X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Chopin na historycznym instrumencie. Olejniczak najlepszy

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2018 10:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie Koncertu fortepianowego f-moll w interpretacji na fortepianach z epoki Chopina.
Audio
  • Koncert f-moll Chopina przed Płytowym Trybunałem Dwójki
Janusz Olejniczak
Janusz OlejniczakFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Nuty 1200.jpg
Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu

Jury w składzie Karol Radziwonowicz, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek najwyżej oceniło nagranie Janusza Olejniczaka z roku 1999. Polski pianista zagrał Koncert f-moll na fortepianie Erarda z towarzyszeniem Neue Orchester pod dyrekcją Christopha Speringa w Kolonii (Opus 111 1999).

Pozostałe interpretacje Chopinowskiego Koncertu f-moll, których słuchaliśmy w audycji:

  • Emanuel Ax – fortepian Erarda (Londyn 1851, rekonstrukcja Davida Winstona i Period Piano Company), Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr. Sir Charles Mackerras (nagranie: Henry Wood Hall, Londyn, 25-28 czerwca 1997 roku; Sony Classical 1998)
  • Dang Thai Son – fortepian Erarda (1849), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen (nagrania dokonano 8 września 2005 roku podczas festiwalu “Chopin i jego Europa” w Sali Koncertowej FN w Warszawie; NIFC 2006 „czarna sera”)
  • Alexander Lonquich – fortepian Erarda (1849), Orchestre des Champs-Èlysées, dyr. Philippe Herreweghe (nagrania dokonano 18 sierpnia 2011 roku podczas festiwalu “Chopin i jego Europa” w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC 2012 „czerwona seria”)
  • Julianna Awdiejewa – fortepian Erarda (1849), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen (nagrania dokonano w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 27-28, 31 sierpnia i 1 września 2012; NIFC 2013 „czarna seria”0
  • Mariusz Klimsiak – fortepian Pleyela (1830, kopia McNulty’ego, własność Warszawskiej Opery Kameralnej), Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus (nagranie: marzec 2015, Alvernia Studios; Avie Music 2017; pierwsze polskie nagranie Koncertu f-moll na dawnych instrumentach)

Koncert fortepianowy f-moll op. 21 to pierwszy z dwóch koncertów Chopina (choć wydany jako drugi). Powstawał między wczesną jesienią roku 1829 a wiosną następnego roku. W Teatrze Narodowym Koncert f–moll zabrzmiał 17 marca 1830 roku, na pierwszym wielkim koncercie Chopina. Prawykonanie poprzedziły dwie prywatne próby: pierwsza w lutym, w gronie rodziny i najbliższych przyjaciół, druga na początku marca, w salonie Chopinów. Jak wieść niesie Koncertu słuchali: Elsner, Kurpiński i Żywny. Partię orkiestry realizowano wówczas w składzie kameralnym.

Plan słuchania:

I runda

Allegro maestoso (fragment, od ekspozycji fortepianu)

II runda

Romance. Larghetto (fragment)

Finał

Rondo. Vivace

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Karol RadziwonowiczKacper MiklaszewskiAndrzej Sułek

Data emisji: 9.06.2018

Godzina emisji: 17.00

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chopinowski Koncert f-moll na instrumentach historycznych

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2018 18:00
W audycji wysłuchaliśmy nowego nagrania polskich muzyków - na fortepianie historycznym grał Mariusz Klimsiak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Julien Brocal i preludia Chopina

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2018 11:53
W audycji przedstawiliśmy album młodego francuskiego pianisty Juliena Brocala, absolwenta paryskiej Ecole Normale de Musique Alfred Cortot.
rozwiń zwiń