Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to dobry pomysł?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to dobry pomysł?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: hxdyl/Shutterstock

Mieszkańcy Baranowa nie chcą Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podczas referendum, które odbyło się w ubiegłą niedzielę, ponad 82 procent opowiedziało się przeciwko planom rządu.

Posłuchaj

Eksperci i Słuchacze o idei budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Centralny Port ma być jednym z największych portów lotniczych w Europie. Rząd ocenia, że po zakończeniu pierwszego etapu budowy, CPK będzie obsługiwał 45 milionów pasażerów rocznie. Koncepcja architektoniczna ma być gotowa w przyszłym roku, a w 2020 ma być wydana decyzja lokalizacyjna.  


lotnisko chopina 1200.jpg
Pełnomocnik rządu ds. CPK: o przyszłości Lotniska Chopina zdecyduje ekspertyza

Bartosz Baca – ekspert zajmujący się rynkiem lotniczym – ocenia, że moment, w którym port lotniczy Okęcie stanie się niewydolny z powodu rosnącej liczny pasażerów, jest coraz bliżej. – Podróżując przez lotnisko Chopina każdy skupia się na swojej podróży, nie zastanawiając się szczegółowo, jak ten port lotniczy funkcjonuje. Jest w branży lotniczej określenie "przepustowości", które określa, ile samolotów czy pasażerów może przyjąć infrastruktura. Te parametry dla lotniska Chopina są już na granicy wykorzystania. Jedna kwestia to drogi startowe. Są dwie, nie ma możliwości budowy nowej, choćby dlatego, że układ drogowy wokół lotniska jest taki, a nie inny. Kolejne ograniczenie ma charakter środowiskowy. To hałas – wyjaśnia gość Kuby Strzyczkowskiego. 

cpk 1200.jpg
Czy Centralny Port Komunikacyjny jest potrzebny?

Zdaniem prof. Włodziemierza Rydzkowskiego budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to pomysł z gatunku "polski program podboju kosmosu". – To utopia. Pomysł, który nie przystaje do rzeczywistości – podkreśla ekspert. Jak zaznacza gość "Za, a nawet przeciw", błędne jest twierdzenie o wyczerpywaniu się przepustowości Okęcia. – Przepustowość, nawet skromnie liczona, jest wykorzystana w połowie. Jest dużo rezerw. Pamiętajmy, że mamy też Modlin, który może się rozwijać, a nie robi tego z przyczyn czysto politycznych. Współakcjonariusz, czyli Polskie Porty Lotnicze, stoi na przeszkodzie wyemitowania obligacji, które miałyby służyć rozwojowi lotniska – zaznacza prof. Włodziemierz Rydzkowski. 

3448163655_9504ccd803_b(1) kopia 663.jpg
"CPK rozwiązuje problemy komunikacyjne całego regionu"

Czy będziemy wstanie wykorzystać potencjał Centralnego Portu Komunikacyjnego? Czy otwarcie w przyszłości nowego lotniska oznacza zamknięcie Okęcia? Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji, w której oprócz ekspertów wypowiedzieli się nasi słuchacze.

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski 
Goście: Bartosz Baca (ekspert firmy BBSG zajmującej się rynkiem lotniczym), Marek Serafin (Polski Rynek Transportu Lotniczego), Grzegorz Sobczak (redaktor naczelny magazynu "Skrzydlata Polska"), prof. Włodzimierz Rydzkowski (Katedra Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego), Bartosz Jakubowski (Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego), Zbigniew Żurek (wiceprezes BCC)
Data emisji: 20.06.2018
Godzina emisji: 12.08

gs/mk

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane