X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Najlepsze wykonanie "Sonaty na klarnet i fortepian" Poulenca

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2019 11:00
W audycji "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" jury wysłuchało sześciu nagrań utworu słynnego francuskiego kompozytora. Które z nich okazało się najdoskonalsze?
Audio
  • Najlepsze wykonie "Sonaty na klarnet i fortepian" Poulenca (Płytowy Trybunał Dwójki)
Jacek Hawryluk
Jacek HawrylukFoto: PR2/Piotr Piorun

Część wolną Sonaty na klarnet i fortepian Francis Poulenc naszkicował już w 1959 roku. Planował nawet wydanie jej jako utworu samodzielnego. Ostatecznie zmienił koncepcję. Sonata, w trzech częściach, była już niemal ukończona w roku 1962.

18 stycznia 1963 roku kompozytor donosił wydawcy, Chesterowi, że za osiem dni dostarczy gotowy rękopis. Dwanaście dni później, 30 stycznia, zmarł. Ponoć zawał serca dotknął go w czasie ostatnich korekt nad Sonatą.

Utwór został zadedykowany pamięci Arthura Honeggera, kolegi z Grupy Sześciu. Prawykonanie odbyło się 10 marca 1963 roku w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Na klarnecie grał Benny Goodman (dla którego Poulenc napisał Sonatę), przy fortepianie zasiadł Leonard Bernstein

Jury – w składzie: Dorota Kozińska, Jan Jakub Bokun i Kacper Miklaszewski wybrało najlepsze nagranie dzieła Francisa Poulenca. Wybór, oczywiście, był subiektywny.

***

Zdaniem naszych ekspertów Sonaty na klarnet i fortepian Francisa Poulenca najlepiej słuchać w nagraniu Sabine Meyer – klarnet, Oleg Maisenberg – fortepian (nagranie: 26-28 września 2006 Potton Hall, Suffolk; EMI 2007)

------------------------------------------------------------------

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy:

Michel Portal – klarnet, Jacques Février – fortepian (nagranie: 3.02. 1972, Salle Wagram, Paryż; 4 LP La Voix De Son Maître  1973 "Komplet muzyki kamerlanej Poulenca")

Richard Stoltzman – klarnet, Irma Vallecillo – fortepian (nagranie: 10-13 stycznia 1988, American Academy of Arts and Letters, Nowy Jork; RCA Victor Red Seal 1991; Box “Richard Stoltzman – The Complete RCA Album Collection”, Sony 2017)

Julian Bliss – klarnet, Julien Quentin – fortepian (nagranie: VI 2003 Potton Hall, Suffolk; EMI 2003)

Szymon Klima – klarnet, Radosław Kurek – fortepian (nagranie: sierpień 2011, Małopolskie Centrum Dźwięku i Słowa, Niepołomice; BeArTon 2012)

Pierre Génisson – klarnet, David Bismuth – fortepian (nagranie: 15-17 lipca 2013 Audytorium w Vincennnes; Aparté 2013)

***

Plan słuchania:

I runda

Allegro tristamente

II runda

Romanza

Finał                                       

Allegro con fuoco

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 19.10.2019

Godzina emisji: 17.00

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Święto Wiosny i Ashkenazy

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2013 17:00
Pomimo tego, że premiera najbardziej znanego baletu Igora Strawińskiego została bardzo źle przyjęta przez publiczność, dziś jest on uznawany za jeden z najważniejszych utworów XX wieku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Hymn do Boga i grecki romans na żywo z Paryża

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2016 16:30
Podczas transmisji z Maison de la Radio France usłyszymy "Glorię" Francisa Poulenca oraz "Daphnis et Chloé" Maurice'a Ravela.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Maria Sartova: śpiewałam w Radio France non-stop

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2016 13:00
- W radiu mogłam pójść do działu muzyki kameralnej i zaproponować, że mam fantastyczne pieśni, które chciałabym nagrać. Dostawałam wtedy datę spotkania i to się robiło. Nagrałam tak dla Radia France prawie cała muzykę słowiańską – podkreśliła Maria Sartova, opowiadając o współpracy ze słynną francuską instytucją.
rozwiń zwiń