X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Polska wielkim i tanim placem budowy

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2011 09:53
- Nie da się wybudować autostrady za jedną trzecią realnej ceny, tak jak nie można zbudować domu z cegieł w cenie domu ze styropianu – mówi Alina Duda z portalu edroga.pl.
Audio
Polska wielkim i tanim placem budowy
Foto: fot. SXC

W 2012 roku na remonty dróg samorządowych rząd chce przeznaczyć mniej pieniędzy niż na boiska "orliki". Od 2014 roku gwałtownie spadnie też liczba budowanych dróg ekspresowych.

Według prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciecha Malusiego piękny okres dla drogowców skończył się wraz z początkiem roku 1990. - W latach 70. budowano Gierkówkę, trzeba pamiętać także o E8 oraz o wielu obwodnicach. Wtedy wystarczyły chęci do budowy, pieniądze po prostu były. Potem nadeszły nieszczęśliwe dla drogownictwa lata 1989/1990 i totalne obcięcie funduszy. To pierwszy okres reformy premiera Balcerowicza.

Gość audycji uważa, że w ostatnich latach w Polsce w kwestii budowy dróg występuje już tylko klasyczny PR. Politycy mówią, co chcieliby zrobić, ale tego nie robią.
Innym problemem jest próba stworzenia krajowej infrastruktury najmniejszym kosztem.

- Jeżeli w Polsce może wygrać tylko oferta z najniższą ceną, to oczywiste jest, że odbije się to na jakości – tłumaczy Wojciech Malusi.

Zdaniem prezesa OIGD solidne firmy przegrywają w tym wypadku z "firmami teczkami", które dysponują jedynie dobrymi papierami referencyjnymi niezbędnymi do przedstawienia w ofercie przetargowej. Potem te przedsiębiorstwa zbijają ceny, a  najczęściej sto procent robót zlecają podwykonawcom o różnej reputacji.

Tego samego zdania jest Leszek Rafalski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. - Pewien mankament stanowi to, że czasami kontrakty są rozstrzygane po najniższych cenach i wtedy nie ma możliwości na stosowanie lepszych technologii.

Alina Duda z portalu edroga.pl podkreśla, że Polacy potrafili kiedyś budować drogi, czego dowodem są wspaniałe konstrukcje znajdujące się nawet w Ameryce Łacińskiej. - Mieliśmy świetnych inżynierów i mamy ich nadal.

Gość "Za, a nawet przeciw" uważa, że w kraju można stworzyć dobre drogi, ale potrzeba do tego czasu, myśli inżynierskiej oraz nowoczesnych rozwiązań. - Wtedy te konstrukcje powstaną nie tylko na Euro 2012, ale posłużą nam przez dłuższy czas. W tej chwili robimy inwestycje na łapu-capu. Na siłę dostosowuje się prawo, które i tak nadal nie jest właściwe.

Według Pawła Olszewskiego z PO Polska jest obecnie największym placem budowy w całej Unii  Europejskiej. Zaznacza, że rząd Donalda Tuska prowadzi znacznie większe inwestycje niż poprzednie ekipy. Polityk przyznaje jednak, że ten program został w czasie kadencji nieco zmodyfikowany ze względu na światowy kryzys finansowy.

Jego zdaniem władza nie stara się na siłę ograniczyć kosztów drogowych inwestycji. - Warunki przetargów są tak rozpisywane, aby standard polskich dróg był standardem europejskim.

Poseł dodaje, że nie należy oczekiwać sfinalizowania wszystkich projektów w jednym roku, bo to długotrwały proces, który powinien trwać już od dwudziestu lat.

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku tuż po godz. 12.00.

(dmc)

 

Czytaj także

Drogi i autostrady Donalda Tuska

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2011 18:15
Donald Tusk nie dotrzymał słowa co do liczbyi budowanych, modernizowanych dróg i autostrad - uważa Andrzej Adamczyk (PiS).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najważniejsze, żeby powstała sieć

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 10:38
Eksperci są zgodni, że pełna sieć dróg szybkiego ruchu jest niezbędna do dobrego funkcjonowania transportu drogowego w Polsce. Opóźnienia w realizacji rządowego programu rozbudowy oraz złe planowanie mogą udaremnić drogowy sukces.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Unijna kasa na drogi zaświeci pustkami

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2011 07:38
Kończą się pieniądze na budowę dróg, rząd nie ogłosi już żadnego przetargu, wydatki na trasy tną też samorządy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kradli i sprzedawali beton z budowy autostrady A4

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2011 12:07
Trzech pracowników zatrudnionych do budowy odcinka autostrady A4 w podkarpackim kradło beton, który odsprzedawali za pół ceny.
rozwiń zwiń