Menu na jesień

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2012 15:33
- Tyjemy, chorujemy, jesteśmy agresywni i wiecznie zmęczeni, to wszystko jest związane z zamieszaniem, co jeść i jak jeść. Przekonanie, że w jesieni powinno się jeść tłusto i słodko wcale nie jest takie błędne, tylko źle interpretowane - mówi dr Grażyna Pająk, dietetyk kliniczny.
Audio
Menu na jesień
Foto: Glow Images/East News

Jesień to pora zmian - zmieniamy ubrania, kremy, także jedzenie.Jemy diety niskobiałkowe, niskotłuszczowe, diety-cud. Wychładzamy organizm, zamiast wsłuchać się w jego potrzeby i postawić na harmonię. Czy można przeżyć chłodniejsze dni "na tłusto", "na słodko", a do tego zdrowo? Zapominamy, że dobrze skomponowanie jesienno-zimowe menu pozwoli nam uniknąć przeziębień lub szybko z nich wyjść.

- Trudno utrzymać ciepło bez dobrych, prawdziwych zup, dobrych kompotów, po odstawieniu masła, to wszystko  jest w tej chwili potrzebne po to, żeby doprowadzić organizm do stanu równowagi – podkreśla dr Grażyna Pająk.

Więcej rozmów na temat rozwoju osobistego, zdrowia i psychologii znajdziesz na podstronach "Instrukcji obsługi człowieka" i "Dobronocki" >>

Dietetyk przestrzega, że dużo surowych warzyw i owoców to dieta idealna na lato, natomiast w zimie warto zastąpić bądź uzupełnić je innymi potrawami i dodatkami. Podobnie jak cytrusy, nadmiar nabiału również wychładza organizm. - Jeżeli jesteśmy przeziębieni, to powinniśmy leczyć się sokiem z malin, tak jak robiły nasze babcie, a nie cytryną, którą dodajemy do herbaty - radzi gość Grażyny Dobroń.

Początki grypy możemy zlikwidować robiąc jajecznicę na podduszonej cebuli. Potrawa poprawia funkcjonowanie nerek i cofają się problemy przechłodzenia. Wegetarianie nie powinni zapominać o stosowaniu oliwy z oliwek tłoczonej na zimno, oleju lnianego, obowiązkowe w diecie jest także masło sklarowane. Natomiast nie tylko jesienią powinniśmy wystrzegać się kawy rozpuszczalnej. Znacznie lepiej w chłodniejsze dni sprawdzi się kawa gotowana z imbirem i cynamonem.

Audycji "Dobronocka" można słuchać w nocy z niedzieli na poniedziałek między północą a 2. Zapraszamy.

Czytaj także

Ważne nie tylko, co jesz, ale też kiedy

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012 14:35
Myszy, którym pozwolono jeść jedynie przez osiem godzin na dobę, były zdrowsze, niż osobniki jedzące bez ograniczeń czasowych, nawet jeśli spożywały więcej tłuszczów - zauważyli naukowcy z Kalifornii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Otyłość szkodliwa równieź dla pamięci!

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2012 13:35
Naukowcy ostrzegają: nadwaga jest szkodliwa nie tylko dla urody, serca i układu krążenia, lecz prawdopodobnie także dla mózgu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co jeść, by mieć serce jak dzwon?

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2012 17:30
Tłusty schabowy czy golonka w piwie – odpadają. Jeśli chcemy być zdrowi i dobrze się czuć powinniśmy przestawić się na tzw. sterole.
rozwiń zwiń