X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Znamy laureatów konkursu radiowej Trójki "Nasłuchiwanie: Niepodległość" na dramat radiowy

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2018 19:00
Jury konkursu na dramat radiowy "Nasłuchiwanie: Niepodległość" pod przewodnictwem prof. Jacka Kopcińskiego ogłosiło swój werdykt. 
Audio
  • Jakie teksty nagrodzono w konkursie "Nasłuchiwanie: Niepodległość"? (Zapraszamy do Trójki – ranek)
Nasłuchiwanie: Niepodległość
Nasłuchiwanie: NiepodległośćFoto: Polskie Radio

Spośród ponad stu nadesłanych tekstów najlepsza okazała się sztuka "Nie-miejsce" Marcina Teodorczyka. Wszystkie wyróżnione słuchowiska zostaną zrealizowane przez zespół Teatru Polskiego Radia i zaprezentowane na antenie Trójki.

Po przeczytaniu 135  nadesłanych tekstów jury konkursu dramaturgicznego "Nasłuchiwanie: Niepodległość" przyznało: I nagrodę w wysokości 10 tys. złotych Marcinowi Teodorczykowi za sztukę "Nie-miejsce"; II nagrodę w wysokości 7 tys. złotych Katarzynie Dąbkowskiej-Kułacz za sztukę "Autarkia" i III nagrodę oraz 5 tys. złotych Edwardowi Dewereńskiemu za "Radio Wolna Europa". Ponadto dwa równorzędne wyróżnienia w wysokości 3 tys. złotych trafiły do Tomasza Mana – za pracę "Wojna, dziecko, matka" oraz Witolda Pelki za sztukę "I w anioły".

–  Pierwsza odsłona konkursu "Nasłuchiwanie", którą ogłosiliśmy pod hasłem "Niepodległość", spotkała się z ogromnym zainteresowaniem – mówi prof. Jacek Kopciński, przewodniczący jury konkursu. – Do redakcji Trójki wpłynęło 135 tekstów, spośród których w finale znalazło się pięć najbardziej oryginalnych sztuk. W konkursie wzięli udział zarówno znani dramaturdzy, jak i autorzy amatorsko zajmujący się twórczością literacką. Po otwarciu kopert z godłami jury z satysfakcją stwierdziło, że czterech spośród pięciu finalistów zadebiutuje w Teatrze Polskiego Radia.

Oprócz prof. Jacka Kopcińskiego z Instytutu Badań Literackich PAN, redaktora naczelnego miesięcznika "Teatr", w skład jury konkursu weszli: Dominika Kluźniak – aktorka Teatru Narodowego; Krzysztof Czeczot – aktor i reżyser nagrodzony Prix Europa 2013 za słuchowisko "Andy"; Wawrzyniec Kostrzewski – reżyser teatralny i twórca telewizyjnego programu "La La Poland"; Mariusz Cieślik – zastępca dyrektora Programu 3 Polskiego Radia.

– Zaproponowany z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości temat okazał się bardzo inspirujący i zaowocował tekstami, które nie zawsze odwołują się do wydarzeń roku 1918 – dodaje przewodniczący jury. – Zgodnie z intencjami twórców konkursu, hasło "Niepodległość" zostało przez jego uczestników potraktowane w sposób szeroki i nieoczywisty. Wszystkie nadesłane sztuki świadczą zarazem o osobistym zaangażowaniu autorów.

Narodzone i wyróżnione dramaty zwróciły uwagę jury bardzo oryginalną, niekiedy wręcz zaskakującą formą radiową, która stanowi prawdziwe wyzwanie dla reżyserów przyszłych słuchowisk. Zwycięska sztuka wyemitowana została 11 listopada. Kolejne słuchowiska zrealizowane na podstawie nagrodzonych tekstów zostaną zaprezentowane na antenie Trójki w cztery kolejne niedziele: 18 i 25 listopada oraz 2 i 9 grudnia o godzinie 20.05.

Ponadto 2 grudnia o godzinie 12.00 w Instytucie Teatralnym w Warszawie (ul. Jazdów 1) odbędzie się maraton wszystkich pięciu wyróżnionych słuchowisk.

W zamierzeniu organizatorów "NASŁUCHIWANIE" ma być wydarzeniem cyklicznym, które co roku zmieniać będzie podtytuł. Partnerem akcji jest Instytut Teatralny w Warszawie oraz Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym.

