38. Lubuskie Lato Filmowe - Łagów, 21-28.06.2009

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
38. Lubuskie Lato Filmowe - Łagów, 21-28.06.2009

Po rocznej – niepotrzebnej, ale najwyraźniej nieuniknionej – przerwie Lubuskie Lato Filmowe, najstarszy festiwal filmowy w Polsce, znów wraca do Łagowa. Nieco odmłodzone, z nową formułą i nowym dyrektorem programowym.

Cieszę się, jeśli nazywa pan program Łagowa autorskim, bo takie właśnie było moje założenie – mówił w rozmowie ze Zdzisławem Haczkiem z „Gazety Lubuskiej” dyrektor programowy Paweł T. Felis.  - Nie pokazywać wszystkiego, zrezygnować z tytułów przypadkowych, ale wybrać te, które sam z przyjemnością bym na festiwalu obejrzał. Szanować mistrzów, ale skupić się na młodych twórcach, z którymi czuję pokoleniową więź. Pokazywać kino ambitne, trudne, ale też w najlepszym sensie popularne, które sprawia mi prawdziwą frajdę. (cały wywiad)

Hasło przewodnie tegorocznej edycji to: „20 lat wolności – i co dalej?”. O ostatnim dwudziestoleciu w polskim kinie dyskutować będą w Łagowie reżyserzy, producenci, krytycy i oczywiście widzowie, a dyskusji towarzyszyć będzie przegląd wybranych dwudziestu tytułów z lat 1989-2009. Spory twórców chcemy też w tym roku przenieść na arenę sportową – polscy reżyserzy rywalizować będą bowiem również w… wyścigu na rowerach wodnych. Będzie to jedno z najważniejszych i najbardziej medialnych wydarzeń festiwalu.
Najważniejsza zmiana to jednak nowe sekcje i wyjście poza ramy Europy Środkowej i Wschodniej – po raz pierwszy w Łagowie pojawią się m.in. filmy z Japonii, Islandii oraz niezależne kino z Ameryki i Wielkiej Brytanii. Łagów – dotąd bardzo poważny – potrzebował nieco oddechu. Oprócz głównego konkursu, w którym zobaczyć będzie można m.in. filmy z Rosji, Chorwacji, Rumunii i Niemiec, pojawi się też nowa sekcja PONIŻEJ KRYTYKI, w której znajdzie się miejsce na przezabawne, ale niebanalne, filmowe „odpały”.
Można już składać e-mailowo zamówienia na akredytację – koszt 120 zł (dla studentów i członków Dyskusyjnych Klubów Filmowych – 100 zł). Szczegóły na stronie www.llf.pl – tam również informacje o pierwszych filmach: pełny program ogłoszony zostanie 5 czerwca.

TEGOROCZNE SEKCJE:

KONKURS GŁÓWNY
Autorski wybór filmów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, które walczyć będą o Złote, Srebrne i Brązowe Grono przyznawane przez międzynarodowe jury złożone z niepokornych twórców młodego pokolenia. A w konkursie m.in. premierowe filmy z Chorwacji („Kino Lika” i „Buick Riviera”), Bułgarii („Zift”), Węgier („Pinprick”) oraz Polski („Moja krew” – debiut Marcina Wrony).

NAJLEPSZE Z FESTIWALI
W tej sekcji pokazane zostaną wybrane obrazy prezentowane na najważniejszych imprezach filmowych świata – te, które albo zrobiły na świecie furorę, albo przynajmniej na to zasługują. W programie m.in. premierowy pokaz „White Night Wedding”, nowego filmu Baltazara Kormákura, islandzkiego reżysera znanego w Polsce z kultowego „101 Reykyavik” oraz „Somers Town” Shane’a Meadowsa, zdaniem niektórych najlepszy brytyjski film ubiegłego roku (z polskim aktorem Piotrem Jagiełło) i znakomity „Ciągle na chodzie” japońskiego mistrza Hirokazu Kore-edy.

MŁODZI GNIEWNI
Szczególnie ważna, nowa sekcja – w zamyśle jeden ze znaków rozpoznawczych festiwalu. Festiwalu, który ze szczególną uwagą przygląda się twórcom młodym, oryginalnym, szukającym w kinie nie tylko nowych fabuł, ale i nowego języka. W sekcji będzie więc miejsce na miniretrospektywy reżyserów ze skromnym dorobkiem, którzy jednak wnoszą w dzisiejsze kino powiew świeżości. Wśród wielu twórców m.in. Valeska Grisebach, jedna z najciekawszych niemieckich reżyserek, autorka nagrodzonej FIPRESCI w Gijonie „Tęsknoty” oraz Bakur Bakuradze, nielubiany przez rosyjskie władze twórca, którego znakomity „Szultes” był rewelacją zeszłorocznego festiwalu w Cannes (w Łagowie m.in. premiera jego zakazanego w Rosji dokumentu „Moskwa”).

PONIŻEJ KRYTYKI
Wbrew rozpowszechnianym od dawna pogłoskom, jakoby dyrektor programowy festiwalu nie miał poczucia humoru, w tej sekcji znajdzie się miejsce na filmowe „odpały”, wszelkiej maści transgresje, kino pięknie przeszarżowane, rozkosznie kiczowate i nieprzyzwoicie śmieszne, choć nie zawsze błazeńskie. W programie m.in. głośny już w Polsce z powodu nagrody w Berlinie i Planete DocReview film „Yes-meni naprawiają świat”.

KALEJDOSKOP
Przegląd wybranych, nowych filmów głównie z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, najczęściej nieprezentowanych dotąd w Polsce, ale cenionych już przez publiczności w różnych miejscach świata. Takim filmem jest m.in. austriacka komedia „Mała ryba”, nagrodzona przez widzów festiwali Diagonale i Graz Film Festival oraz słoweński dramat „Nigdy nie byliśmy w Wenecji” – rzadki przykład słoweńskiego kina, które z powodzeniem odwiedza kolejne światowe festiwale.

BIAŁE KRUKI
Filmy-perełki, nieznane lub bardzo mało znane obrazy mistrzów, niezwykle rzadko pokazywane publicznie. W tej sekcji same rarytasy – właściwie nie do obejrzenia gdzie indziej, m.in. bardzo rzadko pokazywana komedia Jerzego Skolimowskiego „Król, dama, walet” (1972) z Giną Lollobrigidą czy eksperymentalny, odważny, zrealizowany w RFN „Piłat i inni” Andrzeja Wajdy, w którym Olbrychskiego i Pszoniaka dubbingują niemieccy aktorzy. 

NA GAPĘ
Sekcja dla wymagających kinomanów – choć nie tylko, czyli najciekawsze filmy z repertuaru polskich kin, które często przemknęły jedynie po największych miastach Polski lub właśnie weszły do dystrybucji. Nie mogło zabraknąć tu brawurowego „Tulpana”, częściowo polskiej produkcji (zdjęcia Jolanty Dylewskiej), zdobywcy prestiżowej nagrody Un Certain Regard Award w Cannes oraz „Podróży ze zwierzętami domowymi”, oryginalnego, feminizującego obrazu z Rosji, który podbił ubiegłoroczny festiwal w Cottbus.

POLSKIE KINO 1989-2009
20 filmów na dwudziestolecie, ale też dyskusje i Forum Lubuskiego Lata Filmowego pod hasłem: „20 lat wolności: i co dalej?”. W ramach przeglądu subiektywny, dyskusyjny zapewne wybór dwudziestu najważniejszych filmów z lat 1989-2009 dokonany przez dyrektora programowego: m.in. „Patrzę na ciebie, Marysiu” Barczyka, „Portret podwójny” Mariusza Fronta, „Ucieczka z kina Wolność”, „Dług”, „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”, „Zmruż oczy”, ale też „Psy” Pasikowskiego.

KUTZ W ŁAGOWIE
W roku 80. urodzin Kazimierza Kutza przegląd jego wybranych filmów – od tych najbardziej znanych po rzadko pokazywane szerokiej publiczności. Wśród nich m.in. trzy filmy, które w Łagowie zdobyły najwyższe laury: „Śmierć jak kromka chleba”, „Sól ziemi czarnej” i „Perła w kronie” oraz mniej znane, jak inspirowany Kabaretem Starszych Panów „Upał” z 1964 roku.

KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Wybór filmów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, które oceni jury.

POKAZY SPECJALNE
Wyjątkowe pokazy wyjątkowych filmów dla wyjątkowej łagowskiej publiczności.

SPECIAL SHORTS
Krótkometrażowe objawienia, czyli filmy, których przegapić nie można.

KRÓTKI METRAŻ
Filmy krótkie, ale świetne.

DELICATESSEN: WYDARZENIA SPECJALNE
A wśród wydarzeń m.in. wystawa znakomitych, zaskakujących zdjęć z planu filmu „Wojna polsko-ruska” Xawerego Żuławskiego oraz – prawdopodobnie –  koncert specjalny Borysa Szyca z towarzyszeniem 12-osobowego, bigbandowego zespołu. 

Polecane