Infolinia GIS nie dla każdego. Gdzie zwracać się z pytaniami o koronawirusa?

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2020 07:27
– Miliony ludzi ma mnóstwo wątpliwości, natomiast telefony do stacji sanitarno-epidemiologicznych to telefony quasi ratownicze, które służą już będącym w kwarantannie, np. do tego, by zgłosić pogorszenie stanu zdrowia – apeluje Jan Bondar, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Audio
  • Spanikowani Polacy blokują infolinię GIS'u (Zapraszamy do Trójki – ranek)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/wavebreakmedia

Teraz przyglądamy się swojemu zdrowiu dużo baczniej niż zazwyczaj, a strach przed jego utratą często wzbudzają w nas objawy zwykłego przeziębienia. Pytanie tylko, czy telefon do stacji sanitarno-epidemiologicznej to najlepsze możliwe rozwiązanie. Nie każde pytanie jest na tyle ważne, by blokować połączenie osobom, które są w dużo poważniejszej sytuacji.

Praca 24 godziny na dobę

– Trochę tych telefonów jest – przyznaje Magdalena Fiedorowicz z Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Białymstoku. – Ludzie najczęściej pytają o nowe przepisy, bo czują się troszeczkę zagubieni. Niepokoją się tą całą sytuacją i denerwują się, bo mają np. katar. Wielu chciałoby wykonać sobie test bardziej "od ręki". Niby jeden telefon jest alarmowy, ale wiadomo, że osoba dyżurna pewnych kwestii nie rozwiąże sama – tłumaczy.

Z kim kontaktować się najpierw?

Tym, którzy nie przechodzą przymusowej kwarantanny, a mają wątpliwości w związku ze swoim stanem zdrowia lub prawidłową ochroną przed zakażeniem koronawirusem, rzecznik GIS-u proponuje inne rozwiązania – Powinniśmy skorzystać z innych infolinii, np. infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeżeli człowiek nie jest objęty nadzorem inspekcji, powinien kontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie w celu ułatwienia kontaktu i dostępu do informacji w zakresie zakażeń koronawirusem udostępnił w ramach infolinii numery telefonów:

223-118-002; 223 118 019; 223 118 020; 223 118 026;

223-107-936; 223-107-904; 223-118-025;

W razie potrzeby uzyskania pilnych informacji poza ww. godzinami udostępniony zostaje nr telefonu 606-108-040, pod którym dostępnych jest pięciu konsultantów.

Numer całodobowej infolinii NFZ o koronawirusie800-190-590. Infolinia działa całodobowo, siedem dni w tygodniu.

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki – ranek
Prowadzi: Marcin Pośpiech
Autorka materiału: Justyna Godz
Data emisji: 02.04.2020
Godzina emisji: 7.22

kr/gis.gov.pl

Czytaj także

Powstały już tysiące. Wolontariusze szyją maseczki ochronne

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2020 15:55
– Cała Polska działa. My też. Musimy, chcemy i mamy mnóstwo osób, które chcą pomagać, a jest taki bardzo trudny czas teraz, więc trzeba działać – mówi Aleksandra Krzos, która jest jedną z osób zaangażowanych w szycie maseczek w ramach inicjatywy "Widzialna ręka – Starachowice".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak pomóc Powstańcom Warszawskim w czasach epidemii? Wystarczy zadzwonić

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2020 08:45
76 lat temu stawali oko w oko z wrogiem i narażali swoje życie każdego dnia. Dziś, jako osoby starsze Powstańcy Warszawscy są szczególnie narażeni na śmiertelne działanie koronawirusa. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Półmaraton w czterech ścianach, czyli wirtualne biegi

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2020 06:58
Jak wiemy, wszystkie imprezy sportowe zostały odwołane, a tych zaplanowanych na lato jest niepewny. W tej sytuacji wielu uprawiających sport zarówno zawodowo, jak i amatorsko nadal chce czerpać przyjemność ze se swojej pasji i utrzymać kondycję. Jak to robić? Z pomocą, jak i w wielu innych sferach życia, pośpieszyła technologia.
rozwiń zwiń