X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Filharmonicy Wiedeńscy najlepsi w wykonaniu Symfonii Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 12:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie utworu dedykowanego matce kompozytora - Annie z Taubów Szymanowskiej.
Audio
  • Filharmonicy Wiedeńscy najlepsi w wykonaniu Symfonii Szymanowskiego (Płytowy Trybunał Dwójki)
Wojciech Michniewski
Wojciech MichniewskiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Decyzją Dwójkowego jury - Anna Radziejewska, Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski - najlepszym nagraniem III Symfonii Szymanowskiego jest:

Steve Davislim - tenor, Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde Wien, Wiener Philharmoniker, dyr. Pierre Boulez (Wiedeń 3/2010, DG 2010)

Album ten pokonał następujące wydawnictwa:

- Ben Johnson - tenor (Stephen Bryant - skrzypce solo), BBC Symphony Chorus, BBC Symphony Orchestra, dyr. Edward Gardner (2014, Croydon, Londyn; Chandos 2014)

- Jon Garrison - tenor (Peter Thomas – skrzypce solo), City of Birmingham Symphony Chorus, City of Birmingham Symphony Orchestra, dyr. Sir Simon Rattle (1993, Birmingham, EMI 1994/2008)

- Wiesław Ochman - tenor, Chór Polskiego Radia w Krakowie, WOSPR w Katowicach, dyr. Jerzy Semkow (1979, Katowice; EMI 3LP 1982/CD EMI "Gemini - The EMI Treasures 2003")

- Rafał Bartmiński - tenor (Andreas Röhn - skrzypce solo), Chor und Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dyr. Mariss Jansons (live, grudzień 2008 Filharmonia w Monachium; BR Klassik 2011)

- Dmitry Korchak - tenor, Chór FN, Orkiestra Symfoniczna FN, dyr. Jacek Kaspszyk (czerwiec 2015, Filharmonia Narodowa w Warszawie; Warner Classics 2017)

Plan przesłuchań wyglądał następująco:

I runda
Moderato assai (nr 1 - 13)

II runda
Allegretto tranquillo (nr 27 - 38)

Finał
Largo (w całości)

Pierwsze szkice III Symfonii powstały latem i jesienią 1914 roku w Tymoszówce. Po dwóch latach pracy, latem 1916 roku, Karol Szymanowski wreszcie ukończył III Symfonię "Pieśń o nocy" op. 27 na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę. Wybór tekstu do utworu nie był przypadkowy. Autorem poematu "Pieśń o nocy" był XIII-wieczny perski poeta i mistyk Dżalaluddin Rumi. Polski przekład tekstu, pióra Tadeusza Micińskiego (na podstawie niemieckiego tłumaczenia), ukazał się w warszawskim miesięczniku "Chimera" w roku 1905.
Pełna, kompletna prezentacja III Symfonii odbyła się 3 lutego 1928 roku we Lwowie w interpretacji Stanisławy-Korwin Szymanowskiej oraz chóru i orkiestry pod batutą Adama Sołtysa.

Karol Szymanowski - w liście do pianisty i dyrygenta, Aleksandra Silotiego - pisał tak: "Symfonia trwa 20-22 m. i można by ją nazwać poematem symfonicznym. (Ma ona drugi tytuł 'Chant de la Nuit' [...]). Ale ponieważ żywię organiczny wstręt do poematów symfonicznych (jako tytułu) - niech lepiej pozostanie symfonia (w kolejności trzecia). [...] Tenorowe solo w symf. ma bardzo duże znaczenie i trwa trochę mniej niż połowę czasu wykonania całej symfonii. Wydaje mi się, że jest to bardzo wdzięczny materiał dla śpiewaka; jest ono bardziej melodyjne niż deklamacyjne i wymaga dość dużego i wdzięcznego głosu o barwie lirycznej. Chór - z wyjątkiem partii początkowej, w której ma bardzo ważną rolę - raczej epizodyczny; styl raczej harmoniczny niż polifoniczny; w kilku miejscach bez tekstu słownego".

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Anna Radziejewska, Kacper MiklaszewskiWojciech Michniewski

Data emisji: 18.03.2017

Godzina emisji: 17.00

bch/mz/jsz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Szymanowski Quartet: najlepiej nazwać się na "A"

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2016 12:00
- Nasza nazwa z punktu widzenia marketingowego to był błąd. Karol Szymanowski, to nie jest popularny kompozytor. Ludzie myśleli, że to któryś z nas - opowiadali w Dwójce muzycy kwartetu, który już od 20 lat jest ambasadorem muzyki polskiej za granicą
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kaspszyk: utwory Szymanowskiego to przepis na sukces

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2017 14:00
- Aleksandra Kurzak nagrywa na tej płycie po raz pierwszy Karola Szymanowskiego i mogę zapewnić, że nigdy nie słyszałem lepiej zaśpiewanych "Litanii do Marii Panny" – podkreślił Jacek Kaspszyk, opowiadając o płycie z serii "Warsaw Philharmonic", prezentującej wybrane utwory słynnego polskiego kompozytora.
rozwiń zwiń