Czy zmienić poziom nauczania w szkołach?

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2020 13:00
W ostatnim ogólnoświatowym badaniu poziomu edukacji PISA, jednym z najważniejszych na świecie, polscy 15-latkowie uzyskali świetne wyniki we wszystkich dziedzinach.
Audio
  • Co warto zmienić w nauczaniu w polskich szkołach? (Za a nawet przeciw/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Monkey Business Images

Na szczycie światowej czołówki jest Estonia – w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych. Sukcesu należy upatrywać w wysokiej jakości nauczania. Może coś warto przenieść na polski grunt? 

Czy zmienić poziom nauczania w szkołach?

– Warto skupić się na tym, co określa podstawa programowa, zwłaszcza w tzw. wymaganiach ogólnych, gdzie znajduje się clou tego, co wymaga dany przedmiot. To są rzeczy, które zostają z uczniami na dłużej, które są u nich czysto "umiejętnościowe", sprawnościowe, w wielu przypadkach ponadprzedmiotowe, a które są potrzebne nie tylko w dalszej edukacji w szkole wyższej, ale też np. w zwykłym, codziennym życiu – argumentuje dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dr Marcin Smolik.

– Szkoła nie tłumaczy świata, bo jest bardzo odległa, przynajmniej w wymiarze humanistycznym, od bieżącego doświadczenia uczniów. Jeżeli nastolatek ma poznawać świat poprzez nowele pozytywistyczne, to w tym tekście byłoby trzeba mu wszystko wytłumaczyć i ten tekst będzie traktowany jako mordęga, a nie jako coś atrakcyjnego, co może pomóc mu w zrozumieniu czegokolwiek w rzeczywistości – stwierdził prof. Tomasz Cieślak, prorektor ds. studenckich Uniwersytetu Łódzkiego.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz gości swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze. 

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw
Prowadzi: Agnieszka Furtak-Bilnik 
Goście: prof. Tomasz Cieślak (prorektor ds. studenckich Uniwersytetu Łódzkiego), Edyta Gruszczyk-Kolczyńska (Akademia Pedagogiki Specjalnej), Alina Kozińska-Bałdyga (Federacja Inicjatyw Oświatowych), Krzysztof Pawłowski (prezydent Wyższej Szkoły Biznesu National Louis University w Nowym Sączu), dr Marcin Smolik (dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej), Marzena Żylińska (autorka projektu "Budząca się Szkoła")
Godzina emisji12.07
Data emisji: 18.02.2020

kr/gs

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Czytaj także

Czy na uczelni jest miejsce na różne poglądy?

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 14:00
Prof. Ewa Budzyńska z Uniwersytetu Śląskiego podczas zajęć ze studentami wyrażała swoje poglądy m.in. dotyczące rodziny, która składa się z mężczyzny i kobiety, antykoncepcji, która, zdaniem profesor, jest zachowaniem aspołecznym, czy też dzieci, którym robi się krzywdę, wysyłając do żłobka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy rodzice powinni decydować o edukacji seksualnej swoich dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2020 13:00
W Gdańsku trwa kampania działaczy Stowarzyszenia "Odpowiedzialny Gdańsk", którzy protestują przeciwko dodatkowej edukacji seksualnej w szkołach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zakaz używania telefonów dla uczniów w szkole?

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2020 13:00
Specjalna grupa robocza utworzona w Ministerstwie Cyfryzacji rozważa pomysł wprowadzenia na terenie szkół strefy wolnej od urządzeń mobilnych, w tym telefonów komórkowych.
rozwiń zwiń