Czy potrafię zrezygnować z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej?

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2020 13:00
Ukazał się coroczny raport "Tom-Tom Traffic Index", czyli zestawienie najbardziej zakorkowanych miast na świecie.
Audio
  • Czy chciałbym zamienić samochód na komunikację miejską? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
Korki na warszawskiej Wisłostradzie
Korki na warszawskiej WisłostradzieFoto: shutterstock.com/Tupungato

W czołówce miast europejskich (do 800 tys. mieszkańców) są polskie miejscowości: Łódź, Kraków i Poznań. Wysoko w rankingu Warszawa, Wrocław i Bydgoszcz. Paradoksalnie winna jest między innymi rosnąca zamożność Polaków. Polska pod kątem liczby samochodów na tysiąc mieszkańców przegoniła Niemcy i Francję.

Czy potrafię zrezygnować z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej?

– Niestety należy przyzwyczaić się do tego, że nie nastąpi taki piękny dzień, gdy się obudzimy i okaże się, że nasze miasto jest niezakorkowane. Z jednej strony  nie jesteśmy w stanie wyburzać ulic i dodawać kolejnych pasów asfaltu, a z drugiej są te kolejne setki tysięcy kupionych samochodów. Podobne proporcje mamy już od trzech lat. Jest milion sprowadzonych samochodów, a większość z nich są to trujące "rzęchy", więc jest to też problem ekologiczny i około 500 tys. nowych samochodów. Na szczęście przybywa też pasażerów komunikacji publicznej, więc to nie jest tak, że ludzie porzucają tramwaje i autobusy. Jednak w wielu dużych miastach przekroczyliśmy poziom liczby samochodów na tysiąc mieszkańców – komentuje prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.

– Są podstawy teoretyczne i doświadczenia praktyczne, które umożliwiają prognozowanie natężenia ruchu. Rozwiązania komunikacyjne są po prostu bardzo kosztowne w realizacji, a infrastruktura komunikacji publicznej i jej funkcjonowanie też są bardzo kosztowne i deficytowe. Do ceny biletu komunikacji miejskiej, który kupujemy, dopłaca budżet miasta, więc jest to bariera finansowa. Układ komunikacyjny, zwłaszcza Warszawy jest zaplanowany w znacznie szerszym zakresie, niż jest to do tej pory zrealizowane. Pewne odcinki warszawskich obwodnic, które miały być realizowane "spadły" z planu finansowego, bo nie ma to pieniędzy. Nie jest to kwestia niedociągnięć czy błędu na etapie planowania przestrzennego – podkreśla Marcin Świetlik, prezes Oddziału Warszawskiego Towarzystwa Urbanistów Polskich.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz gości swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze. 

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Marcin Dumnicki (Stowarzyszenie "Kraków Miastem Rowerów"), Adrian Furgalski (prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR), Rafał Muszczynko (Stowarzyszenie "Zielone Mazowsze"), Marcin Świetlik (prezes Oddziału Warszawskiego Towarzystwa Urbanistów Polskich), Maciej Wroński (Transport i Logistyka Polska), Olgierd Wyszomirski (Uniwersytet Gdański, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni)
Data emisji: 30.01.2020
Godzina emisji12.08

kr

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Czytaj także

Pierwszeństwo dla pieszych przed przejściem?

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2019 13:00
Główną przyczyną potrąceń pieszych jest nieustąpienie pierwszeństwa na przejściu. Jak walczyć z tym problemem? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy zaostrzanie kar dla pijanych kierowców ma sens?

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2020 13:00
Komenda Główna Policji ogłosiła raport dotyczący zatrzymanych kierowców będących pod wpływem alkoholu. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy zamiast kierowcy karać właściciela samochodu?

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2020 13:13
Inspekcja Transportu Drogowego ma duży problem z karaniem kierowców, którzy przekroczyli prędkość i zostali zarejestrowani przez fotoradary. Dlaczego?
rozwiń zwiń