X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Fotoradary ratują budżety, a nie ludzi?

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2013 13:05
- W kwestii bezpieczeństwa każde rozwiązanie, które może coś zmienić na plus, jest dobre. Nie ma kierowcy, który jak widzi fotoradar, nie zdejmie nogi z gazu, bo sankcja w postaci kary pieniężnej dyscyplinuje skutecznie - mówi Elżbieta Pałys, redaktor naczelna miesięcznika "Polskie drogi".
Audio
Fotoradary ratują budżety, a nie ludzi?
Foto: PAP/Jacek Turczyk

W Polsce gwałtownie rośnie liczba fotoradarów. W pierwszym kwartale tego roku 375 będzie aktywnych. Zrobią nam dziennie około 24 tysięcy zdjęć. To może irytować, ale z drugiej strony w państwach, w których wprowadzono taki nadzór, spadła liczba ofiar wypadków – w okresie 2001–2009 liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych we Francji spadła o blisko 48 proc., a we Włoszech o 40 proc.

Jak podkreśla Elżbieta Pałys problemem fotoradarów jest to, że kierowcy bardzo szybko się do nich przyzwyczajają i zwalniają tylko w miejscach, gdzie fotoradary są ustawione. Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym wyjaśnia, że choć na razie sieć fotoradarów ma lukę - nie wystawia mandatów ani posłom, ani senatorom, ponieważ centrum nie ma do tego uprawnień, to system jest stale dopracowywany i ma to ulec zmianie.

Oprócz fotoradarów systemu CANARD na polskich drogach fotoradary ustawiają również niezależnie gminy. Od dawna mówi się o tym, że gminy pieniędzmi z mandatów łatają budżet. Łukasz Majchrzak tłumaczy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami straże gminne i straże miejskie mają uprawnienia, by wykorzystywać urządzenia rejestrujące.

Adam Bąkowski, prezes firmy NaviExpert, przyznaje, że bardziej chodzi o kwestie budżetowe niż o bezpieczeństwo i zwraca uwagę na coraz liczniejszą grupę kierowców-spryciarzy, którzy zwalniają w danym miejscu do 60-65 km, licząc, że urządzenia rejestrujące mają tolerancję pomiaru 10-20 km. - System może mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo. Rzeczywiście jeśli jedziemy wolniej, jest mniejsze prawdopodobieństwo, że dojdzie do jakiegoś wypadku - mówi gość Kuby Strzyczkowskiego.

Czy fotoradary poprawią bezpieczeństwo na polskich drogach? Wysłuchaj całej audycji, w której wypowiadali się także słuchacze Trójki i eksperci: Adam Bąkowski, prezes firmy NaviExpert; Sławomir Gołębiowski, biegły sądowy zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego; Zbigniew Kotlarek, prezes Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy; Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i Rajmund Nierychło, prezes Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Samochodowego.

Czytaj także

"Polska powinna stworzyć ranking najniebezpieczniejszych dróg"

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 14:13
Polacy powinni bardziej dbać o bezpieczeństwo na drogach - uważa szwedzki dziennikarz motoryzacyjny Lasse Holmstrom.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowak broni fotoradarów: są do walki z mordercami

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2012 12:22
- Co roku z mapy Polski znika małe miasto, nie ma innego sposobu na walkę z zabijaniem na drogach - pisze na Twitterze Sławomir Nowak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pieniądze czy bezpieczeństwo? Spór o fotoradary

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2013 09:25
- Ta sprawa ma większy oddźwięk niż prawdopodobnie zakładał rząd - mówił w Trójce Łukasz Warzecha, publicysta "Faktu".
rozwiń zwiń