Chopin na historycznym instrumencie. Olejniczak najlepszy

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2018 10:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie Koncertu fortepianowego f-moll w interpretacji na fortepianach z epoki Chopina.
Audio
  • Koncert f-moll Chopina przed Płytowym Trybunałem Dwójki
Janusz Olejniczak
Janusz OlejniczakFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Nuty 1200.jpg
Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu

Jury w składzie Karol Radziwonowicz, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek najwyżej oceniło nagranie Janusza Olejniczaka z roku 1999. Polski pianista zagrał Koncert f-moll na fortepianie Erarda z towarzyszeniem Neue Orchester pod dyrekcją Christopha Speringa w Kolonii (Opus 111 1999).

Pozostałe interpretacje Chopinowskiego Koncertu f-moll, których słuchaliśmy w audycji:

  • Emanuel Ax – fortepian Erarda (Londyn 1851, rekonstrukcja Davida Winstona i Period Piano Company), Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr. Sir Charles Mackerras (nagranie: Henry Wood Hall, Londyn, 25-28 czerwca 1997 roku; Sony Classical 1998)
  • Dang Thai Son – fortepian Erarda (1849), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen (nagrania dokonano 8 września 2005 roku podczas festiwalu “Chopin i jego Europa” w Sali Koncertowej FN w Warszawie; NIFC 2006 „czarna sera”)
  • Alexander Lonquich – fortepian Erarda (1849), Orchestre des Champs-Èlysées, dyr. Philippe Herreweghe (nagrania dokonano 18 sierpnia 2011 roku podczas festiwalu “Chopin i jego Europa” w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC 2012 „czerwona seria”)
  • Julianna Awdiejewa – fortepian Erarda (1849), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen (nagrania dokonano w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 27-28, 31 sierpnia i 1 września 2012; NIFC 2013 „czarna seria”0
  • Mariusz Klimsiak – fortepian Pleyela (1830, kopia McNulty’ego, własność Warszawskiej Opery Kameralnej), Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus (nagranie: marzec 2015, Alvernia Studios; Avie Music 2017; pierwsze polskie nagranie Koncertu f-moll na dawnych instrumentach)

Koncert fortepianowy f-moll op. 21 to pierwszy z dwóch koncertów Chopina (choć wydany jako drugi). Powstawał między wczesną jesienią roku 1829 a wiosną następnego roku. W Teatrze Narodowym Koncert f–moll zabrzmiał 17 marca 1830 roku, na pierwszym wielkim koncercie Chopina. Prawykonanie poprzedziły dwie prywatne próby: pierwsza w lutym, w gronie rodziny i najbliższych przyjaciół, druga na początku marca, w salonie Chopinów. Jak wieść niesie Koncertu słuchali: Elsner, Kurpiński i Żywny. Partię orkiestry realizowano wówczas w składzie kameralnym.

Plan słuchania:

I runda

Allegro maestoso (fragment, od ekspozycji fortepianu)

II runda

Romance. Larghetto (fragment)

Finał

Rondo. Vivace

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Karol RadziwonowiczKacper MiklaszewskiAndrzej Sułek

Data emisji: 9.06.2018

Godzina emisji: 17.00

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chopinowski Koncert f-moll na instrumentach historycznych

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2018 18:00
W audycji wysłuchaliśmy nowego nagrania polskich muzyków - na fortepianie historycznym grał Mariusz Klimsiak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Julien Brocal i preludia Chopina

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2018 11:53
W audycji przedstawiliśmy album młodego francuskiego pianisty Juliena Brocala, absolwenta paryskiej Ecole Normale de Musique Alfred Cortot.
rozwiń zwiń