Trójka|Zapraszamy do Trójki - ranek
Infolinia GIS nie dla każdego. Gdzie zwracać się z pytaniami o koronawirusa?
2020-04-02, 07:04 | aktualizacja 2020-04-02, 14:04
– Miliony ludzi ma mnóstwo wątpliwości, natomiast telefony do stacji sanitarno-epidemiologicznych to telefony quasi ratownicze, które służą już będącym w kwarantannie, np. do tego, by zgłosić pogorszenie stanu zdrowia – apeluje Jan Bondar, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Posłuchaj
Teraz przyglądamy się swojemu zdrowiu dużo baczniej niż zazwyczaj, a strach przed jego utratą często wzbudzają w nas objawy zwykłego przeziębienia. Pytanie tylko, czy telefon do stacji sanitarno-epidemiologicznej to najlepsze możliwe rozwiązanie. Nie każde pytanie jest na tyle ważne, by blokować połączenie osobom, które są w dużo poważniejszej sytuacji.
Praca 24 godziny na dobę
– Trochę tych telefonów jest – przyznaje Magdalena Fiedorowicz z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Białymstoku. – Ludzie najczęściej pytają o nowe przepisy, bo czują się troszeczkę zagubieni. Niepokoją się tą całą sytuacją i denerwują się, bo mają np. katar. Wielu chciałoby wykonać sobie test bardziej "od ręki". Niby jeden telefon jest alarmowy, ale wiadomo, że osoba dyżurna pewnych kwestii nie rozwiąże sama – tłumaczy.
Z kim kontaktować się najpierw?
Tym, którzy nie przechodzą przymusowej kwarantanny, a mają wątpliwości w związku ze swoim stanem zdrowia lub prawidłową ochroną przed zakażeniem koronawirusem, rzecznik GIS-u proponuje inne rozwiązania – Powinniśmy skorzystać z innych infolinii, np. infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeżeli człowiek nie jest objęty nadzorem inspekcji, powinien kontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie w celu ułatwienia kontaktu i dostępu do informacji w zakresie zakażeń koronawirusem udostępnił w ramach infolinii numery telefonów:
223-118-002; 223 118 019; 223 118 020; 223 118 026;
223-107-936; 223-107-904; 223-118-025;
W razie potrzeby uzyskania pilnych informacji poza ww. godzinami udostępniony zostaje nr telefonu 606-108-040, pod którym dostępnych jest pięciu konsultantów.
Numer całodobowej infolinii NFZ o koronawirusie: 800-190-590. Infolinia działa całodobowo, siedem dni w tygodniu.
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki – ranek
Prowadzi: Marcin Pośpiech
Autorka materiału: Justyna Godz
Data emisji: 02.04.2020
Godzina emisji: 7.22
kr/gis.gov.pl