Najważniejsze to spełniać marzenia z dzieciństwa

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2021 10:15
W tym wydaniu audycji gościem Zagadkowego Studia był inżynier ABC, czyli Artur Bartosz Chmielewski. Syn Papcia Chmiela, słynnego rysownika i twórcy Tytusa, Romka i A'Tomka, mieszka obecnie w Pasadenie, w Kalifornii, na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. A pracuje – w NASA.
Zdjęcie ilustracyjneFoto: emerald_media/Shutterstock

Perseverance Mars 1200 free.jpg
Perseverance: najważniejsza misja na Marsie

– Dla Amerykanów moje nazwisko jest bardzo trudne do wymówienia, dlatego mówią na mnie... ABC, od pierwszych liter moich imion i nazwiska. Albo Artur lub wręcz Art, bo tam wszyscy mówią do siebie po imieniu – tłumaczy rozmówca Katarzyny Stoparczyk.

Artur nie ukrywa, że od dzieciństwa patrzył w gwiazdy, interesował się niebem i marzył o podróżach w kosmos. I udało mu się spełnić marzenia z dzieciństwa: teraz pracuje w NASA i zajmuje się właśnie lotami w kosmos! Pracował przy wielu projektach, a ostatnio także przy łaziku, który kilka dni temu wylądował na Marsie.

51:03 TROJKA Zagadkowa niedziela 2021_02_21.mp3 Artur B. Chmielewski (Zagadkowa niedziela/Trójka)

Okazuje się, że Artur B. Chmielewski jest również autorem książki "Kosmiczne wyzwania. Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy". – Napisałem ją, bo uważam, że najważniejsze jest, aby wierzyć w siebie. Każdy ma jakiś talent, którego można użyć, który jest przydatny. I najważniejsze jest, aby się nie poddawać, być wytrwałym w dążeniu do celu – tłumaczy. – Dlatego też łazik, który teraz wylądował na Marsie, nazwaliśmy Perseverance, czyli Wytrwałość – dodaje.

Artur B. Chmielewski "Kosmiczne wyzwania. Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy" Artur B. Chmielewski "Kosmiczne wyzwania. Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy"

– Ten łazik wylądował na Marsie w takim miejscu, gdzie, jak myślimy, mogły pozostać ślady życia. W tym miejscu była kiedyś woda, gdzie być może były bakterie. I dlatego tak czekamy na zdjęcia z marsjańskiego łazika – wyjaśnia. – Bo jeśli dostrzeżemy na nich charakterystyczne ślady, to będziemy wiedzieć, że tam było życie! – wskazuje.

Lądujemy na Marsie z Arturem Chmielewskim. Spotkanie w Planetarium/Centrum Nauki Kopernik

Tytuł audycji: Zagadkowa niedziela
Prowadzi: Katarzyna Stoparczyk
Data emisji: 21.02.2021

pr/kr

Każdy ma swój szczyt do zdobycia

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2021 11:15
K2, jedyny niezdobyty zimą ośmiotysięcznik, wreszcie został pokonany! Dokonała tego w sobotę 16 stycznia grupa nepalskich Szerpów. To wydarzenie stało się pretekstem do rozmowy Kasi Stoparczyk z gościem "Zagadkowej niedzieli", Michałem Leksińskim, który dwa lata temu był rzecznikiem prasowym polskiej Zimowej Narodowej Wyprawy na K2.

Podróże, które odkrywają i wyjaśniają świat

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2021 11:15
W dzisiejszej "Zagadkowej niedzieli" wspominaliśmy niedawno zmarłego Papcia Chmiela, czyli Henryka Chmielewskiego, twórcę kultowej serii komiksów o przygodach trójki przyjaciół: Tytusa, Romka i A'Tomka. A także rozmawialiśmy o znanych podróżnikach i odkrywcach: Aleksandrze von Humboldtcie oraz Tonym Haliku.

Kosmiczne dziedzictwo Mikołaja Kopernika

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2021 12:00
Miniony tydzień zachęcał wszystkich do patrzenia w niebo i obserwowania, co się dzieje w kosmosie. Po pierwsze za sprawą marsjańskiego łazika Perceverance, który w czwartek 18 lutego z powodzeniem wylądował na Czerwonej Planecie. Dzień później świętowaliśmy 548. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika. Przypadek?