Życie na Wenus – to wcale nie jest pewne!

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 16:30
W atmosferze Wenus naukowcy odkryli rzadkie cząsteczki fosfiny. Czy to oznacza, że na tej gorącej planecie istnieje życie? Jakie będą tego konsekwencje dla eksploracji kosmosu?
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/19 STUDIO

– To odkrycie, które zostało medialnie sprzedane, jako odkrycie sugerujące istnienie życia na Wenus. Tymczasem jest trochę inaczej. Rzeczywiście, cząstka fosforowodoru została odkryta w atmosferze Wenus. Na Ziemi powstają one w laboratorium albo dzięki działaniu bakterii beztlenowych – tłumaczy prof. Maciej Konacki, astrofizyk z Polskiej Akademii Kosmicznej.

05:17 2020_09_16-16-19-47_PR3_Życie_na_Wenus.mp3 Czy istnieje życie na Wenus? Jakie mogą być tego konsekwencje? (Do Trójki zaprasza Karol Gnat)

– Takie cząstki odkryliśmy już na Jowiszu i na Saturnie. Niepewność wynika z tego, że naukowcy nie wiedzą, jakie procesy mogłyby spowodować powstanie tych cząsteczek w atmosferze Wenus. Stąd pomysł z tą bakterią. Jednak wcale nie jest pewne, że pochodzenie jest organiczne – dodaje prof. Konacki.

Najdziwniejsze planety w kosmosie/YouTube Nauka. To lubię

W ostatnich latach rozpoczął się drugi wyścig kosmiczny: wiele państw, a także korporacji interesuje się podbojem przestrzeni wokół Ziemi. – Coraz bliżej jest moment, kiedy te państwa będą musiały rozmawiać o tym, w jaki sposób dzielić Księżyc czy Marsa, jak funkcjonować obok siebie. I myślę, że spór jest blisko – mówi specjalista.

Tytuł audycji: Do Trójki zaprasza Karol Gnat
Data emisji: 16.09.2020

pr/mk

Dlaczego wiatr słoneczny spowodował erozję atmosfery na Marsie, a oszczędził Wenus?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2019 07:21
Dlaczego jest tak, że z Marsa atmosfera została "zdmuchnięta" przez wiatr słoneczny, a z Wenus nie? – zastanawia się nasz słuchacz.

Dlaczego badamy Marsa intensywniej niż Wenus?

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2020 07:20
– Powodów jest kilka. Wenus, po prostu, bardzo trudno się bada, zarówno z orbity, jak i na powierzchni – stwierdza dr Tomasz Rożek.

Czy możemy uczynić z Księżyca kosmiczne Eldorado?

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2020 07:20
W jednym z ostatnich odcinków audycji dr Rożek wspominał o pewnej asteroidzie nazwanej (6178) 1986 DA, na której prawdopodobnie znajduje się miliard ton złota. – Czy plan doprowadzenia do zderzenia tej asteroidy z Księżycem, by później zabrać z Księżyca całe to złoto, ma sens? – zastanawia się jeden ze Słuchaczy.

Czy na Wenus odkryto życie?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 07:30
Od dwóch dni światowe media pełne są informacji o tym, że na Wenus możliwe jest życie. Do tego odkrycia przyczynił się zresztą także polski naukowiec, dr Janusz Pętkowski.