Tunele, lasery i lustra - zestaw do odkrycia fal grawitacyjnych

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2016 18:00
Potwierdzenie istnienia fal grawitacyjnych to naukowy przełom w świecie fizyki i badań kosmosu. Jak dokonano tego odkrycia?
  • Tunele, lasery i lustra - Rafał Motriuk tłumaczy, jak doszło do odkrycia fal grawitacyjnych (Raport o stanie świata/Trójka)
O znaczeniu odkrycia fal grawitacyjnych dla fizyki i obserwacji kosmosu mówi w Trójce korespondent naukowy Rafał MotriukFoto: PAP/EPA/SHAWN THEW

Istnienie fal przewidział w 1916 roku Albert Einstein. Problem z potwierdzeniem jego przewidywań polegał na tym, że fale są bardzo, bardzo słabe. W końcu jednak udało się potwierdzić ich istnienie.

Serwis specjalny
2d 1200.jpg
Fale grawitacyjne istnieją!

W wielkim naukowym eksperymencie brało udział prawie tysiąc badaczy. O tym, w jaki sposób dokonali przełomu, dlaczego potrzebowali do tego mnóstwa luster i co okazało się ostatecznym dowodem na istnienie fal, mówimy w "Raporcie o stanie świata".

Jak się okazuje, fale grawitacyjne zamieniono na fale dźwiękowe. W audycji możemy usłyszeć, jak brzmi największe odkrycie naukowe ostatnich lat.

Tytuł audycji: Raport o stanie świata
Prowadzi: Dariusz Rosiak
Autor materiału: Rafał Motriuk
Data emisji: 13.02.2016

iwo/mk

Fale grawitacyjne - narzędzie do obserwacji świata

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 20:00
- Przewidywaliśmy, że istnieje coś takiego, ale do tej pory nie udało się tego zmierzyć - mówi o odkryciu fal grawitacyjnych Rafał Przybył z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.