Planete Doc Review

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail

Na tegorocznym Festiwalu Światowego Filmu Dokumentalnego PLANETE DOC REVIEW (11-20 maja 2007), zaprezentowanych ponad 50 filmów.

19 z nich stanie do walki o NAGRODĘ MILLENNIUM i tytuł Najlepszego Filmu.

Po raz pierwszy znalazł się wśród nich film polskiego reżysera.

Na program Festiwalu składają się najlepsze pełnometrażowe dokumenty prezentowane i nagradzane na Międzynarodowych Festiwalach Filmowych w ostatnim roku. Zarówno dzięki podjętym tematom, jak i formie realizacji wzbogacają nasze spojrzenie na świat i wyostrzają artystyczną wrażliwość. W tym roku nowością oraz okazją do dyskusji na temat gatunku będzie prezentacja filmów z pogranicza dokumentu i fabuły.

Filmy 4. PLANETE DOC REVIEW zostaną zaprezentowane w następujących sekcjach: Nauki polityczne, Quo Vadis?, Zbliżenia, Fetysze i kultura, My i oni, Cinemadoc, Dzwonek alarmowy, Historie intymne, Na granicy gatunków, Na skróty. W programie znalazła się także retrospektywa filmów Wernera Herzoga. Polskie akcenty Festiwalu to prezentowana w konkursie głównym „Śmierć z ludzką twarzą” Marcina Koszałki oraz 2 krótkie filmy zrealizowane w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
18 filmów stanie do walki o NAGRODĘ MILLENNIUM i tytuł Najlepszego Filmu. W drodze głosowania swoją nagrodę przyzna festiwalowa publiczność. Jeden z filmów odbierze Nagrodę Magazynu Kino. Pokazom festiwalowym będą towarzyszyły spotkania z twórcami prezentowanych obrazów.

Rozpiętość tematów i form filmów tegorocznego Festiwalu jest ogromna - od polityki poprzez wątki obyczajowe
i kulturowe do filozoficznych. Jednym z takich obrazów jest prezentowany na tegorocznym Berlinale „Obywatel Moore”, który stawia pytanie, czym naprawdę są filmy Moore’a: faktami, fikcją, a może jednym i drugim? Nominowany do Oscara’07 „Irak w kawałkach” to inne spojrzenie na ten kraj od prezentowanego
w serwisach informacyjnych - zmuszające do myślenia. Inny film, również nominowany do tegorocznych Oscarów, „Obóz Jezusa” opowiada o organizowanych w USA na dużą skalę przez tzw. Nowych Ewangelików letnich obozach służących do religijnej indoktrynacji dzieci. Bohaterowie filmu „Bikersi”, członkowie „gangów rowerowych”, wznoszą okrzyk: “My nie zabijamy dla ropy!”. Jacy jednak są naprawdę członkowie klubu „Black Label”?
„Zagubione dzieci Buddy” to niezwykła historia buddyjskiego mnicha, „Most” jest opowieścią o miejscu, gdzie popełnia się najwięcej samobójstw na świecie, a „Sfabrykowany krajobraz” krzykiem w obronie natury. „Arakimentari” opowiada o fotografie japońskich prostytutek, a „Wszyscy kochamy Maradonę” to nie tylko portret słynnego piłkarza, lecz opowieść o tych, którzy uczynili z niego bożka. „Z-boczona historia kina”
i „Czarne słońce” są impresjami poetycko-filozoficznymi. Pierwszy to rozmyślania na temat magii filmu
i ludzkiej psyche, drugi jest pełnym wrażliwości spojrzeniem na świat.

Do realizacji „Mostu” posłużyły włączona przez cały rok, 24 godziny na dobę kamera i ekipa w ciągłej gotowości. „Trzech przyjaciół” i „Czarnego psa. Sceny z hiszpańskiej wojny domowej” oparto na archiwalnych materiałach dokumentalnych. „Czarne słońce” i „Sfabrykowany krajobraz” nawiązują do współczesnej sztuki fotografii. To tylko przykłady wskazujące na rozpiętość środków artystycznych, jakich użyto do realizacji obrazów prezentowanych podczas tegorocznego Festiwalu.

