X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nokturny Claude’a Debussy’ego przed Płytowym Trybunałem Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2019 10:47
Najlepszą interpretację dzieła francuskiego kompozytora wybrało jury w składzie: Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek.
Audio
Andrzej Sułek i Kacper Miklaszewski
Andrzej Sułek i Kacper MiklaszewskiFoto: Piotr Piorun/PR2

Zwyciężyła interpretacja zarejestrowana na płycie:

Collegium Musicum Amstelodamense, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, dyr. Bernard Haitink (nagranie: Amsterdam 5/1979; LP Philips 1979/różne reedycje kompaktowe)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Choeur de Femmes de la R.T.F., Orchestre National de la Radiodiffusion Française, dyr. Désiré-Émile Inghelbrecht (nagranie: mono, live 20.03.1958, Théâtre des Champs-Élysées, Paryż; LP Erato/INA Collection Archives 1984; CD Archiwum INA – Diapason 2009)
  • New England Conservatory Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Claudio Abbado (nagranie: 1970; DG 1970)
  • The Cleveland Orchestra Chorus, The Celeveland Orchestra, dyr. Pierre Boulez (nagranie: marzec 1993, Cleveland; DG 1995)
  • Les Cris de Paris, Les Siècles, dyr. François-Xavier Roth (nagranie: styczeń 2018, Filharmonia Paryska; Harmonia Mundi 2018)
  • Rundfunkchor Berlin, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Robin Ticciati (nagranie: 19-22.03.19, Berlin; Linn 2019)

***

Nokturny Claude’a Debussy’ego to tryptyk symfoniczny z chórem żeńskim w części trzeciej: Nuages (Chmury), Fêtes (Zabawy), Sirènes (Syreny). Pierwsze dwie części wykonano 9 grudnia 1900 roku w Concerts Lamoureux w Paryżu. Całość zabrzmiała, blisko rok później, 27 października 1901 roku.

Nokturny zostały zadedykowane Georgesowi Hartmannowi, francuskiemu wydawcy i libreciście, który często publikował pod pseudonimem Henri Grémont. To on był autorem librett do Herodiady i Wertera, oper Julesa Massneta.

Plan słuchania:

I runda

(I część)

Nuages (frag.)

Modéré – Un peu animé – Tempo I – Plus lent – Encore plus lent.

II runda

(II część)

Fêtes

Animé et très rythmé – Un peu plus animé – Modéré (mais toujours très rythmé) – Tempo I – De plus en plus sonore et en serrant le mouvement – Même Mouvement.

Finał

(III część)

Sirènes

Modérément animé – Un peu plus lent – En animant, surtout dans l’expression – Revenir progressivement au Tempo I – En augmentant peu à peu – Tempo I – Plus lent et en retenant jusqu’à la fin.

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Data emisji: 7.12.2019

Godzina emisji: 17.00

bch


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Poznaliśmy najlepszą interpretację "Koronacji Poppei"

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2019 11:50
Płytowy Trybunał Dwójki wysłuchał sześciu wykonań arcydzieła muzyki barokowej, skomponowanego przez Claudia Monteverdiego. Zwyciężyło nagranie z ubiegłorocznego festiwalu w Salzburgu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepsze wykonanie II Koncertu fortepianowego g-moll Camille Saint-Saëns

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2019 09:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację jednego z najpopularniejszych fortepianowych koncertów francuskiego pianisty i kompozytora, tworzącego w duchu romantyzmu.
rozwiń zwiń