Czy zlikwidować obowiązkową matematykę na maturze?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy zlikwidować obowiązkową matematykę na maturze?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay / geralt

"Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia" – tak zaczyna się raport NIK, która przyjrzała się obowiązkowej maturze z matematyki.

Posłuchaj

Czy zlikwidować obowiązkową matematykę na maturze? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Izba nawet proponuje resortowi edukacji, by rozważono jej zawieszenie. Wnioski wobec nauczania tego przedmiotu w Polsce są bardzo krytyczne.

"Forma i sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów" – czytamy w komunikacie NIK. Izba przywołuje kilka danych, m.in. słabe oceny w szkołach (zwłaszcza ponadgimnazjalnych), liczbę uczniów powtarzających klasę oraz słabsze wyniki z matury w porównaniu do egzaminów z innych przedmiotów. Izba zaleca zawieszenie obowiązkowej matury z matematyki.

– Więcej niż połowa dzieci w Polsce ma uzdolnienia matematyczne – mówi prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. – Według moich badań powyżej 50 procent dzieci, które nie rozpoczęły jeszcze nauki szkolnej, wykazuje chęci i zdolności matematyczne. Wśród nich byli ci z wyjątkowymi umiejętnościami. Osiem miesięcy nauki w szkole wystarczyło, żeby przestawały manifestować takie zdolności. Szkoła spycha dzieci do przeciętności – dodaje. 

– Będę bronił tezy, że wszystkie dziedziny wiedzy są przesiąknięte matematyką. Nie da się wyobrazić możliwości funkcjonowania we współczesnym świecie bez znajomości matematyki. Ta matura powinna być obowiązkowa, ale zdaję sobie sprawę, że istnieją spore problemy z jej nauczaniem – zaznacza dr Maciej Malicki ze Szkoły Głównej Handlowej. 

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz ekspertów wypowiadali się także Trójkowi słuchacze.  

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw 
Prowadzi: Ernest Zozuń
Goście: prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie), dr Maciej Malicki (Katedra Matematyki i Ekonomii Matematycznej, Szkoła Główna Handlowa), Ksenia Maćczak (rzecznik prasowy Najwyższej Izby Kontroli), Anna Wdowińska (portal edukacyjny Perspektywy), Marzena Żylińska (organizacja "Budząca się szkoła") 
Data emisji: 21.02.2019 
Godzina emisji: 12.07

kw/mk


Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane