Przedświąteczna gorączka zakupów już się zaczęła

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2013 10:45
Gdy kupujemy prezenty wyzwalają się w nas prymitywne instynkty przetrwania, a człowiek w zatłoczonym sklepie przypomina zaszczute zwierzę, czyli dopada nas zakupowe szaleństwo - tak wynika z badań brytyjskich naukowców.
Audio
  • Przedświąteczna gorączka zakupów już się zaczęła (Zapraszamy do Trójki - ranek)
Przedświąteczna gorączka zakupów już się zaczęła
Foto: Sanctu / Foter.com / CC BY-NC-SA

- Czas świątecznych zakupów to taki moment, kiedy zadajemy sobie pytanie: co za zły duch w nas wstępuje? - mówi Anna Kędzierska, trenerka umiejętności społecznych. - Pędzimy z koszykiem, tak jakby dla wszystkich był tylko jeden produkt w sklepie. Ludzie zaczynają się irytować, jest w nas dużo złości - dodaje.

- Około 60 procent ludzi jest przerażonych tym, że musi zrobić zakupy świąteczne - opowiada Dorota Minta, psycholog kliniczny - Jak jesteśmy w tłumie, dotykają nas obcy ludzie, to możemy się stać się nerwowi czy nawet agresywni. Stąd awantury przy kasach, wyrywanie sobie z rąk ostatniego egzemplarza jakiejś fantastycznej książki - mówi.

- Sklepy próbują nam wmówić, że zakupy to taka forma polowania - twierdzi Krzysztof Bondyra,  socjolog z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu -  Kupujemy, bo budzi się w nas coś w rodzaju pierwotnego instynktu łowcy - opisuje.

W naszych organizmach zachodzą tez zmiany czysto fizjologiczne: częściej się pocimy, zaczynamy podnosić głos, mamy skłonność do przepychania się. Organizm działa jak w stresie, czyli przyspiesza oddech, rośnie tętno i ciśnienie krwi. Adrenalina i kortyzol sprawiają, że pracujemy na wzmożonych obrotach.

Zapraszamy do wysłuchania całego materiału, który przygotował Mariusz Krzemiński.

Porannego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do soboty między 6.00 a 9.00.

(mp)

Zobacz więcej na temat: psychologia zakupy

Czytaj także

Cena nie jest najważniejszym kryterium wyboru towaru

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 09:08
- Bardzo często konsumenci mówią, że kupili coś, bo było tanie, a tak naprawdę o zakupie zadecydowały inne czynniki - tłumaczy prof. Dominika Maison, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sztuczki sprzedawców. Poznaj mechanizmy i nie daj się złapać

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 09:15
Galerie handlowe, sklepy, wyprzedaże, okazje, promocje - to teren, który można porównać z dżunglą. Nieprzygotowany klient łatwo daje się wpędzić w zastawione przez speców od marketingu sprytne pułapki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nałogowe zakupy. Za kolorową fasadą kryją się problemy

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2013 13:22
Zakupoholizm jest stylem życia. - Ale też ucieczką przed problemami emocjonalnymi - powiedziała w radiowej Jedynce psycholog Kamila Krocz.
rozwiń zwiń