Głównym partnerem PLANETE DOC REVIEW od 2005 roku jest pierwszy polski kanał dokumentalny PLANETE. W 2006 roku stacja obchodziła 10-lecie istnienia w Polsce. Jej producentem i nadawcą jest spółka CANAL+ Cyfrowy. Program PLANETE dociera do 2,8 miliona gospodarstw domowych za pośrednictwem sieci kablowych i platformy cyfrowej CYFRA+. PLANETE prezentuje starannie wyselekcjonowane dokumenty
z całego świata i na każdy temat, zawsze w odniesieniu do człowieka. Każdego tygodnia kanał zaprasza na ponad 20 godzin premier filmowych w ramach wieczorów tematycznych: „Współczesny świat”, „Przyroda
i podróże”, „Filmowe dochodzenia”, „Nasza planeta”, „Społeczeństwo”, „Historia”, „Portrety”, „Lotnictwo”, „Seans PLANETE”. PLANETE jako jedyny kanał dokumentalny w Polsce oferuje pasmo z filmami dokumentalnymi dla dzieci „Mała Planeta”.

Pierwsza edycja Przeglądu Światowego Filmu Dokumentalnego WARSAW DOC REVIEW została zorganizowana w 2004 roku z inicjatywy dystrybutora filmów dokumentalnych AGAINST GRAVITY. Od 2005 roku ze względu na ścisłą współpracę ze stacją PLANETE festiwal zmienił nazwę na PLANETE DOC REVIEW. Festiwal prezentuje najwybitniejsze pełnometrażowe filmy dokumentalne świata, nagradzane na najbardziej prestiżowych Międzynarodowych Festiwalach Filmowych (w tym wielokrotnie uhonorowane Nagrodami Publiczności) czy zdobywców Oscarów. Autorzy wyselekcjonowanych obrazów nie boją się sięgania po niewygodne tematy ani zabierania głosu w dyskusjach, których unikają media i politycy. Poruszają ważne tematy społeczne, polityczne i kulturalne, a ich prace prezentują wysoki poziom sztuki filmowej.

Rangę PLANETE DOC REVIEW dostrzegły polskie media. W 2005 roku miesięcznik FILM nominował Festiwal do Nagrody w kategorii „Filmowe Wydarzenie Roku”, zaś AKTIVIST w 2006 roku przyznał nagrodę „Nocne Marki” w kategorii „Akcja Roku”. W tym samym roku Gazeta Wyborcza nominowała Dyrektora Festiwalu Artura Liebharta do „Wdech” jako „Człowieka roku”. Tygodnik Newsweek nazwał PLANETE DOC REVIEW najważniejszym festiwalem w Polsce pokazującym filmy dokumentalne.
Warte odnotowania jest zaangażowanie ONZ. Agenda ONZ Global Compact przygotowuje otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, na których znani eksperci i dziennikarze dyskutują na tematy poruszane
w filmach festiwalowych.
Gościem specjalnym będzie słynny francuski politolog Guy Sorman (Made in USA, Rok koguta), którego nową książkę o świecie islamu wyda w maju wydawnictwo Prószyński i S-ka. Spotkanie na temat „Islam i globalizacja” odbędzie się 16 maja na Uniwersytecie Warszawskim. 12 maja, światowego dnia Sprawiedliwego handlu (FAIR TRADE), zobaczymy film „Czarne złoto”, który jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego farmerzy kawy, drugiego (po ropie naftowej) co do wielkości obrotów na świecie surowca żyją w biedzie, a koncerny kawowe zarabiają na kawie jak na narkotykach. Po filmie odbędzie się debata na temat świadomej konsumpcji
z przedstawicielami biznesu.

Fenomen popularności filmu dokumentalnego na świecie wynika w dużej mierze z tego, że jest jedynym medium o stale rosnącym kredycie społecznego zaufania. Swój sukces zawdzięcza bezkompromisowej postawie filmowców i ich wrażliwości na rzeczywistość. Coraz częściej poruszają oni tematy, które przez długi czas pozostawały na marginesie zainteresowania uwikłanych w kompromisy mediów. Dokument to gatunek wyrazisty, uciekający od neutralnego, zdystansowanego oglądu na rzecz emocjonalnego, społecznego zaangażowania. Dokument nie zapomina przy tym o wymogu atrakcyjności wizualnej, warunku, któremu od dawna musi sprostać kino fabularne.

Dzisiejsze kino dokumentalne znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju. Światowy dokument realizowany jest już nie tylko dla potrzeb telewizji, lecz coraz częściej z myślą o dystrybucji kinowej. Bogata tematyka, autentyzm i rozmach realizacyjny, jakiego do tej pory kino dokumentalne nie znało, wpływają na coraz większą popularność gatunku, która pozwala mu konkurować z kinem fabularnym. Produkcje dokumentalne coraz częściej biorą udział w festiwalach zarezerwowanych do tej pory jedynie dla kina fabularnego.

Więcej inforacji na stronie: http://www.docreview.pl/2007/

Polecane