X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Section05

Magazyn Bardzo Kulturalny

Następny odcinek audycji dnia 16.12.2018 o godzinie 21:07 Zobacz w ramówce
Section07
O audycji

MBK - audycja z zagubioną metryką: nikt nie pamięta, kiedy powstała. Autorka pamięta natomiast ideę, jaka przyświecała utworzeniu tego nietypowego magazynu kulturalnego, co zostało podkreślone przysłówkiem "bardzo".

Nie zamierzała powielać pomysłów starszych kolegów radiowo-telewizyjnych, a tradycja magazynu kulturalnego w mediach jest długa i bogata. Określenie "bardzo kulturalny" zwalnia autorkę od rygorystycznego przestrzegania zasad, wedle których audycję (program telewizyjny, czasopismo) zalicza się do rodziny magazynów.

I tak np. - możliwa jest, ale nie - konieczna - różnorodność tematyczna. Od kilkunastu lat - naturalnie - pojawiają się w MBK "składanki" (służące głównie informacji), ale autorka ponad inne przedkłada "wydania specjalne".

Kiedyś zdarzało się jej zapraszać Państwa do słuchania "wydań kolorowych" i ma nadzieję do nich jeszcze powrócić.

Kolejny wyróżnik MBK - to jego autorski charakter. Wokół MBK krążą - oczywiście - zastępy studentów, którzy odbywają w/przy MBK staż. Często pozostają dłużej w Trójce i pomagają na różne sposoby.

Kiedy powstawał MBK (pierwsza połowa lat 90), zależało B.M. na mówieniu o kulturze "inaczej"; nie chłodno, sprawozdawczo i obiektywnie, tylko z zaangażowaniem połączonym z dystansem. To połączenie wydawało się najtrudniejsze.

Chodziło także o odbiór. Zaangażowanie jest mocniejsze w wyrazie. Dystans - bardziej subtelny. Odczytanie przez słuchacza tylko tego pierwszego mogło zaciemnić intencje.

Minęło kilkanaście lat. Pojawiło się wokół wiele prób mówienia o kulturze "inaczej" (wyłączając klasyczne informatory). MBK pozostał więc przy łączeniu zaangażowania z dystansem, stawiając na to, co wydaje się wartościowe w życiu kulturalnym, unikając tego, co w prasie określa się mianem "złej recenzji".

Nie wszystko, o czym mówi się w MBK stanowi "wybitne" zjawisko – "wydarzenie" kulturalne. W każdym natomiast omawianym zdarzeniu szuka się tego, co pozytywne.

MBK ma swoich ulubionych artystów, ulubione rejony, dziedziny. MBK lubi "odkrywać" i w efekcie lansuje lub współ-lansuje. Wylansował z pewnością modę na Trójmiasto.Współ-lansuje modę na teatr.

Stara się unikać nudy i dlatego wybiera to, co jest bardziej atrakcyjne w przekazie radiowym, zachowując coraz większą ostrożność przy omawianiu sztuk wizualnych. Jeżeli o wystawie - to tak, by pobudzić wyobraźnię słuchającego.

MBK nade wszystko stawia na rozmowę z drugim człowiekiem i to - najchętniej - prowadzoną w naturalnej przestrzeni.

Najnowsze "odkrycie" MBK - to rodzaj reportażu. Zapis rozmowy, który jest zarazem zapisem "pochwyceniem chwili", a w efekcie - inaczej podana informacja kulturalna.

Często w jednej rozmowie (zdarza się telefonicznej) "ukrytych" jest kilka informacji, bo - to kolejne założenie MBK - w świecie kultury najatrakcyjniejsze jest to, co wywołuje skojarzenia. MBK wreszcie nie przyznaje pierwszeństwa Warszawie, bo ona ma wiele innych szans na promocję.

Połączenie zaangażowania z dystansem może owocować formą gry, zabawy z gośćmi, ale docelowo - ze słuchającymi. Kultura to nie tylko misja i wyższe wartości, ale także element spędzania wolnego czasu.  

MBK miał w Trójce swoich "poprzedników": "Hyde Radio Park" (utworzony przez Wojciecha Dmochowskiego i współtworzony przez B.M. i Marcina Kydryńskiego) i "Lista Przebojów Teatralnych" (audycja autorska B.M.).

Te audycje nadawane były w soboty, podobnie, jak przez wiele lat MBK. W 1999 roku MBK został podzielony na 4 części nadawany jest wieczorem od poniedziałku do czwartku. "Spełnieniem" MBK byłoby - dodatkowo -  wydanie "kolorowe" (patrz wyżej) świąteczne, po serii wydań "codziennych".

MBK cały czas pracuje nad formą, bo tę uważa za bardzo ważną w przekazie radiowym. Niekiedy więc np. kusi autorkę powołanie do życia "stałych kącików". Ostatnio znów wyłaniają się co najmniej dwa pod obco brzmiącymi tytułami, które bawią autorkę, ciekawe, czy - także Państwa słuchających audycji.

MBK cieszy się, że ma w swojej historii wydania "na żywo", nadawane z Radia Szwedzkiego, dziedzińca zamkowego w Olsztynie, katowickiego Spodka, kawiarni Teatru Witkacego w Zakopanem, ze Starego Teatru, z Radia Kraków, Radia Gdańsk, Radia Katowice, Radia Wrocław, Radia Lublin, z Pałacu Kultury, ale nade wszystko z... Sopotu, z Opery Leśnej w deszczu, z plaży w burzy, z Grand Hotelu, Hotelu Chińskiego i Hotelu Rezydent.

MBK ma na swoim koncie kilkanaście rozmów z Czesławem Miłoszem, z Jerzym Grzegorzewskim, rozmowę z Peterem Greenawayem, z braćmi Quay i z Zadie Smith. Wciąż utrzymuje kontakt z młodymi twórcami teatralnymi, z pisarzami Pawłem Huelle i Stefanem Chwinem, z Janem A. P. Kaczmarkiem i Janem Kantym Pawluśkiewiczem, z Andrzejem Dudzińskim, z Marcinem Świetlickim i z Adamem Zagajewskim. Trudno wymienić listę aktorów, zaprzyjaźnionych z MBK czy reżyserów, dyrektorów teatrów, którzy od lat goszczą w magazynie.

"Bardzo kulturalny" - oznacza wreszcie - pamięć o tym, że kultura stanowi efekt umowy i to sankcjonuje ów dystans i, że kulturę tworzą wyjątkowo czułe "nadajniki" czyli wrażliwi ludzie, obdarzeni talentem i należy postępować z nim delikatnie, a zdarza się też - z miłością.

Autorka: Baszka (przeprasza za to trochę infantylne zdrobnienie) Marcinik.

Prowadzący