Mikołajki

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Mikołajki

mikołajki! --- p l e b i s c y t 2 0 0 8 --- sztuka cenniejsza, niż złoto --- memento vulgari --- zaprojektuj święta --- firmament w kielcach --- ottinger --- poszli(śmy) do croatan --- don't panic --- maraton listów --- gierałtowski i warszawa

''

Jako,że mamy Mikołajki, proponujemy grę w dzisiejszym programie. Czekają na właścicieli płyty "Wszystkie covery świata" To podwójne wydawnictwo, płyta polska i zagraniczna, 28 dobrze znanych piosenek w nowych wersjach! Drogi słuchaczu - gdy usłyszysz znane polskie nagranie w nowej wersji podczas naszej audycji - dzwoń 22 33 333 33. Podaj tytuł i wygraj płytę!

Mieszkańców Warszawy zapraszamy zaś na Myśliwiecką 3/5/7 - do godziny 18.00 w naszym budynku można kupić płytę Idą Święta 2 (tak, z Karpiem) w bardzo atrakcyjnej cenie!

www.idaswieta.pl  


Rozpoczynamy nasz Plebiscyt za rok 2008! Do 13 grudnia czekamy na propozycje nominacji w 4 kategoriach:

PŁYTA ROKU
WYDAWNICTWO DVD ROKU
KSIĄŻKA ROKU
WYDARZENIE ROKU

Ta ostatnia kategoria jest bardzo pojemna - można zgłaszać koncerty, festiwale, akcje i działania społeczne.

W poniedziałek 15 grudnia na naszej stronie rozpoczniemy głosowanie, laureatów poznamy w 2009 roku.

Laureaci 2007:

HEY Unplugged, 10xBergman, Nowe przygody Mikołajka, Opener

najważniejsza wystawa w mieście!

Co już mają, to pokazują... W tymczasowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej prace wybitnych polskich artystów różnych pokoleń, a także dwóch niezwykle cennych zbiorów archiwaliów.

 

''

Dzięki dotacjom celowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się pozyskać trzy rzeźby i serię 11 rysunków Aliny Szapocznikow, artystki, której spuścizna i legenda wciąż czekają na upowszechnienie, zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Rzeźby Szapocznikow znajdą się na wystawie obok dzieła ofiarowanego przez Magdalenę Abakanowicz, postać kluczowej dla powojennej sztuki polskiej, a także prac Mirosława Bałki i Pawła Althamera, dwóch czołowych rzeźbiarzy średniego pokolenia. Obok Althamera obecni są także inni artyści wywodzący się ze słynnej Kowalni - pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – Artura Żmijewskiego i Katarzyny Kozyry. Niezwykle cenne dla muzeum jest archiwum fotograficzne Eustachego Kossakowskiego, zbiór ponad 150.000 negatywów, na których udokumentowana jest działalność polskiej neo-awangardy lat 60., ale także codzienna rzeczywistość tamtej epoki. Istotne dla Muzeum są także wątki tożsamościowe, narodowe, polityczne. Obraz Jarosława Modzelewskiego i Marka SobczykaDas Gebet des deutschen Pharers oder Bleistftprobe w ironiczny odnosi się do przesądów dominujących w relacjach polsko-niemieckich, tymczasem obraz Wilhelma SasnalaBroniewski i fotografia Piotra UklańskiegoPapież drążą temat portretu i ikony, wieloznacznie rozumianej we współczesnej polskiej kulturze. Muzeum manifestuje również zainteresowanie innymi dyscyplinami, zwłaszcza architekturą i designem. Na wystawie znajduje się odrestaurowany neon z wyburzonego warszawskiego kina „Skarpa”. Jest to obiekt będący ważnym przykładem projektowania z lat 60., ale jednocześnie znak gwałtownych zmian jakie zachodzą w Warszawie.

