Teraz – niezależne!

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2020 15:00
Od momentu "uwolnienia" teatrów 6 czerwca zajmowaliśmy się głównie największymi teatrami (tu – operowymi), mającymi wsparcie (narodowymi, marszałkowskimi, miejskimi). Przyszedł czas na teatry najmniejsze: niezależne, prywatne, niemające dotacji, ale też – bez własnych zespołów artystycznych (aktorów, reżyserów, zespołów muzycznych itd.)
Maria Seweryn
Maria Seweryn Foto: K. Goleniewska/Trójka

Kilka miesięcy temu powstała Unia Teatrów Niezależnych. Jakie są jej cele, ile zrzesza teatrów, co stanowi jej największy problem, o tym rozmawiamy w tym, ostatnim październikowym, wydaniu MBK.

Posłuchaj
51:29 2020_10_25 14_07_19_PR3_Magazyn_Bardzo_Kulturalny.mp3 Teatr w czasach pandemii. Jak działa Unia Teatrów Niezależnych? (Magazyn bardzo kulturalny/Trójka)

 

Proszę się nie obawiać, nie uprawiamy "męczącej publicystyki". Zapraszamy bowiem na spotkanie z praktykami, charyzmatycznymi reprezentantami tego środowiska, których kojarzymy z rolami ekranowymi oraz teatralnymi, ambitnymi, ale też rozrywkowymi. Zazwyczaj rozmawiamy z nimi o ich najnowszych planach, premierach, sukcesach, nagrodach, a tymczasem… pełnią oni także zupełnie inne role i ćwiczą nowe sprawności. Poznają rzeczywistość teatralną od strony, której istnienia może nawet nie podejrzewali.

W sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się wiosną tego roku, te instytucje potrzebują naszego  mediów  wsparcia. Media publiczne mają wpisane w swoją misję powinności wobec ludzi świata kultury. Jakkolwiek to zabrzmiało, bezdyskusyjna jest przyjemność spotkania w MBK np. aktorów, bo o ich atrakcyjności nie musimy przekonywać.

Rozmowy z niezależnymi instytucjami rozpoczynamy od teatru IMKA – Nowa IMKA Kocjana, która otwiera się na warszawskim Bemowie. Teatr ten w 10. roku swojego istnienia musiał znaleźć sobie nowe miejsce, tak bardzo nowe, że z samego centrum miasta przeniósł się niemal "pod las". 

Maria Seweryn, fot. K. Goleniewska/ Trójka Maria Seweryn, fot. K. Goleniewska/Trójka

Naszym pierwszym gościem jest twórca i dyrektor IMKI – Tomasz Karolak. Do rozmowy dołączył też Jacek Cieślak, współpracujący z tą sceną. Pełni tam funkcje doradcze. 

Tomasz Karolak Tomasz Karolak, fot. PAP/Archiwum Kalbar

Na pewnym etapie pojawia się i gość trzeci, który dla Tomasza Karolaka miał być niespodzianką. Tu możemy ujawnić, że w tej roli wystąpi prezes Unii Teatrów Niezależnych Maria Seweryn, reprezentująca zarazem dwie koleje sceny należące do Unii:  Och-Teatr i Teatr Polonia.

Co z tego spotkania wynikło? Przekonajmy się, mając na uwadze, że każda z towarzyszących mu piosenek "znaczy".  

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny 
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 25.10.2020 
Godzina emisji: 14.07

Czytaj także

Wrocław – Poznań – Gdynia  

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2020 15:00
Długa i nudna to trasa, ale kolejne stacje – atrakcyjne. Z Wrocławia do Gdyni jedziemy około sześciu godzin, przez Poznań – dłużej, ale czego nie jesteśmy w stanie uczynić dla niedzieli w MBK!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Między "Carbolandem" a krainą "Kajś"

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2020 15:00
Na pierwszy rzut oka obie nazwy brzmią dziwnie. To w istocie tytuły: "Carboland" – wystawy w Muzeum Emigracji w Gdyni i "Kajś" – nowej książki Zbigniewa Rokity. Oba mają dłuższe podtytuły. I one wszystko wyjaśniają, więcej: wystawa i książka mają ze sobą pewien związek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"We Shall Overcome" raz jeszcze

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2020 15:00
Nie sądziliśmy, że przyjdzie nam powtórzyć hasło, które podtrzymywało nas na duchu przez kilka miesięcy, od marca. Łatwiej było głosić je do melodii wielkiego songu. I wydawało nam się, że pokonaliśmy "demony".
rozwiń zwiń