Płytowy Trybunał wybrał najlepsze nagranie oratorium Haydna

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2018 18:00
Jury w składzie Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski uznało, że najlepszą interpretację "Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu" zaproponował Frans Brüggen.
Audio
  • Płytowy Trybunał wybrał najlepsze nagranie oratorium Haydna (Dwójka)
Płytowy Trybunał Dwójki
Płytowy Trybunał DwójkiFoto: Piotr Piorun

beethoven wiki 1200.jpg
Płytowy Trybunał Dwójki: spór o "Wiosenną" Beethovena

Zwycięskiego nagrania dokonała Orkiestra XVIII wieku pod dyr. Fransa Brüggena (live Utrecht i Lejda, XI 2004; Glossa 2009)

W audycji słuchaliśmy także następujących wykonań:

  • Ensemble Orchestral de Paris, dyr. Armin Jordan (X 1992, Paryż; Virgin Classics1993/2007)
  • Berliner Philharmoniker, dyr. Riccardo Muti (Philips 1993/2015; “The Art of Riccardo Muti” Decca 2017)
  • Camerata Academica des Mozarteums Salzburg, dyr. Sándor Végh (live 15.03.1992, Konzerthaus Wiedeń; Capriccio 1993/Capriccio “Encore” 2017)
  • Le Concert des Nations, dyr. Jordi Savall (Somaglia, Włochy, XII 1990; Auvidis Astrée 1991/Naïve 1999)
  • Le Concert des Nations, dyr. Jordi Savall (2-4.X.2006 Kościół Santa Cueva w Kadyksie; Alia Vox 2007)

"Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu" to de facto "oratorium bez tekstu", nawiązujące do ostatnich słów Jezusa. Utwór powstał na zamówienie przeora Oratorio de la Santa Cueva w Kadyksie w Andaluzji. Tam też odbyła się premiera: w Wielki Piątek roku 1786.

Na cykl składa się siedem utworów instrumentalnych (sonat), poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych jednym szybkim fragmentem, Il Terremoto, obrazującym trzęsienie ziemi i Zmartwychwstanie.

Rok po premierze Haydn przygotował wersję na kwartet smyczkowy (dziś najczęściej grywaną), w 1796 roku zaś wersję wokalną. Zaakceptował także wersję fortepianową.

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

Introduzione. Maestoso ed Adagio (frag.)

II runda

Sonata I. Largo (frag.)

III runda

Sonata II. Grave e Cantabile (frag.)

Finał

Sonata VII. Largo
+
Il Terremoto. Presto e con tutta la forza.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Wojciech Michniewski, Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski

Data emisji: 31.03.2018

Godzina emisji: 17.00

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Alexander Gavrylyuk: moim celem jest służba muzyce

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2017 12:00
- Staram się grać bez eksponowania ego. My, wykonawcy, po prostu łączymy świat muzyki, świat tworzony przez kompozytorów, z jej odbiorcami - mówił w Dwójce ukraińsko-australijski pianista, który wystąpił z recitalem na 72. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jeden Koncert wiolonczelowy C-dur Haydna i dwóch zwycięzców

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2018 14:00
Posłuchaj obrad "Płytowego Trybunału Dwójki", który oceniał tym razem nagrania Koncertu wiolonczelowego C-dur Haydna. Zakończyło się dość nietypowo, bo wyłonieniem dwóch zwycięzców.
rozwiń zwiń