X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Paderewski najlepszy w wykonaniu London Symphony Orchestra

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2017 15:06
Jurorzy Płytowego Trybunału docenili Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego w nagraniu londyńskiej orkiestry pod batutą Arthura Fiedlera.
Audio
  • Paderewski najlepszy w wykonaniu London Symphony Orchestra (Płytowy Trybunał Dwójki)
Ignacy Jan Paderewski przy pianinie, ok. 1899 r. Reprodukcja z albumu Władysława Dulęby i Zofii Sokołowskiej pt. Paderewski, Kraków 1976
Ignacy Jan Paderewski przy pianinie, ok. 1899 r. Reprodukcja z albumu Władysława Dulęby i Zofii Sokołowskiej pt. "Paderewski", Kraków 1976Foto: PAP/Reprodukcja

Oto zwycięskie nagranie wybrane przez Kacpra Miklaszewskiego, Marka Bracha i Andrzeja Sułka:

Earl Wild, London Symphony Orchestra, dyr. Arthur Fiedler (Londyn 6-7 września 1970; LP RCA Red Seal 1971; „Earl Wild, The Complet RCA Album Collection”, Sony 2015)

Pozostałe nagrania:

Karol Radziwonowicz, WOSPR, dyr. Antoni Wit (Katowice 2-6 stycznia 1991, Katowice, Polskie Nagrania 1991)

Waldemar Malicki, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, dyr. Wojciech Michniewski (styczeń 1991, Accord 1991)

Piers Lane, BBC Scottish Symphony Orchestra, dyr. Jerzy Maksymiuk (Glasgow 3-4 czerwca 1991, Hyperion 1991 „The Romantic Piano Concerto” vol. 1)

Nelson Goerner, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jacek Kaspszyk (Filharmonia Narodowa w Warszawie, Festiwal „Chopin i jego Europa” 14.08.2010; NIFC 2015)

Jonathan Plowright, Polska Orkiestra „Sinfonia Iuventus”, dyr. Łukasz Borowicz (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, luty 2017; Warner Classics 2017)

***

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

(I część) Allegro (frag.)

 

II runda

(I część) Kadencja

 

III runda

(II część) Romanza. Andante (frag.)

Finał

(III część) Finale. Allegro molto vivace (całość)

***

Ignacy Jan Paderewski pisał swój jedyny Koncert fortepianowy przez kilka lat. Pierwowzór pierwszej części, nazwany Allegro de concert na fortepian solo, został skomponowany w 1882 roku. Doczekał się nawet publicznego wykonania przez Aleksandra Michałowskiego.
Sam Koncert powstawał w etapach, trochę wędrując za jego twórcą: w Berlinie, w Zakopanem, Krakowie i wreszcie w Wiedniu. Tam też odbyła się jego premiera, 20 stycznia 1889 roku. Partię solowo wykonała Anna Jesipowa, orkiestrą dyrygował Hans Richter. Jesipowa była żoną i byłą uczennicą Teodora Leszetyckiego, słynnego pedagoga, u którego kształcił się także Paderewski. I to Leszetyckiemu Paderewski zadedykował swój Koncert w tonacji a-moll.

Paderewskiego na premierze nie było, bawił w Paryżu. Sukces był ponoć ogromny. W późniejszych latach Paderewski sam wykonywał swój utwór – zaś pierwszego nagrania w historii fonografii dokonał w 1939 roku portorykański pianista Jesus Maria Sanromá.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Kacper Miklaszewski, Marek BrachaAndrzej Sułek

Data emisji: 11.11.2017

Godzina emisji: 21.00

mz/kd


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Klasyczna" Prokofiewa najlepsza w chicagowskiej odsłonie

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2017 15:00
Płytowy Trybunał w składzie Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski wybrał najlepsze nagranie I Symfonii D-dur słynnego rosyjskiego kompozytora.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alfred Brendel mistrzem w wykonaniu sonaty B-dur Schuberta

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2017 10:00
Płytowy Trybunał Dwójki w składzie Kacper Miklaszewski, Andrzej Sułek i Karol Radziwonowicz wybrał najlepsze nagranie Sonaty fortepianowej B-dur Franciszka Schuberta. Zwycięzcą został austriacki pianista Alfred Brendel.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dyrygenci wybrali najlepsze "Morze" Debussy'ego

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2017 11:00
Przed X Międzynarodowym Konkursem Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który rozpocznie 17 listopada w Katowicach do Płytowego Trybunału Dwójki zaprosiliśmy wybitnych mistrzów batuty.
rozwiń zwiń