Jak najlepiej grać Schumanna

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 19:00
Na to pytanie starają się odpowiedzieć sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki.
Płytowy Trybunał Dwójki
Płytowy Trybunał DwójkiFoto: Grzegorz Śledź/PR

Wraz z naszymi jurorami mogli Państwo słuchać i wybierać ulubione nagranie. To kolejna już okazja, by posłuchać jak pracują sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Michał Pepol (Royal String Quartet).

Tym razem wybieraliśmy najlepszą interpretację Kwintetu fortepianowego Es-dur op. 44 Roberta Schumanna z 1842 roku, zwanego przez analogię do "roku pieśni" (1840) - "rokiem muzyki kameralnej". Utwór powstał latem, w krótkim czasie, ale nie znać w partyturze znamion pośpiechu. Dzieło wyznaczyło nowe drogi - Schumann stworzył podwaliny gatunku kwintetu fortepianowego.

Audycję prowadził Jacek Hawryluk.

Wygrało nagranie:

Leif Ove Andsnes – fortepian, Artemis Quartet (Virgin Classics 2007)

 

Pozostałe interpretacje:

Artur Schnabel – fortepian, Pro Arte Quartet (nagranie: 19 listopada 1934; HMV 1935/CD Andante 2002)

Leonard Bernstein – fortepian, Julliard String Quartet (LP Columbia 1964/ CD box “50 years – Julliard String Quartet” Sony Classical 2006)

La Gaia Scienza: Federica Valli – fortepian (Sebastian Erard, Paryż 1842); Stefano Barneschi – skrzypce (Luigi Soffritti, Ferrara 1880); Carlo de Martini – skrzypce (włoski anonim z XIX wieku); Marco Bianchi – altówka (Georgus Kloz, Mittenwald 1772); Paolo Beschi – wiolonczela (Renato Scrollavezza, współczesna kopia, 1972) (Winter & Winter 2005) 

Xiayin Wang – fortepian, Fine Arts Quartet (Naxos 2012)

Alexander Melnikow – fortepian, Jerusalem Quartet (Harmonia Mundi 20112)