Czy mandaty dla kierowców powinny być wyższe?

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 13:00
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział: "Koniec z piractwem drogowym! Potrzebne są zmiany w przepisach".
Audio
  • Czy przekraczanie prędkości zasługuje na jeszcze surowsze kary? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com

W ubiegłym roku w wypadkach drogowych w Polsce zginęły 2862 osoby, ponad 37 tys. zostało rannych. Docelowo w Warszawie dwie trzecie ulic ma być objęta ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Ale pomysłów jest więcej. Choćby drastyczna podwyżka mandatów za przekroczenie prędkości. No i większa liczba fotoradarów. W Polsce działa 400 takich urządzeń, Francja ma ponad dwa tysiące sześćset fotoradarów, Niemcy trzy tysiące dziewięćset, a Włochy prawie sześć tysięcy.

Czy mandaty dla kierowców powinny być wyższe?

– Przeświadczenie, że fotoradar jest gdzieś zainstalowany, wzbudza w kierowcy obawę, że może dostać mandat. Najgorsze jest to, że trzeba go straszyć mandatem, a on nie nie bierze do serca tego, co mówimy na temat wypadków. Możemy wzbudzać pewną bojaźń, ale to nie rozwiąże problemu. Bez straszenia utratą prawa jazdy nie da rady. Najlepszym rozwiązaniem jest zmiana okolic przejść dla pieszych na przebiegu jezdni, zwężenie jej, umieszczenie tam progów zwalniających, przejść wyniesionych, sygnałów ostrzegawczych. To są rzeczy, które mogą pomóc – mówi insp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

– To, że liczba ofiar wypadków nie spada, jest konsekwencją wielu różnych czynników. Ludzie mimo wielu kampanii społecznych i tego, że obserwują wiele dramatycznych sytuacji na drogach, nadal bardzo się narażają. Mandat powinien być naturalną konsekwencją pewnego zachowania sprzecznego z przepisami i musimy mieć do czynienia z tego rodzaju sankcjami. Zbyt słaba kara nie przyniesie pożądanego efektu, natomiast kara zbyt silna i zbyt odległa w czasie może być z nim nienależycie skojarzona i ten efekt będzie przeciwny do zamierzonego – wyjaśnia Ewa Odachowska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz ekspertów swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze.

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: insp. Radosław Kobryś (Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji), Michał Nowotyński (twórca portalu "Polskie Drogi"), Ewa Odachowska (psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego), Emil Rau (Stowarzyszenie Prawo na Drodze), prof. dr hab. Ryszard Stefański (Uczelnia Łazarskiego), Maciej Wroński (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego)
Data emisji: 31.10.2019
Godzina emisji12.07

kr

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:



Czytaj także

Czy w szkołach jest miejsce na Tęczowy Piątek?

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2019 13:00
Jak co roku, Kampania Przeciw Homofobii zaprasza szkoły do udziału w akcji Tęczowy Piątek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy segreguję śmieci w pięciu frakcjach?

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2019 13:00
66 proc. Polaków deklaruje, że segreguje śmieci. Ale tylko połowa z nas uważa, ze segregowanie ma sens.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy ustawę o ochronie zwierząt należy znowelizować?

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2019 13:00
Niedawno cały świat dowiedział się, co dzieje się w niemieckim laboratorium Farmakologii i Toksykologii w Hamburgu, gdzie dręczone są zwierzęta.
rozwiń zwiń