Poniżej pełna lista utworów nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie:

I nagroda: "Nie-miejsce" Marcina Teodorczyka

Ten dramat ma kształt radiowego reportażu i rzeczywiści jest dokumentem – dokumentem tego, co się stało z Polakami w czasach późnej nowoczesności… "Nikt tu nie chce, bym była sobą. Każdy chce, żebym była gorsza. Płacą mi za to, wymagają, ale dobrze płacą i zwykle uczciwie" – mówi bohaterka "Nie-miejsca", wnuczka Polaków wywiezionych w czasie wojny do Kazachstanu. Ta młoda kobieta w sercu i umyśle przechowała Polskę, której już nie ma, i nie może się z tym pogodzić. Dlatego opowiada o swojej miłości do ojczyzny i o upokorzeniu, jakiego doznała od rodaków, którzy nie znają swojej historii, tradycji, kultury, ale zawsze gotowi są zamanifestować swoja wyższość. Dobrze, że jej delikatny, wcale nie napastliwy głos usłyszeliśmy właśnie 11 listopada, kiedy celebrujemy nasz patriotyzm. Na rachunek sumienia nigdy nie jest za późno.

II nagroda: "Autarkia" Katarzyny Dąbkowskiej-Kułacz

W tej sztuce miejsca i sytuacje pojawiają się i znikają pod wpływem impulsów myślowych głównej bohaterki, a czas płynie strumieniem jej świadomości… Ta wewnętrzna żegluga odbywa się na trasie Amygdala – Hipokamp – Autarkia i nie są to nazwy egzotycznych wysp, tylko obszary ludzkiego mózgu odpowiadające w kolejności: pamięci emocjonalnej, pamięci przestrzennej i - poczuciu kobiecej niezależności. Sam dramat – najbardziej oryginalny ze wszystkich nadesłanych na nasz konkurs - jest najlepszym wyrazem autarkii. Artystycznej autarkii jego autorki - Katarzyny Dąbkowskiej-Kułacz.

III nagroda: "Radio Wolna Europa" Edwarda Dewereńskiego

Radio w radiu to pomysł nienowy, ale cztery radia w jednym? Pierwsze to przedwojenne Polskie Radio Warszawa na fali czterysta osiemdziesiąt. Drugie to radio powstańcze, a właściwie radiostacja. Trzecie to Wolna Europa, od którego wzięła tytuł cała sztuka, a czwarte – to radio stalinowskie. Każde brzmi i szumi inaczej i każde relacjonuje inny dramat tych samych ludzi, dwóch polskich spikerów W Trójce jest ich wielu, więc wyobraźcie sobie, że musicie dzisiaj ogłosić wybuch wojny… Albo zapowiedzieć radziecki hymn jako nową polską pieśń narodową… Ten fantastyczny, radiowy skrót polskich losów stworzył w Radiu Wolna Europa Edward Dewereński.

I Wyróżnienie: "Wojna, matka, dziecko" Tomasza Mana

Ten dramat to nowoczesny poemat radiowy, rozpisany na trzy głosy: Matki, Dziecka i… Wojny, która mieszka w naszych głowach. "Mamo włosy ci pachną wojną" – mówi Dziecko do Matki, a Wojna się cieszy i dalej odbiera ludziom spokój. W tym dramacie świat wybucha, a ludzie się gubią, ale wojna nie jest w nim tylko tragiczną historią. Jest stanem umysłu, który wysadza w powietrze małżeństwo i  rodzinę. W powietrzu unosi się pył, nic nie widać, ale słychać głosy ludzi, którzy – mimo katastrofy – szukają się po omacku, wiedzeni głosem dziecka. Tak gwałtowne i tak niezwykłe metafory radiowe konstruuje dziś tylko jeden autor – Tomasz Man.

II Wyróżnienie: "I w anioły" Witolda Pełki

Jaki wpływ miała spłuczka zerwana w klozecie pewnego terenowego komitetu PZPR na światopogląd urzędującego tam sekretarza? To fundamentalne pytanie pozostałoby bez odpowiedzi gdyby nie sensacyjna akcja tej świetnej komedii politycznej. Nieoczywistych związków przyczynowo-skutkowych jest w niej dużo więcej i nic dziwnego, skoro wszystkiemu patronuje sam Anioł Stróż, który pewnego dnia ukazał się na ścianie…. "Nadchodzi jakaś zmiana" – prorokuje główny bohater tej "cudownej" sztuki i nie myli się, bo w miasteczku, które wymyślił i usłyszał Witold Pełka, wybucha prawdziwa epidemia niepodległości!  

Zobacz więcej na temat: Trójka KULTURA SZTUKA TEATR

Czytaj także

1. nagroda w konkursie – "Nasłuchiwanie Niepodległość"

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2018 22:57
Marcin Teodorczyk – "Nie-miejsce" – świąteczna premiera na STT. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nasłuchiwanie: Niepodległość – finał

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2018 22:00
Konkurs ogłoszony przez nas pod hasłem Nasłuchiwanie: Niepodległość – zakończony. W świątecznym wydaniu MBK spotykaliśmy się z jurorami: Dominiką Kluźniak, prof. Jackiem Kopcińskim (przewodniczący), Krzysztofem Czeczotem i Mariuszem Cieślikiem.
rozwiń zwiń