Dlaczego nie pamiętamy podstawowych dat i faktów?

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2014 11:17
Jak tłumaczy Jan Stradowski z miesięcznika "Focus", funkcjonujemy w czasach, w których wiedza jest na wyciągnięcie ręki, dlatego możemy wiele rzeczy "wyjąć sobie z głowy".
Audio
  • Dlaczego nie potrafimy sobie przypomnieć podstawowych informacji? (Trójka/Zapraszamy do Trójki - ranek)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: juliaf/sxc.hu/cc

- Problem z naszą pamięcią, i zarazem wielka jej zaleta, polega na tym, że nasza pamięć jest litościwa - zapominamy różne rzeczy, co jest niezbędne do normalnego funkcjonowania. Musimy filtrować informacje. Zapamiętywać jedynie te, które są z punktu widzenia naszego codziennego życia ważne. Gdy mamy za dużo wiadomości, spamiętanych danych, może to być dla nas kłopotliwe - mówi Stradowski.
Czy nie mamy jednak w pamięci za mało tych danych? Dlaczego nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie na przykład najbardziej podstawowych faktów z historii, najważniejszych dat?
Jak wyjaśnia Łukasz Szychowski z Europejskiego Centrum Uczenia "Efekt", wynika to z tego, że tych informacji uczyliśmy się w szkole na pamięć. - Uczniowie uczą się najczęściej tak, że czytają wielokrotnie notatki i próbują je zapamiętać. Na sprawdziany to wystarcza, ale ten typ pamięci jest niestety słabo ukształtowany w naszej głowie, on po prostu źle działa - podkreśla i dodaje, że zapamiętywanie przez "wkuwanie" jest dwudziestokrotnie mniej efektowne niż zapamiętywanie poprzez tłumaczenie sobie swoimi słowami informacji zawartych w notatkach.
W ocenie Joanny Cichockiej, polonistki z Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie, to nie jest raczej wina szkoły, że uczniowie wybierają jako metodę nauki wkuwanie na pamięć. - Niestety części młodzieży zależy tylko na stopniu, chcą tylko zaliczyć. Myślę, że jeśli młody człowiek uczy się logicznie, systematycznie, konsekwentnie, to raczej pewnych podstawowych rzeczy nie zapomni - uważa.
Stradowski zaznacza, że braki w naszej wiedzy wynikają także z tego, że funkcjonujemy w czasach, w których różne informacje są na wyciągnięcie ręki, w internecie, telefonie. Dlatego możemy wiele rzeczy "wyjąć sobie z głowy". Jak tłumaczy, w przeszłości znajomość pisma nie była powszechna, a druku nie znano, ludzie byli więc zmuszeni wszystko zapamiętywać. Dziś już tego robić nie trzeba.

Zapraszamy do wysłuchania materiału Izabela Woźniak.

Porannego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do soboty między 6.00 a 9.00.

Zobacz więcej na temat: edukacja NAUKA psychologia

Czytaj także

Polskie gry pozwolą dłużej zachować sprawność intelektualną

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2014 01:00
Rusza kolejna odsłona dużego projektu badawczego, którego celem jest stworzenie specjalnych gier komputerowych mających rozwijać zdolności intelektualne seniorów, ćwiczyć ich pamięć, spostrzegawczość oraz koncentrację.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tajemnice mózgu: lepiej zapamiętasz, angażując obie półkule

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2014 10:59
W zależności od okoliczności mózg działa różnie, żeby zapamiętać dane rzeczy. - Półkule mózgowe bardzo się od siebie różnią, ale na szczęście są połączone. I tu leży klucz do ćwiczenia pamięci - przekonywała w Trójce Jagoda Wąsowska, szkoleniowiec z zakresu mnemotechniki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Każdy siedmiolatek przeszedł dziecięcą amnezję

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2014 14:00
Niewielu z nas pamięta cokolwiek sprzed 3. urodzin. Psycholodzy z amerykańskiego Emory University oszacowali, że to w wieku około siedmiu lat te najwcześniejsze wspomnienia odchodzą w zapomnienie.
rozwiń zwiń