X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Prapremiery, prapremiery

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2019 22:00
Sezon kulturalny 2019/2020 rozpoczęty, ale kolejne teatry wciąż prezentują swoje pierwsze premiery w tym sezonie. Wśród nich są prapremiery. I o nich mówimy w tym, pierwszym w październiku tego roku, wydaniu MBK. 
Audio
  • Jesienne premiery (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
Katarzyna Wietrzny jako Olga Benario
Katarzyna Wietrzny jako Olga BenarioFoto: K. Mystkowski/KFP/Archiwum Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Plakat promujący spektakl "Olga" Plakat promujący spektakl "Olga"

Jedna odbędzie się 11 października w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Druga – 12 października w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Pozostałe (pierwszą – w Warszawie, drugą – we Wrocławiu) tylko sygnalizujemy.

Mariusz Godlewski jako Filinto Muller Mariusz Godlewski jako Filinto Muller (fot. K. Mystkowski/KFP/Archiwum Opery Bałtyckiej w Gdańsku)

Opera Bałtycka ma ambitny plan zapoznawania nas między innymi z tytułami, które nie należą do kanonu repertuaru operowego. I tak pierwsza premiera sezonu będzie prapremierą europejską. Brazylijski kompozytor, twórca awangardowej, elektronicznej głównie muzyki – Jorge Antunes – pisał tę operę 10 lat, minęły kolejne, zanim została zaprezentowana w Sao Paulo w 2006 roku. To "Olga", opera – dramat muzyczny, której bohaterką jest niemiecka rewolucjonistka, żydowskiego pochodzenia – Olga Benario-Prestes. Libretto Gersona Vale powstało na podstawie biografii Olgi Benario pióra Ruth Werner. Pomysłodawcą zaprezentowania polskiej publiczności tej opery jest dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej, dyrygent brazylijskiego pochodzenia – Jose Maria Florencio.

Katarzyna Nowosad jako Carmen Ghioldi, Julia Jarmoszewicz jako Elise Ewert, Katarzyna Wietrzny jako Olga Benario i Anna Osior jako więźniarka Katarzyna Nowosad jako Carmen Ghioldi, Julia Jarmoszewicz jako Elise Ewert, Katarzyna Wietrzny jako Olga Benario i Anna Osior jako więźniarka (fot. K. Mystkowski/KFP/Archiwum Opery Bałtyckiej w Gdańsku)

Z reżyserem "Olgi" – Romualdem Wiczą-Pokojskim, scenograf – Hanną Szymczak oraz kierownikiem produkcji – Maxem Kohytem spotykamy się na Wybrzeżu, w "gotyckiej" scenerii wczesnopaździernikowego parku, w wichrze i powracających falach ulewnego deszczu (oczywiście za oknami). Reżyser ma świadomość, że "najbardziej lubimy te piosenki, które dobrze znamy", że więc podejmuje ryzyko, nie sięgając po najsłynniejsze dzieła operowe: Verdiego, Pucciniego czy Mozarta. Decydując się wystawienie opery non-fiction, zamierza zatem opowiedzieć historię tragiczną, która wydarzyła się naprawdę, a to nie jest sytuacja typowa, z jaką spotyka się widz operowy, który zazwyczaj zna zakończenie tragicznych losów fikcyjnych bohaterek i bohaterów spektakli, na które przychodzi. Szczególna forma tej "postdramatycznej" opery skłoniła jej realizatorów, do poszukania także nietypowych rozwiązań. I o nich rozmawiamy na niecałe dwa tygodnie przed premierą.

Teatr Miejski w Gdyni natomiast przygotowuje realizację nowej sztuki Anny Burzyńskiej, pod tytułem "Czarne wdowy". Tekst krakowskiej autorki reżyseruje krakowski reżyser, profesor Akademii Sztuk Teatralnych Józef Opalski. Z profesorem była okazja spotkać się podczas 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Na kilka dni przed prapremierą mamy szansę posłuchać, jaką historię przedstawienie opowiada, a jest to także historia kobiety (precyzyjnie – kilku kobiet), tyle że zmyślona, choć prawdopodobna. Każde spotkanie z profesorem Józefem Opalskim jest przygodą i nie może być tylko zwyczajnym zaproszeniem na premierę. Dygresje są tu zawsze znaczące. 

Plakat promujący spektakl "Czarne wdowy" Plakat promujący spektakl "Czarne wdowy"

Wspominamy tylko dwa tytuły: "Capri – wyspa uciekinierów" oraz "Mock. Czarna burleska". Oba spektakle powstały na podstawie literatury. Pierwszy – książek Malapartego, drugi – Krajewskiego. "Capri" reżyseruje w Teatrze Powszechnym w Warszawie Krystian Lupa, "Mocka" – w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu – Konrad Imiela

Przyjemnie jest zaczynać sezon wraz z teatrami, które zapraszają nas na spektakle, których przed nami nikt jeszcze nie widział (prapremiera światowa brazylijskiej opery stanowi tu co prawda pewien wyjątek, ale kto ją miał szansę obejrzeć trzynaście lat temu w Sao Paulo?).

PS. I jeszcze – "z przedostatniej chwili". 7 października odbędzie się w Teatrze Kamienica w Warszawie premiera – uwaga! – adresowana do młodzieży. To, jak informuje Teatr Kamienica, "Wszechmocni w sieci" – trzeci po "My, dzieci z dworca ZOO" i "Dopalacze. Siedem stopni donikąd" misyjny spektakl Teatru Kamienica. Reżyserem jest Wawrzyniec Kostrzewski. Współpraca reżyserska – Olga Sarzyńska. Muzyka – Piotr Łabonarski.

Występują: Olga Sarzyńska/Dominika Majewska, Katarzyna Ucherska/Maria Sobocińska, Marcin Stępniak, Justyna Sieńczyłło (wideo).

Inicjatywa – nie do przecenienia. Jak wiadomo, teatr dzieli się na ten dla dorosłych i na ten dla dzieci. A – dla nastolatków…?

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny 
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 7.10.2019 
Godzina emisji: 21.10

Czytaj także

"Thais" – opera zapoznana

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2019 22:00
Premiera opery Julesa Masseneta (libretto – Louis Gallet) w Operze Bałtyckiej – jak zapewniają twórcy – jest pierwszą w Polsce od około stu lat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Konsulat, ale dostępny

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2019 22:00
Miejsce gościnne, pełniące wiele funkcji, znajdujące się prawie w centrum miasta, a jednak na uboczu – czyli nowa od roku siedziba Gdyńskiego Centrum Kultury, które nazywa się teraz nobliwie: Konsulat Kultury. Skąd ta nazwa?
rozwiń zwiń