Na wystawę zaprosi Marcel Andino Velez. 

http://artmuseum.pl

 

Poznań Gallery - AQA Project przedstawia projekt towarzyszący konferencji klimatycznej ONZ w Poznaniu w grudniu 2008 roku. MEMENTO VULGARI
Autorzy: Ewa Łowżył i Kobas Laksa. Pięć monumentalnych fotomontaży rozwieszonych w centrum miasta zrealizowanych na podstawie obrazów renesansowych malarzy: Sandro Botticelli - "Wenus i Mars"Domenico Ghirlandaio - "Grandfather and grandson"Tycjan " Sacred and profane love"Peter Bruegel "The parable of the blind"Giorgione "The storm". O projekcie dla RDK-u Kobas Laksa.

http://www.poznangallery.pl


W Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie rusza akcja Zaprojektuj Święta. 7 grudnia należy stawić się na Zamku- mnóstwo atrakcji. Symbolem Świąt Bożego Narodzenia choinka, dlatego w tym roku 7 projektów na ten temat:

  • ekologiczna choinkę zaprojektowaną przez firmę SOKKA -Katarzynę Sokołowską i Michała Łatko         
  • sztuczne drzewko KAFTI DESIGN (wyróżnienie w konkursach Śląska Rzecz oraz Pro Deco),

  • typograficzna choinkę Ewy Sateleckiej,

  • studencka choinkę Koła Naukowego Wzornictwa ASP Katowice,

  • wreszcie choinka prezentującą osiągnięcia Zamku z całego roku.

w programie także warsztaty, zapraszamy głosem Ewy Gołębiowskiej.

http://zamekcieszyn.pl/pl/

 

''

Krzysztof Gierałtowski to fotograf, jeden z czołowych reprezentantów współczesnej fotografii polskiej. Znakomity interpretator ludzkich twarzy, twórca własnych, przenikliwych wizji portretowanych osób.
"Warszawiacy i inni"  w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki, w Sali Stefana Kisielewskiego to wystawa jego prac, o której w RDK-u opowiada sam autor.

 

 

po co poszli do Croatan i o co chodzi z tym tytułem?

''

Pierwsi europejscy koloniści w Nowym Świecie zniknęli pozostawiając swoje osady i kartkę ze słowami Poszliśmy do Croatan.

Croatanie to nazwa sąsiadującego z osadą szczepu Indian. Twierdzi się, że wymordowali oni osadników, ale doniesienia o zielonookich Indianach zdają się przeczyć tej wersji zdarzeń. Istnieje hipoteza, że wybrali się podróż przenoszącą ich w inny wymiar.

Zniknięcie powszechnie kojarzy się z klęską. To co niewidzialne jest zewnętrzem życia publicznego, a niewidoczny nie ma wpływu na kierunek, w którym społeczność podąża. Lecz co się stanie jeśli przyjrzymy się konkretnym gestom? Kiedy staniemy wobec postaw, które owo „zejście do podziemia” traktują jako element strategii? Te mikropraktyki niejednokrotnie stanowią ćwiczenia z Utopii, która choć niemożliwa w sensie globalnym, być może jest w zasięgu ręki jednostki. 

Wykluczenie społeczne może występować pod różnymi postaciami. Może być spowodowane splotem niekorzystnych okoliczności, ale może również stanowić autonomiczną decyzję osoby wykluczającej się. Projekt stawia sobie za zadanie badanie owych praktyk i ich przyczyn. Skupi się na różnych gestach ustanawiających prywatne utopie.

We wczesnych latach sześćdziesiątych Marcel Duchamp zauważył, że w związku z komercjalizacją świata sztuki jedynym rozwiązaniem dla wielkiego artysty przyszłości będzie zejście do podziemia, stanie się niewidocznym. Ta hipoteza znalazła swą realizację w postawach artystów neoawangardy. Jak jednak spełnić ją w czasach kiedy radykalna społeczna zmiana jest postrzegana jako dążenie z gruntu utopijne? Zniknięcie nie oznacza jednak braku głosu. Głos zanikającego zostanie podtrzymany i wzmocniony poprzez artystyczne interwencje. Każdy z artystów przygotował dzieło, którego sednem jest przeniesienie się na peryferie społecznej przestrzeni. Prace te wyznaczają trudną do uchwycenia granicę pomiędzy prywatnym i publicznym, jak również pomiędzy realnym i wyobrażonym.

