X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2018 10:00
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki” tym razem oceniali wykonania słynnej opery Gioacchina Rossiniego.
Audio
  • Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu (Płytowy Trybunał Dwójki)
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: martineci999/pixabay.com

Jury w składzie prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński wskazało najlepsze wykonanie "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego:

Ugo Benelli – tenor (Hrabia Almaviva), Fernando Corena – bas (Bartolo), Teresa Berganza – mezzosopran (Rozyna), Manuel Ausensi – baryton (Figaro), Nikołaj Gjaurow – bas (Don Basilio), Orchestra e Coro Rossini di Napoli, dyr. Silvio Varviso (nagranie: Neapol 1964, LP Decca 1965/CD Decca 2015)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

    • Victoria de los Angeles – sopran (Rozyna), Luigi Alva – tenor (Hrabia Almaviva), Sesto Bruscantini – baryton (Figaro), Carlo Cava – bas (Basilio), Ian Wallace – bas (Bartolo), Glyndebourne Festival Chorus, Royal Philharmonic Orchestra, dyr. Vittorio Gui (nagranie: wrzesień 1962, Studio nr 1 przy Abbey Road, Londyn; LP EMI 1963/CD EMI 1994)
    • Luigi Alva – tenor (Hrabia Almaviva), Enzo Dara – bas (Bartolo), Teresa Berganza – mezzosopran (Rozyna), Hermann Prey – baryton (Figaro), Paolo Montarsolo – bas (Basilio), The Ambrosian Opera Chorus, London Symphony Orchestra, dyr. Claudio Abbado (nagranie: Londyn 1971; LP DG 1972/CD DG “Originals” 1998)
mozart1200.jpg
"Wesela Figara" najlepsze pod batutą Ericha Kleibera

  • Thomas Allen – baryton (Figaro), Agnes Baltsa – mezzosopran (Rozyna), Francisco Araiza – tenor (Hrabia Almaviva), Domenico Trimarchi – baryton (Bartolo), Robert Lloyd – bas (Basilio), Ambrosian Opera Chorus, Academy of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (nagranie: Londyn 1982; LP Philips 1983/CD Philips 2012)
  • William Mateuzzi – tenor (Hrabia Almaviva), Cecilia Bartoli – mezzosopran (Rozyna), Leo Nucci (nuczi) – baryton (Figaro), Paata Burchuladze – bas (Basilio), Enrico Fissore – bas (Bartolo), Orchestra e coro del Teatro Comunale de Bologna, dyr. Giuseppe Patanè (nagranie: Teatro Comunale, Bolonia, 1988; Decca 1989)
  • Elina Garanca – mezzosopran (Rozyna), Lawrence Brownlee – tenor (Hrabia Almaviva), Nathan Gunn – baryton (Figaro), Bruno de Simone – bas (Bartolo), Kristinn Sigmundsson – bas (Don Basilio), Chór i Orkiestra Radia Bawarskiego w Monachium, dyr. Miguel Gómez-Martinez (nagranie: live 7-8 maja 2005, Filharmonia w Monachium; Sony BMG 2006)

***

Plan słuchania:

I runda

Uwertura (fragm.)

II akt
Tercet Figara, Almavivy, Rozyny "Ah! qual colpo inaspettato!", fragment od "Dolce nodo avventurato"


II runda

I akt
Canzona Almavivy "Se il mio nome saper voi bramate" (fragm.)
I akt
Cavatina Rozyny "Una voce poco fa", fragment od "Io sono docile"


III runda

I akt
Aria Basilia "La calunnia è un venticello", fragment od "Dalla bocca"


Finał

I akt
Cavatina Figara "Largo al factotum"

***

Premiera "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego odbyła się 20 lutego 1816 roku w Rzymie i jak wieść niesie niemal na niej kompozytora nie zlinczowano. Jednak już na drugim przedstawieniu ogłoszono go… geniuszem.

Libretto przygotował Cesare Sterbini, który zaproponował przerobienie tekstu wykorzystanego w „Cyruliku” Giovanniego Paisiella (premiera w 1782 roku w Sankt Petersburgu). Rossini poprosił nawet sędziwego kompozytora o zgodę i natychmiast ją otrzymał. Co ciekawe tytuł – „Cyrulik sewilski” - przyjął się dopiero po śmierci Paisiella, który zmarł 5 czerwca 1816 roku, dokładnie zaś od wystawienia w Bolonii, w sierpniu, tego samego roku.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: prof. Ewa ŁętowskaDorota KozińskaPiotr Kamiński 

Data emisji: 26.05.2018

Godzina emisji: 17.00

jp/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jewgienij Kissin najlepszy w "Sonacie Księżycowej"

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2018 17:18
Płytowy Trybunał Dwójki złożony z Bartosza Bednarczyka, Kacpra Miklaszewskiego i Andrzeja Sułka oceniał różne wykonania Sonaty cis-moll op. 27 nr 2 "Księżycowa" Ludwiga van Beethovena.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Płytowy Trybunał wybrał najlepsze wykonanie "Tańców Symfonicznych" Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2018 15:16
Jury w składzie Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek uznało, że najlepsze wykonanie suity instrumentalnej z "West Side Story" zaproponowała Los Angeles Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Leonarda Bernsteina (live, DG 1983).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Korzystny werdykt dla polskiej orkiestry ws. "Concerti grossi"

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2018 19:00
To właśnie utwór Jerzego Fryderyka Haendela był przedmiotem obrad kolejnego "Płytowy Trybunału Dwójki". Spośród różnych wykonanań za najlepsze jury (Dorota Kozińska, Lilianna Stawarz i Piotr Kamiński) uznało tę zaproponowaną przez Arte dei Suonatori, orkiestrą barokową z Polski. 
rozwiń zwiń