X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Płytowy Trybunał docenił Karłowicza w wykonaniu Nizioła

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2017 11:00
Muzyczny sąd w składzie Agata Szymczewska, Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski wybrał najlepsze nagranie Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki wybiera najlepsze nagranie Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza (Płytowy Trybunał Dwójki)
Agata Szymczewska, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jacek Hawryluk
Agata Szymczewska, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jacek HawrylukFoto: Wojciech Kusiński/PR2

Zwyciężyło nagranie, w którym wzięli udział: Bartłomiej Nizioł – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, dyr. Łukasz Borowicz (Filharmonia im. M. Karłowicza, Szczecin, 2016; CD DUX 2016)

W audycji słuchaliśmy także następujących wykonań:

  • Wanda Wiłkomirska – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Witold Rowicki (FN, Warszawa, 1962; CD Polskie Nagrania 1991; 5 CD Polskie Nagrania „Witold Rowicki – w stulecie urodzin” 2014)
  • Kaja Danczowska – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna PRiTV w Krakowie, dyr. Antoni Wit (Filharmonia Krakowska, 22.12.1978; MC Wifon 1980; CD Le Chant du Monde 1992, 7 CD Polskie Radio 2013 „Kaja Danczowska 1974-2007”)
  • Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Kazimierz Kord (FN, Warszawa, X 1999; CD Accord 2001)
  • Nigel Kennedy – skrzypce, Polska Orkiestra Kameralna, dyr. Jacek Kaspszyk (Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz, 27-30.VI. 2006; CD EMI 2007)
  • Tasmin Little – skrzypce, BBC Symphony Orchestra, dyr. Edward Gardner (CD Chandos 2007)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda
I cz. Allegro moderato (fragment)

II runda
I cz. Kadencja

III runda
II cz. Romanza – Andante (fragment)

Finał
III cz. Vivace assai (całość)

***

Koncert skrzypcowy to pierwszy, w pełni samodzielny utwór, napisany przez Karłowicza po ukończeniu studiów u Heinricha Urbana w Berlinie. Często mówi się, że od Koncertu, od 1902 roku mamy do czynienia z dojrzałą twórczością kompozytora. Utwór został dedykowany znakomitemu skrzypkowi Stanisławowi Barcewiczowi.

Premiera odbyła się 21 marca 1903 roku podczas wieczoru kompozytorskiego Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie. Grała Berliner Philharmonisches Orchester. Dyrygował kompozytor, partię solową wykonał Barcewicz.

Po premierze jeden z berlińskich krytyków napisał: "Karłowicz lubi barwną, bujną, jak dla nas czasami za gęstą instrumentację, ale cokolwiek pisze, to brzmi ładnie. Jego tematy nie są może na wskroś oryginalne, ale odznaczają się właściwym sobie polotem. […] Kompozycja składa się z trzech części wielkiej trudności, zwłaszcza w wysokich pozycjach skrzypcowych. Można ją określić jako pojedynek pomiędzy skrzypcami i bogatą w barwę orkiestrą. Wydaje się, że kompozytor pozostawał pod wpływem Czajkowskiego".

28 listopada 1904 roku Koncert wykonano w Warszawie. Wtedy Karłowicz usłyszał swój utwór po raz ostatni.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Agata Szymczewska, Kacper Miklaszewski i Dorota Kozińska

Data emisji: 16.09.2017

Godzina emisji: 17.00

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Goldbergowskie na klawesynie? Znamy werdykt Trybunału!

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2016 17:00
W ubiegłym sezonie wybraliśmy w "Płytowym Trybunale Dwójki" najlepsze nagranie Wariacji Goldbergowskich na fortepianie. Teraz przyszedł czas na klawesyn.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pieśni o Ziemi" Mahlera słuchaj z Pierrem Boulezem

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2017 16:00
Zwycięzcą "Płytowego Trybunału Dwójki" został nagrany w 2001 r. album, na którym "Pieśń o ziemi" śpiewają Violetta Urmana i Michael Schade w towarzystwie wiedeńskich filharmoników pod batutą Pierre'a Bouleza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Orfeusz" przed Płytowym Trybunałem. Precedensowy wyrok!

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2017 11:46
Po raz pierwszy w historii "Płytowych Trybunałów Dwójki" jurorzy nie przyznali pierwszej nagrody. Tylko dwie drugie ex-aequo. Sędziowie wybierali spośród sześciu nagrań "Orfeusza" Claudia Monteverdiego.
rozwiń zwiń