X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Mamy coś, czego nie mają inni

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2012 12:00
- Różnorodność gatunków jabłek, tradycja wódek ziemniaczanych i browarnictwa, rolnictwo indywidualne, a także produkty polskie o ogromnej tradycji, jak na przykład gęsina - do spożywania lokalnych produktów w Święto Niepodległości i na co dzień zachęca Jacek Szklarek.
Audio
  • O ruchu slow food, polskich produktach lokalnych i gęsinie na polskich stołach opowiada Jacek Szklarek
Oscypkowe stoisko na Dziewiątym Międzynarodowym Salonie Smaku.
Oscypkowe stoisko na Dziewiątym Międzynarodowym Salonie Smaku.Foto: źr. slowfood.pl

Podkreśla, że od 1999 roku, gdy organizacja Slow Food zaczęła działać w Polsce, wiele zmieniło się w dzidzinie promocji i doceniania produktów lokalnych. - Gdy wchodziliśmy do Unii nie mieliśmy żadnego prawodawstwa. Dziś jesteśmy liderem w tej części Europy, mamy prawie 40 produktów z oznaczeniem jako regionalne i tradycyjne - mówi Jacek Szklarek, prezes Slow Food Polska.
Przeszkodę wciąż może stanowić fakt, że dystrybucja tych produktów podnosi ich ceny, a pośrednicy próbują je sprzedawać jako coś ekskluzywnego. - Trzeba się zatroszczyć o to, by nie jeździły po całym świecie czy kraju, a były bardziej nakierowane na rynki lokalne - wyjaśnia i wśród polskich absurdów podaje przykład góralskich karczm nad morzem, czy ceny ryby mrożonej, która jest wyższa niż świeżej.

Promocję lokalnych produktów każdy z nasz może zacząć od kupowania ich od najbliższych rolników lub uprawiania samemu. - Jesteśmy, na przykład, największym producentem gęsi w Europie, ale ponad 95 proc. mięsa eksportowane jest do Niemiec. My zachęcamy, by wrócić do tradycji pieczenia gęsi na domowy stół w Święto Niepodległości i Boże Narodzenie - akcja "Gęsina na św. Marcina" odbywa się już po raz czwarty. A gdy zasiadamy do stołu, po prostu zwolniamy - zachęca w audycji "Do południa".

Idea slow food mówi właśnie o zdrowym hedonizmie, a więc czerpaniu przyjemności z jedzenia i picia, ale robienie tego ze społeczną odpowiedzialnością. - Gdy mówimy o zmysłowości podkreślamy, że przyjemnie jest na coś popatrzeć, posmakować, posłuchać. Ważne jest by zatroszczyć się o chwilę wytchnienia i uruchomić w niej wszystko, co nam natura dała. Za chasydami i Martinem Buberem powtarzamy "jak siedzisz, to siedź; jak jesz, to jedz" - zachęca gość Katarzyny Pruchnickiej.

Jak rozwijał się ruch slow food w Polsce od lat 90.? Jak przyrządzić pyszną pieczoną gęś i pogodzić codzienną pracę z ideami slow food, dowiesz się słuchając całej rozmowy!

"Do południa" na antenie Trójki od poniedziałku do czwartku między 9 a 12. Zapraszamy!

Czytaj także

Rusza akcja "Gęsina na św. Marcina"

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2010 01:10
W 30 najlepszych polskich restauracjach przez ponad dwa tygodnie listopada serwowane będą potrawy z gęsiny w ramach kampanii "Gęsina na św. Marcina".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Górale z Krupówek będą wydawali paragony

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2012 13:11
Mija właśnie termin, jaki Urząd Skarbowy dał góralom na zarejestrowanie swojej firmy i obowiązkowe wprowadzenie kas fiskalnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie jedzenie podbija Europę. 65 mld zł zysku

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2012 08:54
Nasza żywność szturmem podbija zagraniczne rynki. Soki Kubuś zdobywają popularność w Anglii, sery Mlekovity w Rosji - czytamy w "Rzeczpospolitej".
rozwiń zwiń