Co jeść, a czego nie jeść w czasie epidemii? Dietetycy odpowiadają

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2020 07:26
Jak zadbać o nasze ciało, a co za tym idzie – o odporność, gdy nasze możliwości uprawiania sportu są mocno ograniczone? Można, a nawet trzeba zastosować odpowiednią dietę. Specjaliści od żywienia przypominają, by na czas pandemii szczególnie mocno zwracać uwagę na to, co trafia na nasz talerz.
Audio
  • Dieta a odporność na wirusa (Zapraszamy do Trójki – ranek)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Kaspars Grinvalds

Witaminy i minerały najważniejsze

– Najlepiej, by na naszym talerzu było kolorowo, czyli żeby lądowało tam jak najwięcej świeżych warzyw i owoców. Mamy do wyboru paprykę, pomidory, ogórki, marchew. Dzięki nim nasz układ odpornościowy działa dużo sprawniej. W rybach czy w nasionach znajdziemy m.in. selen i cynk – mówi dietetyk Marta Jędrzejczak.

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/Bondar Illia) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/Bondar Illia)

Warzywa nie tylko świeże, ale i kiszone 

Jak podkreśla prof. Andrzej Damian z Instytutu Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN, warto zejść do piwnicy i przynieść stamtąd słoiki z kiszonkami, ponieważ bakterie kwasu mlekowego zawarte w kiszonych produktach pozytywnie wpływają na florę bakteryjną jelit. – Kiszonki to naturalny składnik polskiej kuchni. One są już "przetrawione" przez bakterie makrobiotyczne i bardziej lekkostrawne – wyjaśnia ekspert.

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/pilipphoto) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/pilipphoto)

Mięso tylko w małych ilościach

Tym, którzy nie mogą żyć bez kotletów schabowych czy smażonego kurczaka może wydawać się, że jedzenie mięsa doda im odporności w największym stopniu, jednak są oni w błędzie. – Ważne, żeby mięso było tylko przyprawą, a nie głównym składnikiem naszej diety. To po to, żebyśmy dobrze się czuli, nie mieli chorób współistniejących, bo dieta bogata w mięso sprzyja chorobom układu krążenia, cukrzycy i nowotworom – przypomina dr Hanna Stolińska.

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/baibaz) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/baibaz)

Czego się wystrzegać?

Specjaliści od żywienia zalecają m.in. ograniczenie surowego mięsa, a także zrezygnowanie z alkoholu oraz słodkich i słonych przekąsek. Warto unikać słodzonych napojów i wszelkich suplementów diety, które miałyby nam zastąpić witaminy ze świeżych produktów.

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki – ranek
Prowadzi: Marcin Pośpiech
Autorka materiału: Monika Suszek
Data emisji: 31.03.2020
Godzina emisji: 6.51

kr/gs

Czytaj także

Jak radzą sobie sportowcy w obliczu pandemii?

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2020 07:43
W wyniku pandemii koronawirusa odwoływane są kolejne wydarzenia sportowe. Kibice na pewien czas musza odpocząć od swoich ulubionych dyscyplin, jednak sportowcy na przerwę w treningach pozwolić sobie nie mogą. W jaki sposób podtrzymać formę w takiej sytuacji?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Z kawiarni i parków do… internetu

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2020 07:43
Wielka powszechna kwarantanna potrwa jeszcze trochę czasu. Wielu z nas tęskni za spotkaniami ze znajomymi, wyjściami na koncerty i inne wydarzenia. Dlatego, wiele osób przeniosło swoje życie społeczne, towarzyskie i rozrywkowe do internetu. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Półmaraton w czterech ścianach, czyli wirtualne biegi

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2020 06:58
Jak wiemy, wszystkie imprezy sportowe zostały odwołane, a tych zaplanowanych na lato jest niepewny. W tej sytuacji wielu uprawiających sport zarówno zawodowo, jak i amatorsko nadal chce czerpać przyjemność ze se swojej pasji i utrzymać kondycję. Jak to robić? Z pomocą, jak i w wielu innych sferach życia, pośpieszyła technologia.
rozwiń zwiń