Musimy postawić na innowacyjość

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Musimy postawić na innowacyjość
Foto: sxc.hu

Meble, puch, sekwencyjne instalacje zasilania LPG, a także ... polscy informatycy, to tylko niektóre z naszych dóbr eksportowych. Niestety z żadnego z nich nie udało się uczynić polskiego hitu, a wiele jest znanych w świecie pod obcymi markami.

Posłuchaj

"Za, a nawet przeciw", 17 października 2011
+
Dodaj do playlisty
+

- Pamiętajmy, że Polska stosunkowo niedawno dołączyła do krajów, które mogą się dynamicznie i spokojnie rozwijać. Rynek jest trudny, jest wielu producentów, ale nie jesteśmy na straconej pozycji - powiedział Andrzej Kobiak, prezes zarządu Zakład Wyrobów Czekoladowych "Łuczniczka" z Tucholi, której wiele produktów zostało docenionych w Niemczech i Holandii.

Jego zdaniem produktem flagowym naszego kraju powinna stać się wysokoprzetworzona żywność. - Polska ma wszelkie warunki, by produkować zdrową i dobrą żywność. Jeżeli ją dobrze pretworzymy i zapakujemy, możemy istnieć na rynkach europejskich - powiedział w Trójce. Aby wypromowanie firmy i jej produktu za granicą było możliwe potrzebne jest wsparcie systemowe ze strony państwa. - podkreślił.

Marcin Peterlik z Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową jest zdania, że nie powinniśmy zaczynać od wskazywania konkretnej branży, ale od zwiększenia nakładów na innowacyjność w gospodarce. - Tego typu działalność powinna być wspierana w pierwszej kolejności, dopiero później możemy oczekiwać, że będą tego wymierne efekty na przykład w eksporcie - powiedział.

Słuchacze i eksperci zgodnie podkreślali, że wiele polskich produktów cieszy się powodzeniem w świecie, ale niestety funkcjonują one pod nazwami zagranicznych firm. - Polityka promowania polskich produktów na świecie jest niezbędna - zauważył ekonomista Paweł Satelecki, który podkreślił, że Polska odznacza się dużą dywersyfikacją usług i produktów, ale nie może zdecydować się na jeden. - Rząd powinien zachęcać do kreatywności małe i średnie przedsiębiorstwa za pomocą instrumentów fiskalnych, szczególnie zwolnień podatkowych w przypadku zgłoszenia patentu - dodał w rozmowie z Kubą Strzyczkowskim.

Jak wykorzystać polski dorobek intelektualny oraz czy ekologia może stać się "produktem" z którego kraj słynie? Dowiesz się słuchając całej audycji "Za, a nawet przeciw, 17 października 2011", w której wypowiadali się słuchacze i eksperci: Paweł Pietkun, portal ekonomiczny nowyekran.pl, dr. Włodzimierz Strupiński z Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych, Henryk Judkowiak - Prezes Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji oraz Jarosław Górski, UW.

Zapraszamy także do przeczytania artykułu "...że Polacy nie gęsi i swe pierze mają" Tomasza Molgi i Sebastiana Stodolaka w najnowszym numerze tygodnika "Wprost".

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku w samo południe. Zapraszamy.

(asz)



Polecane