X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Operowy finał roku

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2019 22:00
Mariusz Treliński opowiadał w Trójce, jak wyglądała praca przy realizacji "Halki" Stanisława Moniuszki w słynnym Theater an der Wien. W połowie lutego 2020 roku spektakl będzie można zobaczyć na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. 
Audio
  • Mariusz Treliński gościem Barbary Marcinik (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
Mariusz Treliński i Barbara Marcinik
Mariusz Treliński i Barbara MarcinikFoto: Wojciech Dorosz/PR

Nasze pierwsze spotkania odbywały się, kiedy jeszcze reżyserował filmy oraz spektakle teatralne. Do dziś pamiętam jego "Lautreamonta. Sny" (1992) w Teatrze Studio czy "Makbeta" (1996) w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Pierwszą operą, którą wyreżyserował, był "Wyrywacz serc" Elżbiety Sikory (libretto na podstawie Borisa Viana) w 1995 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie. Wtedy jeszcze nie przypuszczał, że z naszą narodową sceną operową zwiąże się na wiele lat. Minęło właśnie ćwierć wieku od owego debiutu operowego. Mariusz Treliński – dyrektor artystyczny Opery Narodowej – był naszym gościem specjalnym w ostatnim wydaniu MBK w 2019 roku.

Mariusz Treliński i Barbara Marcinik Mariusz Treliński i Barbara Marcinik (fot. Wojciech Dorosz)
Spotkanie w "Magazynie bardzo kulturalnym" nie było przypadkowe. Jeden z najsłynniejszych polskich reżyserów operowych wykonał bowiem kolejne pionierskie zadanie. Wystawił właśnie (premiera – 15 grudnia) po raz pierwszy za granicą "Halkę" Stanisława Moniuszki. Dodajmy – w słynnym Theater an der Wien. I jest sukces! Słynne głosy: Piotra Beczały i Tomasza Koniecznego, dyrygent – Łukasz Borowicz, scenografia – Borisa Kudliczki. Libretto – naturalnie w języku polskim. Wspaniały akcent – w finale Roku Moniuszki. A jak Mariusz Treliński zinterpretował ikonę polskiej opery narodowej? O tym zgodził się nam opowiedzieć. A my mieliśmy szansę przekonać się, co ów sukces za granicą sprawiło, gdyż od 11 lutego "Halka" w tej wersji będzie pokazywana w Teatrze Wielkim w Warszawie. Biletów na ostatnie przedstawienie wiedeńskie (w sylwestrowy wieczór) podobno już nie ma.
"Halka" Stanisława Moniuszki, reż. Mariusz Treliński "Halka" Stanisława Moniuszki, reż. Mariusz Treliński (fot. Monika Rittershaus)

My mieliśmy natomiast szansę porozmawiać także o "Ognistym Aniele" Sergieja Prokofiewa, którego premiera odbyła się w TW-ON w maju 2018 roku i która powraca do repertuaru naszej opery, pokazywana także za granicą, koprodukcja z Festiwalem w Aix-en-Provence i Den Norske Opera and Ballett.

"Ognisty Anioł" Siergieja Prokofiewa, reż Mariusz Treliński "Ognisty Anioł" Siergieja Prokofiewa, reż. Mariusz Treliński  Foto: Krzysztof Bieliński

Spotkanie z Mariuszem Trelińskim nigdy nie jest jedynie okazją do prezentacji jego najnowszych dokonań. Przypominamy, że jego pierwszy wielki sukces – "Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego – obchodzi w tym roku swoje 20-lecie!

I choć jego realizacje operowe nie przez wszystkich w Polsce są akceptowane, to jednak udało mu się wielokrotnie przekraczać granice, a w 2018 roku otrzymał w Londynie najwyższe operowe wyróżnienie, nazywane Operowym Oskarem – International Opera Awards (oczywiście w kategorii: najlepszy reżyser).

W części drugiej wydania podsumowaliśmy nasze operowe doświadczenia kończącego się roku. Bywaliśmy bowiem zapraszani na każdą premierę Opery Bałtyckiej. Zaproszenia przyjmowaliśmy, powracając nieśmiało do opery po pewnej przerwie. Próbujemy wciąż uczyć się języka opowieści o teatrze operowym. Rok zaczynaliśmy na premierze "Kandyda" Leonarda Bernsteina w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz. Zakończymy go także w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, spędzając sylwestrowy wieczór na koncercie przygotowanym przez dyrektora muzycznego tej opery – Jose Maria Florencia.

"Thaïs" Julesa Masseneta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku "Thaïs" Julesa Masseneta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku  (fot. mat. promocyjne)

I tak – naszym zamykającym rok w Magazynie gościem był dyrektor Opery Bałtyckiej – Romuald Wicza-Pokojski.

I jeszcze jedno zaproszenie: w poniedziałek (30.12) zakończymy w tym roku cykl spotkań ze "Sceną teatralną Trójki" w Konsulacie Kultury w Gdyni. Spotkanie rozpoczniemy wyjątkowo o 17.00. I na finał roku wybraliśmy słuchowisko wyjątkowe. To autorska adaptacja powieści gdańskiej pisarki (sztuki, dzieła naukowe) Moniki Milewskiej pt. "Latawiec z betonu". Jej scenariusz na podstawie powieści jest szaloną fantazją na temat falowca na Przymorzu. Słuchowisko wyreżyserował Wawrzyniec Kostrzewski (słynne "Wesele" w TVP), a w roli inżyniera-fantasty wystąpił Piotr Adamczyk. Wraz z Wojciechem Fułkiem – gospodarzem naszych spotkań – gościć będziemy Monikę Milewską. Gościnnemu Konsulatowi Kultury dziękujemy za naszą wspólną przygodę 2019 i mamy nadzieję na dalsze spotkania w 2020 roku. One uzależniają.

Monika Milewska (fot. Wojciech Milewski) Monika Milewska (fot. Wojciech Milewski)

Zapraszamy i do usłyszenia w 2020 roku!

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny 
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 29.12.2019 
Godzina emisji: 21.08

Czytaj także

"Jest jeszcze panna Hela…"

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2019 22:00
Ten festiwal oraz konkurs, stanowiący ważny jego element, nie ma długiej historii, ale trudno przecenić pomysł, by i twórczość Wojciecha Młynarskiego była cyklicznie przypominana, nie tylko przez śpiewających go znanych artystów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieboski świat na boskiej komedii

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2019 22:12
Wśród nocnej ciszy, w "świecie, z którego bogowie odeszli" – jaka jest rola artysty? To pytanie, postawione przez Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia 2019 w Krakowie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gościnność po polsku

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2019 22:00
Kontynuujemy prezentację laureatów tym razem teatralnych konkursów, rozstrzyganych pod koniec roku.
rozwiń zwiń