"Mazurki" Chopina przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2020 11:00
W roku XVIII Konkursu Chopinowskiego proponujemy specjalne spotkania z muzyką naszego kompozytora.
Audio
  • "Mazurki" Chopina przed Płytowym Trybunałem (Płytowy Trybunał Dwójki)
Płytowy Trybunał Dwójki
Płytowy Trybunał DwójkiFoto: PR2/Piotr Piotrun

P1088129.jpg
Mazurki op. 17 Chopina przed Płytowym Trybunałem Dwójki - galeria

Jury w składzie: Kacper MiklaszewskiKarol RadziwonowiczAndrzej Sułek za najlepszą uznało interpretację zarejestrowaną na płycie:

Ewa Pobłocka – fortepian (nagranie: 1999, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie; BeArTon „Wydanie Narodowe” 1999)

 

Pozostałe nagrania

  • Artur Rubinstein – fortepian (nagranie: grudzień 1965 – styczeń 1966, Webster Hall, Nowy Jork; RCA 1967)
  • Janusz Olejniczak – fortepian (nagranie: maj 1990 Paryż; Opus 111 1990)
  • Leif Ove Andsnes – fortepian (nagranie: 1990/91 Suffolk, Wlk. Brytania; Virgin Classics 1996)
  • Patrick Cohen – fortepian Erarda (ok. 1855 roku) (nagranie: sierpień 1997, San Lorenzo de El Escorial, Hiszpania; Glossa 1997)
  • Dina Yoffe – fortepian (nagranie: 2010, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC „Biała seria” 2012)
  • Marek Bracha – fortepian (nagranie: październik 2012, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC „Zielona seria”, debiuty, 2013)
  • Yundi – fortepian (nagranie: grudzień 2015 Berlin, DG 2016)

***

W III etapie Konkursu Chopinowskiego uczestnicy muszą wykonać (obok Sonaty b-moll lub Sonaty h-moll lub Preludiów) pełny cykl mazurków z zaproponowanych ośmiu. W Trybunale sięgniemy po wszystkie te opusy: 17, 24, 30, 33, 41, 50, 56, 59. Przed nami osiem spotkań. W każdym Trybunale posłuchamy jednego pełnego opusu. I wybierzemy najlepszą interpretację. Zawsze w ostatnią sobotę miesiąca.

Tym razem nie wprowadzamy żadnych ograniczeń. Słuchamy nagrań wszystkich pianistów, nie tylko laureatów i uczestników warszawskiego Konkursu. Musi być spełniony tylko jeden warunek – artysta powinien opublikować na płycie cały opus. Nie wybieramy pojedynczych nagrań ze składanek, recitali, koncertów. Pianiści nie muszą posiadać w swojej dyskografii pełnego kompletu mazurków - operujemy wyłącznie konkretnymi opusami.


Plan słuchania:

Fryderyk Chopin Mazurki op. 17

Quatre Mazurkas Pour le Piano Forte, Op. 17

 

I runda

Mazurek B-dur op. 17 nr 1

 

II runda

Mazurek e-moll op. 17 nr 2

 

III runda

Mazurek As-dur op. 17 nr 3

 

Finał

Mazurek a-moll op. 17 nr 4

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 25.01.2020

Godzina emisji: 17.00

am

Czytaj także

Mariusz Patyra: bisy dla artysty kojarzą się z sukcesem

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2020 12:18
Słynny skrzypek opowiada o swej płycie "No.24", na która składają się utwory bardzo często grane przez artystę na bis. W ocenie prowadzącego audycje Pawła Sztompke dobór repertuaru na płytę ukazuje niezwykłą wrażliwość artysty, kunszt wirtuozerii oraz radość gry, które pozostawia z pewnością niezapomniane wrażenie na słuchaczach. Płyta została nagrana z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Viva.
rozwiń zwiń