Teatr Wielki: wojenny dramat i powojenny wysiłek odbudowy

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2020 17:00
To jest wspaniały gmach, który od lat 30. XIX wieku króluje w centrum Warszawy. Będąc jednym z symboli stolicy Polski, podczas II wojny światowej został prawie doszczętnie zniszczony. I choć zespół stosunkowo szybko wznowił działalność, odbudowa budynku została ukończona dopiero w 1965 r. W tym roku sezon w Operze Narodowej rozpoczął koncert światowej klasy kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego.
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Teatr Wielki - Opera NarodowaFoto: Shutterstock/Arcaion

Artur Ruciński 1200.jpg
Artur Ruciński: głos śpiewaka musi dojrzeć

- Już podczas oblężenia Warszawy w 1939 r. gmach Teatru Wielkiego bardzo ucierpiał: pozostała właściwie tylko fasada, wnętrze było wypalone. Przez całą okupację i pierwsze lata powojenne nad placem górował taki potwór, duch dawnego teatru z wypalonymi czarnymi oczodołami okien - opowiada Grzegorz Piątek, polski architekt, krytyk i historyk architektury, autor biografii Bohdana Pniewskiego, zwycięzcy konkursu na odbudowę z powojennych zgliszcz, gmachu warszawskiego Teatru Wielkiego Opery Narodowej.


Posłuchaj
49:10 2020_11_22 17_09_19_Magazyn_Bardzo_Kulturalny.mp3 Jakub Józef Orliński, Grzegorz Piątek (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)

– Nie ulegało wątpliwości, że Teatr Wielki trzeba będzie odbudować: to był jeden z najważniejszych zabytków w Warszawie, jeden z najwspanialszych gmachów publicznych, Jednak teatr, opera to jest zawsze dla rządzących rodzaj fanaberii i trudno się dziwić, że w mieście, gdzie wielu ludzi wciąż mieszkało, gnieździło się w ruinach, gdzie do wielu miejsc nie docierała woda i prąd, plan odbudowy Teatru Wielkiego spadał z planu – tłumaczy trójkowy gość.

– Najprościej można powiedzieć, że używa się techniki zwanej "techniką falsetową", czyli używa się brzegów strun głosowych. Oznacza to, że wibrują jedynie brzegi strun, zamiast całych fałd głosowych i w ten sposób mężczyzna może wydobyć z siebie dużo wyższe dźwięki – tłumaczy tajemnicę swojego śpiewu Jakub Józef Orliński, światowej klasy kontratenor, którego koncert rozpoczynał sezon w Operze Narodowej.

T.Tallis "If ye love me" – Jakub Józef Orliński/Jakub Józef Orliński - Countretenor


– Ludziom się wydaje, że kontratenor to głos ograniczony do muzyki dawnej, barokowej. Tymczasem z moim przyjacielem i pianistą Michałem Bielem podczas recitali właściwie na całym świecie, gdzie jest fortepian i właśnie kontratenor, prezentujemy bardzo szeroki repertuar: od baroku aż do współczesności – opowiada śpiewak.

Jakub Józef Orliński, quand la generasion Y s'empare de l'opéra/YouTube France Musique


***

Tytuł audycji: Magazyn Bardzo Kulturalny
Prowadzi: Piotr Majewski
Goście: Jakub Józef Orliński (śpiewak, kontratenor), Grzegorz Piątek (architekt, krytyk i historyk architektury, pisarz, autor biografii Bohdana Pniewskiego).​
Data emisji: 22.11.2020
Godzina emisji: 15.09

pr


Czytaj także

Jeszcze nowszy Nowy Teatr w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2016 12:00
W audycji "Wybieram Dwójkę" architekt Maciej Czeredys opowiedział o otwieranym wkrótce Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wiesław Ochman: denerwuje mnie to, że na świecie mało kto mówi po polsku

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2018 12:59
Wiesław Ochman jest chłopakiem wychowanym na warszawskiej Pradze i – jak mówi – wiele jej zawdzięcza. O młodzieńczym życiu, ale także o podróżach do Ameryki i spotykających go tam zabawnych sytuacjach opowiedział Magdzie Mikołajczuk w audycji "Po drugiej stronie lustra".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Poznań: opera w remoncie, zespół w drodze

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2020 15:00
Remont generalny sceny poznańskiego Teatru Wielkiego, który właśnie skończył 110 lat, ma potrwać aż 18 miesięcy. Czy to oznacza, że artyści idą na bezrobocie? Bynajmniej! To będzie dla nich bardzo aktywny czas – ze swoim repertuarem wyruszają w podróż po Polsce.
rozwiń zwiń