958 roku. Grała San Francisco Symphony, dyrygował Hiszpan Enrique Jordá.

Utwór składa się z czterech części, w których zostały wykorzystane gitarowe tańce napisane przez XVII-wiecznego hiszpańskiego kompozytora Gaspara Sanza. Tematy pochodzą z trzytomowego kompendium, znanego jako "Instrucción de música sobre la guitarra española" – jednego z najbardziej popularnych i najczęściej wznawianych wówczas gitarowych podręczników (szkół na gitarę). Tytuły części są w większości oryginalne - pochodzą od Sanza.

Decyzją jury najlepszym nagraniem dzieła Rodrigo jest:

Miloš Karadaglić – gitara, London Philharmonic Orchestra, dyr. Yannick Nézet-Séguin (Londyn, Studio nr 1 przy Abbey Road 2013; CD Mercury Classics/DG 2014)

O palmę pierwszeństwa rywalizowały z nim następujące wykonania:

Waldemar Gromolak – gitara, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej dyr. Wojciech Czepiel (Filharmonia im. Artura Rubinsteina w Łodzi, marzec 1999; CD DUX 1999)

Narciso Yepes – gitara, Orquesta National de España, dyr. Rafaël Fruhbeck de Burgos (LP London Records - Decca 1963/CD Forlane 1985)

Andrés Segovia – gitara, Symphony of the Air, dyr. Enrique Jorda (Nowy Jork 1958, LP DG 1958/CD DG „The Originals”)

Pepe Romero – gitara, Academy Of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (Londyn 1975, LP Philips 1976/CD Philips)

John Williams – gitara, Philharmonia Orchestra, dyr. Louis Frémaux (Londyn, Studio nr 1 przy Abbey Road 1983, LP CBS 1984/2 CD „John Williams – The Great Guitar Concertos” CBS Masterworks 1989)

***

Plan słuchania:

Runda I

Villano y ricercar (fragm.)

Runda II

Españoleta y fanfarria de la caballería de Nápoles (fragm.)

Runda III

Danza de las hachas

Finał

Canario

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Michał Nagy, Krzysztof Komarnicki, Adam Suprynowicz

Data emisji: 25.06.2016

Godzina emisji: 17.00

jp/tj/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Najlepszy w Wariacjach Goldbergowskich? Nie tylko Glenn Gould

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2016 13:00
W werdykcie sędziów "Płytowego Trybunału Dwójki" dotyczącym arcydzieła Bacha pojawiły się aż dwa nazwiska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Uprowadzenie z seraju" - najlepsze z Berlina

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 12:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" nagrania dzieła Mozarta oceniali sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki - prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncert Czajkowskiego. Poznaj najlepszą wersję

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2016 16:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybierał najlepsze nagranie koncertu skrzypcowego D-dur Piotra Czajkowskiego.
rozwiń zwiń