X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Czy zdecydowałbym się na edukację domową?

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2019 13:00
Domowe nauczanie w Polsce jest możliwe od 1991 roku. Prawo oświatowe pozwala na uczenie dziecka w domu, za zgodą dyrektora szkoły, do której zapisane jest dziecko.
Audio
  • Nauczanie domowe lepsze dla dziecka? (Za a nawet przeciw/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/ESB Professional

Ustawa dopuściła – w formalnym i prawnym znaczeniu – uczenie się dzieci poza instytucjonalnym środowiskiem szkoły, najczęściej w domu rodzinnym. Rodzice i opiekunowie prawni podejmują decyzje co do celu, jakości kształcenia zgodnym z tradycją (rodzinną, czy regionalną) uwzględniają potrzeby rynku pracy. Uczeń ma obowiązek zdania egzaminów klasyfikacyjnych po każdym roku nauki. Edukacja domowa na świecie rozwija się w tempie 5-12 procent rocznie. A jak jest w Polsce?

– Nasza motywacja, by nauczać dzieci w domu, była zdecydowanie pozytywna. Nie chodziło o dyskredytowanie szkoły. Słusznie okazało się, że to będzie decyzja dobra dla nas i dla naszego systemu rodzinnego. Jedynym obowiązkowym elementem jest konieczność zdania corocznych egzaminów ze wszystkich przedmiotów. Kluczową kwestią jest atmosfera egzaminów w szkole, do której zapisane są nasze dzieci. To jest wielki festiwal, popis umiejętności, bez nerwów i drżenia. Nauczyciele identyfikują się jako ci, którzy rozpoznają to, co dziecko wie, a nie udowadniają mu, że nie wie – argumentowała Marcelina Matyra, która kilka lat temu zdecydowała się na edukację swoich dzieci w domu.

– Jeżeli system edukacji działałby dobrze, rodzice w ogóle nie wpadaliby na pomysł, by uczyć dzieci w domu. To jest dla rodzin ogromne obciążenie i utrudnienie, bo dzieci jednak muszą się socjalizować, wychowywać w grupie. Oczywiście edukacja domowa nie oznacza, że dzieci nie uczą się w grupie, bo rodzice organizują też naukę w grupach, ale wszystko wymaga ogromnego nakładu czasu, pracy i energii. Jest to taka czerwona kartka dla systemu edukacji, pokazanie, że trzeba zabrać dziecko z systemu, bo nie dostaje tam tego, co powinno – mówiła dr Marzena Żylińska z ruchu "Budząca się Szkoła".

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz ekspertów swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze.

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw 
Prowadzi: Agnieszka Furtak-Bilnik
Goście: Małgorzata Górecka (dyrektor Szkoły Podstawowej nr 36 im. Zenona Wasilewskiego w Łodzi), Marianna Kłosińska (prezes Fundacji Bullerbyn), Alina Kozińska-Bałdyga (Federacja Inicjatyw Oświatowych), Marcelina Matyra (matka dzieci uczących się w domu), Krystyna Starczewska (Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej), dr Marzena Żylińska (ruch "Budząca się Szkoła")
Data emisji: 11.09.2019
Godzina emisji12.08

kr

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Czytaj także

Czy moje dzieci są w szkole bezpieczne?

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2019 13:10
W ubiegłym tygodniu pochowano 16-letniego Kubę, który zmarł ugodzony nożem przez szkolnego kolegę. Ministerstwo Edukacji poleciło w szkołach w całym kraju zorganizowanie specjalnych spotkań z rodzicami, poświęconych bezpieczeństwu w szkołach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy propozycja rządu dla nauczycieli jest uczciwa?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2019 09:40
Do parlamentu trafił poselski projekt dotyczący zmian w Karcie Nauczyciela. Wprowadza przede wszystkim podwyżkę płac na poziomie 9,6 procent od września.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy osoby bezdzietne powinny płacić wyższe podatki?

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2019 13:13
W Niemczech bezdzietne osoby powyżej 23 roku życia płacą wyższe składki na ubezpieczenie społeczne. We Francji na rozliczeniach podatkowych zyskują duże rodziny, zatem w przeliczeniu osoby samotne płaca wyższe podatki.
rozwiń zwiń