Pierwsza, grudniowa odsłona ma charakter eksperymentu, który ukaże projekty w rozwoju, które finalne formy uzyskają w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu. Nie pojawią się tutaj skończone artefakty, a raczej koncepcje, scenariusze, plany lub mapy. Widownia zostanie oprowadzona przez inicjatorów projektu, których zadaniem będzie osadzenie kolejnych gestów w ramach swego rodzaju opowieści.
Artyści: Hubert Czerepok, Zbigniew Libera, Robert Rumas, Syreny TV: Aleksandra Polisiewicz i Ewa Majewska, Adam Witkowski, Julita Wójcik, Zakład Produkcji Dźwięku (Wojciech Marzec i  Patryk Zakrocki).

Do Gdańska zaproszą i o wystawie opowiedzą Daniel Muzyczuk i Robert Rumas.

http://gonetocroatan.com  

don't panic, było super! gonimy króliki i sprawdzamy, co wydarzy się dalej 

http://musicxport.pl

 

 

piszemy listy razem z amnesty!!!

''

Za tydzień specjalne wydanie RDK>

Razem z Amnesty Internartional zapraszamy na koncert Masali, a przed cały następny weekend PISZEMY LISTY w sprawie więźniów sumienia, osób przetrzymywanych, często torturowanychm, bitych i gwałconych za to, że domagają się wolności słowa.

Na maraton zaprosi Draginja Nadażdian z AI, a w Trójce 13 grudnia - przez cały dzień - opowiemy o ludziach, w obronie których NALEŻY napisać.

http://amnesty.org.pl

 

 

na festiwal do kielc

''

 

www.firmament.wici.info

Ostatni koncert L.U.C. + RAHIM duo w ramach Homoxymo...

 

 


ulryka fyka w csw

''

Rusza retrospektywa Ulrike Ottinger, jednej z najwybitniejszych niemieckich reżyserek niezależnych.

Sławę zdobyła ekstrawaganckim, surrealistycznym filmem pirackim Madame X - Absolutna władczyni (1977). We wczesnych filmach, takich jak Image of Dorian Gray in the Yellow Press (1984), Ottinger posługuje się zaczerpniętym z subkultury punkowskiej zamiłowaniem do kiczu i przesady, zatrudniając - często w rolach męskich - ikony niemieckiego pop-undergroundu, takie jak Tabea Bluenschein, Magdalena Montezuma, Veruschka von Lehndorff czy Nina Hagen, aktorów znanych z filmów Fassbindera i aktorki o światowej sławie, jak Delphine Seyring. Twórczość późniejsza, od filmu Joanna D'Arc of Mongolia (1989), wykazuje głębokie zainteresowanie kulturami wschodu i stawia pytanie o możliwość przekładu starożytnych tradycji na język współczesnej kultury. Charakteryzują ją ekspresjonistyczne traktowanie kostiumu, kompozycji i wyszukiwanie niezwykłych lokalizacji. Najnowszy film dokumentalny (z elementami fabularyzowanymi) Ottinger Prater (2007) przez pryzmat najsłynniejszego wesołego miasteczka powraca do kwestii marginalizowania osób innych, nieprzystosowanych, ale i traktuje o konieczności śmiechu i najprostszej rozrywki jako podstawowych potrzeb człowieka. Wszystkie swoje produkcje Ottinger realizowała jako reżyserka, autorka zdjęć, scenariusza i producentka. Wielkoformatowe zdjęcia, które powstawały równolegle do pracy na planie, posiadają swój własny niepowtarzalny charakter. W efekcie podróży po Chinach i Mongolii, wiele miejsca w pracach Ottinger zajmują obrazy z tego regionu. W centrum jej zainteresowania znajdują się rzeczy absurdalne, niedorzeczne, groteskowe. Intensywne kolory i niezwykłe inscenizacje kontrastują z surową konstrukcją obrazu. Scenopisy, dzienniki prac, kolaże notatek ilustrują proces tworzenia filmu.

Do Kino.Labu w CSW w Warszawie zaprosi Ulka Śniegowska.

www.csw.art.pl

 

rdk@polskieradio.pl
RDK, ul. Myśliwiecka 3/5/7, 00-977 Warszawa
p l e b i s c y t  2 0 0 8

Polecane