W fotografii portretowej główną rolę gra światło

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 15:25
- Jestem wielkim fanem światła naturalnego, ale uważam, że lepiej unikać mocnego światła słonecznego - mówi fotograf Konrad Pustoła w "Krótkim poradniku fotografii portretowej".
Audio
  • W fotografii portretowej główną rolę gra światło (Do południa/Trójka)
W fotografii portretowej główną rolę gra światło
Foto: Glow Images/East News

W trzeciej, ostatniej części cyklu przygotowywanego przez Agnieszkę Obszańską zajmujemy się kwestią światła i odpowiednich obiektywów, które mają zastosowanie w fotografii portretowej. - Osobiście szukam zawsze pleneru zaciemnionego, ale będącego naprzeciwko jakiejś przestrzeni, w którą uderza światło i się odbija. Wtedy mamy piękną płaszczyznę bardzo dobrego światła odbitego - twierdzi Konrad Pustoła.

Światło odbite jest, jak uważa rozmówca Agnieszki Obszańskiej, miękkie i kontrastowe. - Wspaniale w takim świetle wygląda ludzka skóra, zupełnie inaczej niż w świetle z odkrytej żarówki. Jeśli natomiast korzystamy z ostrzejszego, pełnego światła słonecznego, to najlepiej użyć firanki, przez którą taki strumień światła przejdzie - radzi fotograf.

Więcej informacji o Trójkowych warsztatach z fotografii portretowej w Sopocie
Niezwykle ważny jest też obiektyw. Klasyczne obiektywy portretowe są obiektywami o dłuższej ogniskowej, czyli od ok. 85-90 mm do 135 mm. One zapewniają małą głębię ostrości, która jest pożądana w fotografii portretowej. Co to znaczy w praktyce? - Wszystko to, co jest przed modelem i za modelem "wypada" z ostrości, staje się rozmyte, a więc nie konkuruje z tematem naszego zdjęcia - wyjaśnia Konrad Pustoła. Im dłuższe są obiektywy, tym mniejsza jest głębia ostrości, a w fotografii portretowej właśnie o to chodzi. - Gdybyśmy użyli obiektywu szerokokątnego i robili nim zdjęcie czyjejś twarzy, moglibyśmy uzyskać efekt karykaturalny. Na zdjęciu nasz model miałby nienaturalnie duży nos i usta - dodaje specjalista.

Na koniec kilka słów o przesłonie. - To ta dziurka, przez którą przechodzi światło w obiektywie i uderza albo w film albo w matrycę. Przesłonę można otwierać - wtedy mamy obiektyw otwarty, albo przymykać uzyskując przymknięcie całego obiektywu. Im bardziej obiektyw jest otwarty, tym mamy mniejszą głębię ostrości. Podsumowując - na głębię ostrości mają wpływ dwie kwestie: długość ogniskowej i otwarcie przesłony - tłumaczy Konrad Pustoła.

Zapraszamy do wysłuchania całego materiału Agnieszki Obszańskiej wyemitowanego w audycji "Do południa".

"Do południa" na antenie Trójki od poniedziałku do czwartku od godz. 9.05 do 12.00.

(fbi/mp)

Czytaj także

Nie wyrzucajmy zdjęć po babci, mogą być zaskakująco cenne

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2014 12:59
W poszukiwaniu śladów przeszłości trafiliśmy na Fundację Archeologia Fotografii, która od lat szuka historii na zdjęciach. Gość audycji "Mówię TAK", a zarazem prezes fundacji Karolina Puchała-Rojek podkreśliła, że zdjęcia zawsze towarzyszyły ludziom w istotnych momentach życia. - Dlatego wiele mówią o zwyczajach tych osób - mówiła.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak wypaść dobrze na zdjęciu? Talent fotografa i dobry sprzęt to nie wszystko...

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2014 11:00
Każdego roku robimy setki lub tysiące zdjęć - raz lepszych, raz gorszych. Wiele zależy od naszego sprzętu i talentu. Czasem jednak ani wielki talent, ani najlepszy sprzęt nie sprawią, że fotografowana osoba będzie zadowolona ze swojego wyglądu na zdjęciu. Dlaczego?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak wykonać dobre zdjęcie portretowe?

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2014 15:00
Ten bardzo intymny rodzaj fotografii wymaga od fotografującego nieco więcej niż tylko zdolności technicznych i tzw. wyczucia momentu. - Ja patrzę na portretowanie, jako na szansę spotkania z drugim człowiekiem - mówi fotograf Konrad Pustoła.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fotografia portretowa. Jak skomponować dobry kadr?

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2014 13:38
- W portrecie mamy do czynienia z planem pierwszym, na którym jest model, oraz z planem drugim, czyli tłem. Najpierw musimy ustalić, czy portret ma być bliski, "ciasny", czy raczej będziemy fotografować całą postać. Im bliżej kogoś jesteśmy, tym bardziej sytuacja staje się emocjonalna, gęsta - mówi doświadczony i uznany fotograf Konrad Pustoła.
rozwiń zwiń